Forum

Grubning / Grubbing

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Kjeldsen, 8. april 2014 kl. 11.35

Kære alle...

Jeg har fået opført et nyt hus og har lige nu en dialog med diverse gartnere omkring anlæggelse af ny have. Den gamle er helt kørt op og er næsten blot en pløjemark nu hvor de har skrabet mulden af i en bunke som skal fordels ud igen.

Et spørgsmål der bliver ved at drille mig er om der skal grubes? Der har jo været tunge maskiner - det gamle hus blev revet ned at gravko på larvefødder.

Nogle jeg taler med siger ja - andre nej.

Kan man teste om det er nødvendigt eller?

På forhånd tak for jeres svar.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. april 2014 kl. 11.57

Hej Lars.

Jeg ville grubbe det nu, hvor det hele alligevel er en rodebutik.
Det vil være så ærgerligt senere at konstatere at det skulle være ordnet.

Larvefødder eller ej. Tonsene kan man ikke løbe fra især ikke hvis jorden er våd.

Det rigtigste er at grubbe når jorden er tør, men kan det ikke vente så hellere grubbe lidt for våd jord end helt undlade i den situation.

Vh. Hans

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2014 kl. 16.36

Hej Lars Kjeldsen

Jeg vil foreslå dig at læse Hanne Søgårds artikel "Jordkur før plantning af frugttræer" og evt. også spørge dine gartnere / en anlægsgartner om en grundig vurdering.
(Artiklen står på forsiden af "Havenyt")

Noget af det, som afgør om grubning er en god fremgangsmåde er jordens lerindhold.

Så afhængigt af den faglige vurdering kan pengene måske blive givet bedre ud ved en gennemgravning af jorden, sådan som Hanne Søgård foreslår.

Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse med anlæg af haven - det er spændende at opleve sådan et projekt blive virkeliggjort ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Kjeldsen, 8. april 2014 kl. 20.23

Kære alle...

Tak for svarerne !

Mvh Lars

Nyt svar til emnet »Grubning / Grubbing«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grubning / Grubbing

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider