Skrevet af: Daniel G., 19. marts 2014 kl. 19.07
hej.. jeg vil lave et bed i min have til kryddderier og medicinske urter osv. og jeg har tænkt mig at lave det som en bryllupskage, så det forskellige planter kommer til at stå i 3 forskellige højder.. nederste lag er bare i samme højde som jordoverfladen i resten af haven, 2. lag er hævet 10-20 cm og 3. lag er hævet ydeligere 10-20 cm
så nederste lag er for planter som trives i fugtige omgivelser, 2. lag for planter som vil have halv fugt/halv tør, 3. lag (øverste) er for planter som gerne vil stå i tør jord.
På sydsiden vil der stå planter som trives i fuld sol. På norsiden planter som trives i delvis eller helt skygge.
På vest siden vil jeg stille planter med høj PH-værdi, på østsiden lav PH, og i midten neutral PH.
Så hvis jeg en dag vil lave optimale PH forhold for planterne så behøver jeg ikke gøre det i små pletter rundt omkring fordi på den her måde er planterne som trives under f.eks. sure forhold samlet..
Nu er der 18 forskellige områder, med hver deres lille forskel i tør/våd, ph, sol/skygge.. hvis det er muligt vil jeg prøve at gruppere planterne i hvert område i "sandet" og "leret" alt efter hvilke jordforhold de trives i, og måske også "næringrig jord", "næringfattig jord".. men det kan godt være det bliver svært at gruppere dem ydeligere end de allerede er, men jeg vil ivertfald gerne vide hvordan jorden omkring hvert enkelt plante burde være.
jeg har lavet dette skema, så jeg nemt kan se hvordan planterne trives, og dermed kan jeg se hvor i bedet de skal placeres..
jeg har bare lidt svært ved at finde informationer om nogle af planterne, så jeg kan ikke gøre skemaet helt færdigt..
er der nogle som kan hjælpe mig med at se om jeg har bedømt dem rigtigt, og måske hjælpe mig med at udfylde resten.
jeg har vedhæftet et billede af mit exel-ark
hvis i gerne vil have exel-filen (eller open office filen) så bare sig til..
Skrevet af: Daniel G., 19. marts 2014 kl. 19.09
det blev ikke så stort det billede jeg har vedhæftet.. jeg giver lige et link til det her:
billeder.havebazoom.dk/album/fuldskaerm/3767-skema
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.