Skrevet af: Cecilia Levandowski, 31. marts 2014 kl. 13.06
Ja som overskriften afslører - har jeg brug for at vide hvad dette er for en plante.
Pft.
Cecilia
Skrevet af: Bente Madsen, 31. marts 2014 kl. 14.33
Mahonia. Den spreder sig med rodskud og sætter blå bær om efteråret.
Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2014 kl. 18.00
Og så er den meget grim, hvis nogen ikke viste det .
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 31. marts 2014 kl. 18.04
Og hvis man går med bare fødder på græsplænen, så skal man ikke lade de visne blade fra Mahonie ligge der, de stikker som bare fa.... !
Skrevet af: Mogens; E., 31. marts 2014 kl. 19.06
og fuglene spiser bærene, og klatter dem rundt i haven, så der kommer nye planter. Selv flere år gamle blade stikker ad hel..de til.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. marts 2014 kl. 20.42
Plantes den det rigtige sted: skovbundsbedet er den rigtig flot og giver fine bær til marmelade og saft.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2014 kl. 21.46
I grunden var jeg glad for min mahonie, men efterhånden var den grim det meste af året med mange visne eller manglende blade - og dens rodskud var irriterende. Den var også villig til at så sig selv. For et par år siden gravede jeg den op, selvom den om foråret var pragtfuld.
Ingeborg
Skrevet af: Peter A., 31. marts 2014 kl. 22.00
Jeg synes den er pragtfuld , blev inspireret af en artikel , danmarks flotteste hæk , som stod inde i botanisk have , og det var alm. mahonie , man havde brugt , en hæk som skifter udseende gennem hele året og som er stedsegrøn , min hæk af mahonie er nu 8-9 år gammel og meget let at passe .......
Skrevet af: Alice Greifenstein, 31. marts 2014 kl. 22.09
Hej Ingeborg
Det var da synd både for dig og mahonien, at du gravede den op. Den har lange seje rødder, som nødigt slipper jorden = av min ryg!
En grim mahonie kan gøres meget pænere, hvis man bare klipper de grimmeste grene væk. Man bør faktisk studse den kraftigt hvert år. Men tag ikke alle grenene, så planten ikke får bær det år.
Ja, den stikker væmmeligt, men bierne er glade for blomsternes pollen, og fuglene guffer løs af bærrene. De stikende blade er kønne til julepynt. Blomsterne dufter noget specielt, så det er ikke så smart at have den lige op ad siddepladsen.
Det er en taknemmelig plante, der finder sig i skygge og næringsfattig jord. De selvsåede småplanter skal man selvfølgelig være opmærksom på med lugejernet, så er de ikke noget problem.
Men en velvoksen mahonie, som man vil grave op, den er et problem!
Venlig hilsen
Alice
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2014 kl. 22.10
Peter A
Må vi få et link til den flotteste hæk - eller eventuelt et billede af din hæk. Jeg går ud fra at du ikke har græsplæne i nærheden af hækken - eller advarer folk mod at gå med bare tæer.
Ingeborg
Skrevet af: Lone Thomsen, 1. april 2014 kl. 20.02
De er flotte i jule dekorationer.
Skrevet af: Peter A., 1. april 2014 kl. 22.34
Du forveksler nok mahonie med kristtorn , som man bruger til juledekorationer..............
Skrevet af: Henry G., 1. april 2014 kl. 23.02
Hej Peter når Lone skriver at Mahonia er flotte i juledekorationer, så ved hun det sikkert, jeg bruger dem også i både buketter og dekorationer sammen med forskellige blomster fra haven. Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.