Skrevet af: Anonym bruger, 31. marts 2014 kl. 23.17
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 1. april 2014 kl. 9.53
Skrevet af: Tine Horsum, 3. april 2014 kl. 2.45
Hassel duer ikke til vindblæste områder. Har dem selv- og i gode år bærer de 1-5 nødder. Men jeg har havvind på to sider.
Jeg ville vælge traditionelt hegn med "ammetræer". Sølvløn er smuk! Slåen er nyttig- og forhindrer dyre-gennemtrængning ligesom tjørn. Fuglene kan lide dem.
Hassel er ikke umiddelbart noget jeg forbinder med læhegn, de er mere planter, der kan lide læ og at stå lidt lysåbent.
Til højden er der poppel- og eg. Kastanje kan heller ikke lide meget vind. Der er også sådan noget som fyr og lærk (på lidt lettere jorde).
Seljerøn- men de skal have lidt god jord- jeg har kigget på nogen, der stadig er vindblæste dværge- og de er nok 40-50 år.
Hyld- kan også bruges. El, hvis jorden er fugtig.
Men det kommer jo helt an på din jord og vinden. Selv har vi mirabel i et hjørne- og den er fin nu,, ellers er frugten lidt kedelig, men man kan lave en rigtig god desservin på den (Sauterne). Jeg har super muld- men som sagt havvind på to sider.
Du kan nok med fordel henvende dig på en planteskole, og få råd og dåd.
Der er en del på nettet.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2014 kl. 8.53
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.