Forum

Hjælp, hvilken hæk/busk skal jeg vælge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pætur Joensen, 21. april 2014 kl. 23.38

Hej. Jeg er meget i vildrede. Jeg vil gerne ha' en ca. 1,8 m høj hæk så hurtigt som muligt og så billigt som muligt. Hvad vælger jeg? Og hvordan, så det bliver så billigt som muligt.

Elsker denne: www.bakker.dk/produkt/snedrivebusk-grefsheim-/ men den løsning er dyr.

Jeg har 110 m jeg skal ha' forhindret børnene i at overskride og forbipasserende på alle ledder til at kigge på min håndværkersprække, når jeg forsøger at lure hvad der er op og ned i en køkkenhave :p

Mvh.
En der rigtig gerne vil lære det her hersens mæ have...

1 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 0.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pætur Joensen, 22. april 2014 kl. 0.25

Inde på mirakelhaekken.dk/ kan du få 100 m for 3000. Det MÅ kunne gøres billigere. Jeg tænker buske...

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. april 2014 kl. 6.31

Spirea-hækken/snedriveren er bare såååå smuk! Og hvorfor ikke vælge noget, som du kan få glæde af mange år fremover?

Den kan stængelformeres, men det kan tage nogle år. Så skal det være hurtigt eller billigt?

Børnene kan jo holdes inde med et hundehegn/trådhegn, indtil hækken er i vækst. Håndværkersprækken kan undgås med en heldragt eller seler...

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. april 2014 kl. 9.44

Hej Pætur Joensen

Snedrivebuskens sluthøjde er 100 - 150 cm og kommer aldrig til at opfylde dit ønske om 180 cm hæk.

Mirakelhaekken's elm (Turkestans elm) er anset i England og USA for at være invasiv - og den klarer sig måske (for) godt fordi den ikke er helt så sårbar overfor den svampesygdom som elmebarkbillen bringer med sig. Det er den sygdom der har udryddet størstedelen af hjemmehørende elmebestand i store dele af Europa og USA.
Der er forskningsresultater som peger i retning af at klippede hække af elm har en større modstandsdygtighed mod svampesygdommen - måske fordi de ikke udvikler omfangsrige stammer og grene, som er gode levesteder for barkbillen. Dette gælder for både hjemmehørende og importerede elme.
Og da klippede hække af elm kun i få tilfælde udvikler frøbærende grenvækst - kan du vælge den løsning uanset hensynet til uønsket invasion - hvis du ellers kan være sikker på, at dine efterkommere vil klippe som du.
Der er to andre forhold, som også skal overvejes:
Elm er en "grådig fætter" med et omfattende rodsystem - som måske på sigt kan give vandforsynings-problemer for dine køkkenhaveurter.
Elm vokser hurtigt - og udvikler i klippet stand et groft grenværk, der kan være vanskeligt at magte med en almindelig hækklipper. Det ender derfor for mange med en uønsket bred hæk, der ender med at "stikke af" i højden, fordi den kan blive tæt på umulig at klippe i toppen på grund af bredden.

Jeg tænker, at hverken Snedrivebusken eller Turkestan's elm er gode til at opfylde det formål, du beskriver....

Jeg synes du skal overveje, at ved at plante hæk har du mindst et 50-års perspektiv - og dermed også en vurdering af, hvordan du eller andre i fremtiden skal kunne magte at vedligeholde den hæk, du nu går med tanker om at plante.
Det kan være en god idé ud over at holde godt øje med hvad man selv har brug for så også at kigge lidt omkring i nabolaget - hvad vil passe ind ?

Der er et mindst 5 hækplanter, som er lette at vedligeholde som klippet hæk i 180 cm højde og som ikke har for spinkel, lav, åben eller grov vækst.
Liguster, bøg, naur (på vindudsatte steder), lærk og den lidt dyrere taks kunne være forslag, du måske kan arbejde videre med. Din plantehandler kan hjælpe med rådgivning om hvilke sorter, der klarer sig godt på din jordbund og hvilke der er modstandsdygtige mod kendte plantesygdomme.
Køber du hækvareplanter (eller for taks pottede) og passer dem godt kan du "komme i mål" for en samlet udgift på et sted 4500 og 9500 kr.
I et 50 års-perspektiv bliver udgiften til at skærme for færdsel og indkig pr år mellem 90 kr og 190 kr.

Jeg håber, du finder frem til at løsning, som passer godt nu - og også passer godt, når du bliver en gammel mand ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 22. april 2014 kl. 16.57

Jeg tror snarere du skal justere dine forventninger til en hæk, fremfor at lede efter en mirakelhæk, som vokser op til 1,8 m og bliver tæt og let at holde på superkort tid. Sådan en hæk findes ikke. Jeg var selv i samme situation for 6-7 år siden og bestemte mig for at plante en laurbærkirsebærhæk af forholdsvis små planter. De første 4-5 år fik jeg nærmest øjenkontakt med samtlige personer der passerede forbi på vejen, for folk er så nysgerrige når der er helt åbent. Hækken er nu oppe i ca. 2 meter og er superflot og tæt. Den er stedsegrøn og har de smukkeste dybgrønne glinsende blade og jeg er sikker på jeg vil nyde godt af den i rigtigt mange år fremover. Når jeg får gæster siger de stort set altid "neeej sikke en flot hæk" og jeg er glad for jeg ikke sprang over hvor gærdet var lavest.

Hvis jeg skulle vælge en anden hæk i dag og det ikke måtte være den samme, ville jeg nok vælge en bøgehæk, men den bliver bare lidt kedelig sidst på vinteren og i foråret når den har tabt de fleste blade, men den også er flot med de brune blade på når bare de dækker.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 17.30

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. april 2014 kl. 21.55

Laurbærkirsebær tåler fint beskæring, og bedst i marts, så har planten god tid til at komme sig. Når det gælder stedsegrønne buske som laurbærkirsebær, så prøv ikke at skære igennem alt for mange blade ved beskæring, da planten så vil se sjusket ud. Når du vil trimme en laurbærkirsebær i form, skal du vælge grene fordelt jævnt over busken og skære disse grene tilbage til lige over et blad. Unge grene vil så vokse ud fra de sovende øjne i bladenes forgreninger. Efterlad ikke lange stubbe over bladene, da disse stubbe vil dø og se grimme ud.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 22.13

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. april 2014 kl. 22.19

Højde x bredde og årlig tilvækst: 3 x 2 m (15 x 10 cm/år), men efter en række milde vintre kan busken blive en del større.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 22.26

11 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 22.38

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 22. april 2014 kl. 23.26

Alm. NPK de første 4-5 år 2 gange om året og så står den i fuld sol forholdsvis vindbeskyttet, så den har det nok også godt. Mig bekendt er der jo også stor forskel på tilvæksten afhængigt af hvilken sort du vælger. Der er sorter som aldrig bliver særligt høje, og så er der hurtigtvoksende sorter. Yderligere er der fremavlet sorter som er mere vinterhårdføre end andre. Det vil en googlesøgning afsløre. Jeg har inkluderet lidt billeder af den herunder fra forskellige tidspunkter under opvæksten. Jeg klipper den normalt i foråret i april/maj måned med en elektrisk hækkeklipper. Det er rigtigt at bladende kan se lidt medtagne ud lige efter klipning, men den skyder hurtigt igen og dækker det klippede. Nogle år har jeg helt undladt at klippe den. Hvor bred den bliver afhænger af din klipning. Jeg har endnu ikke klippet den i højden, da jeg gerne vil have den præcis 2 meter hele vejen rundt og den først nåede denne højde sidste år, så den vil komme til at fremstå mere formfuldendt i år. Her er nogle billeder. Det første billede her er vist året efter den blev plantet, hvor den blomstrer kortvarigt om foråret. (blomstringen er aftaget efter den er klippet til)

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 22. april 2014 kl. 23.27

Nogle år efter om vinteren:

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 22. april 2014 kl. 23.28

Sent forår før klipning hvor den har skudt kraftigt:

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 22. april 2014 kl. 23.29

Midt på sommeren efter den er klippet til:

16 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 23.49

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. april 2014 kl. 6.53

Vil lige tilføje, at vores spireahæk er omkring 3-3,5 meter høj!!
Skal ikke kunne sige om det er snedriver, men spirea er det. Klippes kun hvert 2.-3. år.

Laurbærkirsebær har vi også, men de er ikke særlig pæne efter kolde vintre, hvor de har store visne områder.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. april 2014 kl. 7.13

Hej Freya Grossmann og Pætur Joensen

Jeg tager korrektionen i dit indlæg nr 17 til mig!

Der findes op mod 30 sorter af Spirea i almindelig handel, også nogen med en sluthøjde som du beskriver, selvom mange sorter er fremavlet til at have mindre eller meget mindre sluthøjde.

Så jeg må vedgå, at jeg ikke har undersøgt tingene grundigt nok inden jeg vurderede, at Spirea ikke var et godt bud på et ønske om en 180 cm høj, busket hæk. Det kan det faktisk godt være - hvis man altså får valgt rigtigt hos plantehandleren!

Venlig hilsen fra
Lone

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 23. april 2014 kl. 19.29

Spiraea Vanhouttei skal jo nok komme deropaf. Det er vel nok den Spiraea der bliver højest. jeg har set flotte hække i den højde med den sort. Skal man sige noget negativt om den spiraea, så er det at den man se lidt bar ud i bunden på nogle årstider og den er ikke ret tæt om vinteren da den jo taber alle bladene. Det kan måske afhjælpes ved at holde den som en ret tyk hæk i forhold til andre hække.

Ang. Kirsebærlaurbær så findes der jo flere forskellige sorter med ret forskellige væksthastigheder. den sort der ses på billederne længere oppe ligner en 'Novita' eller den gamle rotundifolia. De kan lave mellem 50 cm og 1 meter i længdevækst om året. Kirsebærlaurbær har været populært i flere år nu og erfaringerne med dem nu er ret gode. Efter de hårde frostvinter der har været i løbet af de sidste 5 år ville jeg ikke anbefale Kirsebærlaurbær på steder med megen vind. Det går fint i villahavekvarterene i byen men ud til åbne marker, så kan man vel ikke anbefale en bestemt sort der kan klare det med sikkerhed. Der må man ud i nogle thuja'er eller nogle andre nåletræshække.

Og tak til Lone med den info om Mirakelhaekken... jeg har luret på hvad det kunne være for en hæk. Underligt at man ikke kan se den oplysning på deres hjemmeside at det er en Turkestans elm. Det er da en oplysning man burde skrive i stedet for at pakke det ind under noget "mirakel". Det brude vel hellere hedde "chancehækken". Jeg ville i hvert fald ikke være prøvekanin på holdbarheden af den hæk.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 23. april 2014 kl. 19.35

der står sørme på deres hjemmeside at det er en Elm. det var jeg længe om at finde :)

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pætur Joensen, 23. april 2014 kl. 21.04

Det er ikke fordi jeg ikke kan bruge alle inputs. Jeg er snerer overvældet af kompleksiteten i det hele.

LIGE NU, er jeg der hvor jeg vælger IKKE at gå efter den hurtige/halve løsning. Jeg vil nok i virkeligheden ha' mig en lille hæk på den gode meter, jeg tænker umiddelbart bøg, og så smider jeg nogle af de flotte buske. Jeg skal i hvert fald HELT sikkert ha' mig et par grefsheim spirea. I stedet for at mure hele huset ind, vil jeg hellere lige sørge for at folk ikke kan kigge lige ind i min stue, ved at lave et træhegn, og så ellers sørge for at de får naget andet at kigge på i min have. Jeg er spændt på at komme i gang. Min have ligner lort lige nu (overtog huset i efterårsferien) og jeg er gået i gang med at anlægge f.eks. køkkenhave. og flytte lidt rundt på buske der står åndssvagt og plante. I år har jeg valgt nogle lidt nemme løsninger. Stauder og Nelliker. De er tilat ha' med at gøre :p Men på sigt vil jeg gerne ud i noget lidt mere avanceret. Jeg har opdaget at haven er ren terapi. Det vil jeg gerne udforske lidt mere...

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. april 2014 kl. 21.20

Det er præcis S. vanhouttei, som vi deler med naboen.
Hvis nogen læser med senere hen, så vil jeg bare sige, at jeg elsker min hæk!
Meget lidt pasning (klipning hvert andet år) og så er den bare FLOT, når den står i fuld flor.
Men ja, bredden kan være udfordringen. Det er ikke rigtig muligt at have bede langs hækken, og jorden under kan virke lidt bar. Men man kan jo tænke på hækken som et bed...

Heldigvis er vores naboer også meget glade for hækken. Selv om de ikke er de store haveentusiaster, kunne jeg høre (da vi var nyindflyttede), at de virkelig håbede, at vi ville passe hækken lige så godt som de forrige. Det vil vi naturligvis.

Lavere spireahække er nu også smukke.

Vi glæder os til at læse flere indlæg fra dig, Pætur! Vi nyudsprungne haveentusiaster må jo have lidt vejledning i ny og næ.
Jeg kan også anbefale et medlemsskab af Praktisk Økologi (som også driver havelyst.dk) eller at du abonnerer på det gratis nyhedsbrev, som udgives her på havenyt.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 23. april 2014 kl. 22.38

Bare til info, så kan Spiraea Vanhouttei godt klippes i form som en alm hæk (se foto), hvis man kan leve med mere begrænset blomstring. Klippet på den måde bliver den ikke bar forneden.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 24. april 2014 kl. 11.31

Jeg stemmer for liguster. Den er så nem at klippe :-) Sådan en har jeg omkring min forhave.

Selv skal jeg have mig en sargentæblehæk, når min berberishæk skal op.

Det bliver spændende, hvad du beslutter dig for.

Nyt svar til emnet »Hjælp, hvilken hæk/busk skal jeg vælge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp, hvilken hæk/busk skal jeg vælge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider