Forum

Ægte kastanie er gået ud – hvad gør jeg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim A., 11. april 2014 kl. 10.58

Hej, jeg købte i oktober 2012 en ca 3,5 m høj fin ægte kastanie. Den stod fint sidste sommer, med fine nye skud og blade. Hertil foråret, april 14, er der ikke kommet knopper. Grenene er tørre og knækker nemt. Der er ikke tegn på nogen væde i veddet - jeg er sikker på at den er gået ud.
Jeg kontaktede planteskolen hvor jeg har købt den, og de mener at den har fået honning svamp. Efterfølgende har jeg undersøgt alt om honning svampen (og andre svampe), og jeg er nu sikker i min sag - det er IKKE honning svamp. Jeg har talt med planteskolen igen, men de har ikke tid til at komme ud og kigge på træet da vi bor langt væk (55 km), men vil have at jeg sender prøver af jorden og veddet til et laboratorium for at få det undersøgt for sygdomme og svampe.

Kan det være rigtigt at det er mig som forbruger der skal stå for dette? og kan det være rigtigt at der ikke er en "forpligtelse" fra planteskolen at de ikke vil køre ud og kigge på træet?
Er der andre der har været i samme situation, og kan give et godt råd om hvad jeg skal stille op?

Mange hilsner

Kim A

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2014 kl. 11.31

Har de givet grogaranti? Har varen kostet over 500 kr? Ellers ved jeg ikke, om de har nogen forpligtelse over for det træ, de har leveret for to sæsoner siden... Der kom jo skud på sidste år. Og det er derfor ikke sikkert en evt. sygdom kommer fra dem.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. april 2014 kl. 17.25

Hej Kim hvor meget vand har du givet træet efter det er blevet plantet, et træ i den størrelse skal vandes 1 gang om ugen ca. 50 l, også selvom det regner, altid det første år, men det kan også være nødvendigt i det andet år, så jeg tror det er tørret på grund af vandmangel, måske har plantehullet været for lille. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Ægte kastanie er gået ud – hvad gør jeg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ægte kastanie er gået ud – hvad gør jeg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider