Forum

Comfrey Bocking 14

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: MyHa Nguyen, 9. april 2014 kl. 23.38

Jeg har set på udenlandske hjemmesider om haver, hvori de har plantet Comfrey Bocking 14 (Russian Comfrey) til senere at bruge til grøngødning.
Det er en kulsukker men den blomstrer ikke og kan - vistnok - kun rodformeres.

Er der nogen som kender til denne plante og eventuelt hvor man kunne skaffe denne? Jeg har ledt meget på internettet men det er kun udenslandske sider som dukker op.

Håber, at der nogen som kan være behjælpelige.

Med venlig hilsen
MyHa

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn Neuhaus, 10. april 2014 kl. 22.53

Den kan f.eks. købes her: realseeds.co.uk/unusualtubers.html
Helt nede i bunden.

Det er en engelsk side, men det er ikke noget problem at bestille til danmark derfra.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MyHa Nguyen, 11. april 2014 kl. 20.49

Det er blandet andet den side jeg havde set den men eftersom jeg så, at de kun sendte til Storbritannien, Spanien og Frankrig ville jeg se, om jeg kunne skaffe den i DK. Men nu vil jeg da bestille den derfra.

Tak!

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MyHa Nguyen, 14. april 2014 kl. 21.19

Har lige fået svar fra RealSeeds.co.uk og de sender ikke til Danmark, så hvis nogen ved hvor jeg kan skaffe Bocking 14 ville det være skønt.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn Neuhaus, 15. april 2014 kl. 7.07

Nå, de har åbenbart ændret deres politik mht. udenlandske ordrer. Jeg har ellers fået frø fra dem så sent som for et par måneder siden.
Det eneste andet sted jeg har erfaring med som helt sikkert har den er Martin Crawfords side, www.agroforestry.co.uk
Det er sikkert for sent på sæsonen til at få den derfra nu, men du kan evt. reservere nogle til levering næste forår.
Held og lykke med jagten.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 15. april 2014 kl. 8.22

Jeg er ret sikker på at der er forskel på om det er frø eller planter de skal sende.
Jeg har oplevet det med en anden engelsk side.

Hilsen Anders

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dinushi Jensen, 11. januar 2015 kl. 21.10

Hej MyHa,

Har du fundet denne bocking 14(kulsukker plante)? Jeg har også ledt længe efter den men uden held....

Hilsen Nalika

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 3. maj 2016 kl. 7.52

Hej,

En update på en gammel tråd.

Jeg har købt russian comfrey bocking 14 her:
www.ebay.com/itm/141950220447

Forhandleren bag ebay er:
www.growyourownrollyourown.com/

Jeg bestilte 3 rødder d. 25.april. Jeg kan se at de var afsendt med luftpost d. 26. april. Jeg modtag dem den 1. maj. Ialt har jeg betalt dkr. 184,-, af hvilket 54% var forsendelse. Jeg fik lidt rabat på forsendelsen, men jeg tror alle kan få det.

Nu får vi se om de vil gro.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn Neuhaus, 3. maj 2016 kl. 17.40

Hvis der er andre der stadig søger, er jeg leveringsdygtig i rødder.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. maj 2016 kl. 19.51

Jeg blev nysgerrig på hvilken plante dette var og fandt en noget bredere viden på et amerikansk site. Jeg ved ikke om de leverer til DK, men det betyder heller ikke så meget, da andre åbenbart har denne plante herhjemme. ;-)

Mit indlæg her er derfor blot for, at man kan få noget baggrundsviden om hvordan man bruger Kulsukker (Russian Comfey - som er en krydsning mellem 2 alm. arter) i sin have.

Planten er åbenbart en blomstrende plante (der kan blive en god meter høj) til trods for trådstarters fejlopfattelse. Men da den er en krydsning (F1) vil frø af denne ikke nødvendigvis få moderplantens egenskaber, så derfor bruger man kun rodskud. :)

www.nantahala-farm.com/comfrey-root-bocking-14-s.shtml

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn Neuhaus, 4. maj 2016 kl. 7.19

Det er rigtigt at den blomstrer, hvilket rigtig mange insekter er glade for, men som der også står på den side du henviser til er frøene ikke spiredygtige. Derfor spreder planten sig ikke helt vildt, i modsætning til de fleste andre kulsukker-arter. Det lærer man at sætte pris på hvis man nogensinde har forsøgt at komme af med en uønsket kulsukker ;)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 4. maj 2016 kl. 15.29

"Skrevet af: Thorbjørn Neuhaus, i går kl. 17.40
Hvis der er andre der stadig søger, er jeg leveringsdygtig i rødder."
-
Lidt sent for mig ;( men takker. Måske du skulle give nogen stiklinger til frøbytterne?

Jeg syntes heller ikke andre skal betale for dem, og så mit indkøb skal ikke være et eksempel til gentagelse.

Jeg er nok også leveringsdygtig om et års tid. Hvis nogen i nordsjælland er interesseret til den tid, så send mig en sms, 21951889.

mvh Ras

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnni R, 8. juni 2016 kl. 15.44

Hej Thorbjørn,

Jeg er meget interesseret i rødder. :)

Hvor i landet er du fra?

Mvh Johnni

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olsen, 26. september 2016 kl. 20.32

Er der nogen der har denne plante på fyn? Da jeg er intereseret i nogle rødder af den!

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Munk, 5. april 2018 kl. 1.03

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 4. maj 2016 kl. 15.29

"Jeg er nok også leveringsdygtig om et års tid. Hvis nogen i nordsjælland er interesseret til den tid, så send mig en sms, 21951889."

mvh Ras

Jeg ville meget gerne have fat i stiklinger, er det stadig noget du tilbyder?

Mvh Bo

Nyt svar til emnet »Comfrey Bocking 14«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Comfrey Bocking 14

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider