Forum

Jordbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maj Thorsø, 18. marts 2014 kl. 9.29

Hej!
Jeg har et bed med jordbær som jeg plantede sidste år. De gav ikke så mange jordbær men til gengæld satte de mange nye planter. Jeg vidste ikke, at jeg skulle flytte dem i efteråret, så nu har jeg et bed med de gamle planter og de nye, som stadig er forbundet med stængler. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg forsøge at flytte de nye planter nu eller vente lidt endnu? Eller skal jeg bare lade det stå til efteråret og først flytte der? Der er temmelig trangt i bedet, da der er mange nye planter.
KH Maj

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. marts 2014 kl. 9.53

Hej Maj Thorsø

Hvis det var min have, ville jeg fjerne alle de nye planter med det samme, så de oprindelige jordbærplanter, du plantede sidste år, har tilstrækkeligt med plads. Hvis du har meget havejord, kan du jo lave et jordbærbed mere. Ellers må du give planterne væk eller bare kassere dem.

Faktisk undrer det mig, at folk så ofte lader deres jordbærbede vokse vildt. Det koster ikke ret meget anstrengelse at fjerne de små nye planter, når man alligevel luger. Men man skal selvfølgelig vide det, for at kunne gøre det ;o)

Det er normalt andet-års-planter, der giver bedst. Derfor er det vigtigt, at man løbende skifter planterne ud, sådan at man altid har mange andet-års-planter. Husk at give gødning om efteråret. Hvis du giver gødning nu, vil planterne sætte en masse grønne blade og kun få bær.

Jeg kører en turnus-ordning, sådan at jeg udskifter en tredjedel af mine jordbærplanter hvert år. Så har jeg hver sommer et bed med første-års-planter, der ikke giver så meget, et bed med andet-års-planter, der giver meget, og et bed med tredje-års-planter, der forhåbentlig også vil give noget, men bliver gravet op, når sommeren er gået.

Mange hilsner

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj Thorsø, 18. marts 2014 kl. 11.20

Tak for det gode svar!! Jeg vil gå i gang med det samme :)
Kh Maj

Nyt svar til emnet »Jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider