Skrevet af: Jakob P, 5. april 2014 kl. 9.29
Hej
Vi er i færd med at etablere have omkring et nybygget hus, og står derfor overfor en del udfordringer for aller første gang. Forummet her har vist sig at indeholde masser af gode tips i den forbindelse. Den største udfordring har faktisk vist sig at være at få fingrene i de helt rigtige planter.
Hvordan griber i det an når i skal finde planter f.eks. fra en bestemt frøkilde?
Vi har efterhånden spurgt de fleste web-planteskoler, har skrevet til en del almindelige planteskoler direkte (selvom de ikke sælger til private), og har haft kontakt til nogle anlægsgartnere for at høre om de kunne skaffe planterne til os. Alt sammen uden held, også for en tilsyneladende rimelig gængs plante. (Malus Sargentii, frøkilde 'Sagra').
Hvis i konkret kender et sted hvor man kan købe Sagra er det naturligvis også et velkomment input :)
/Jakob
Skrevet af: Freya Grossmann, 5. april 2014 kl. 13.56
Jeg googlede og fandt: www.treeseed.com/flx/dk/sortiment/?mode=showSeed&seedId=48 (angives som sagra)
have.johansens-planteskole.dk/plantesortiment.aspx?category=1&type=1&search=m&plant=22744
Men det er måske dem, du allerede har prøvet?
Skrevet af: Jakob P, 5. april 2014 kl. 14.15
Hej - tak for indsatsen! Det er nogle af dem jeg har kigget på - Johansens sælger ikke til private, men jeg har taget kontakt til nogle anlægsgartnere som de har på deres liste over kunder. Indtil videre uden held.
Treeseed, sælger tilsyneladende kun i voldsomme mængder: over 3000,- for 1kg frø... vi skal bruge 45 planter i alt :) Derfor har jeg ikke forfulgt det yderligere.
En venlig bruger har sendt mig en privatbesked angående Frijsenborg's planteskole, som jeg ikke selv havde fundet, og det ser lovende ud. Nu har jeg sendt dem en forespørgsel, og så håber vi det bedste.
Som sagt er alt det havehejs nyt for os, og noget tyder på at det bare skal være lidt et detektivarbejde hvis man er på jagt efter noget helt bestemt - det er faktisk meget hyggeligt! :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 5. april 2014 kl. 15.38
Man kan også gøre som jeg: se hvad man kan skaffe via deljorden.dk og DBA.dk - og så lade det bestemme haven indhold.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.