Skrevet af: Mia Licina, 3. maj 2014 kl. 9.36
Jeg har været så uviden, dum og naiv omkring Jernvitriol, da intet stod på emballagen og har strøget rent Jernvitriol ud med de bare hænder på græsplænen.
Kort tid efter synes jeg det lugter ret stærkt og får læst lidt omkring produktet, men da har jeg givet hele plænen en tur.
Min mand ved ikke besked omkring dette og går om aftenen en lille runde på plænen for at nyde det dejlige vejr og går derefter ind på vores trægulv, hvilket dagen efter resulterer i sorte fodspor igennem hele huset :o( Kan disse fjernes???
Mit næste spørgsmål: er Jernvitriol så giftigt at hund og barn ikke kan være i haven i tilfælde af de får Jernvitriol på sig?
På forhånd mange tak
Skrevet af: Tom Andersen, 3. maj 2014 kl. 10.06
Prøv at læse brugsanvisninger/ sikkerhedsdatablade på de kemikalier, som du vælger at bruge i hus og have - i det mindste af hensyn til børn og husdyr!
Se pkt. 11:
www.kalk.dk/pdf/Jernvitriol.pdf
Skrevet af: Mia Licina, 3. maj 2014 kl. 10.45
Enig, men fik at vide, at det ikke var et kemikalie og ufarligt
Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2014 kl. 11.02
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. maj 2014 kl. 11.03
Hej Mia.
Læs lige det her inden du går helt i opløsning: nn.wikipedia.org/wiki/Jernsulfat
Så er det måske klogt at holde sig mest mulig væk indtil der er kommet en god regn. Noget tyder på at det kommer i den kommende uge.
vh. Hans
Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. maj 2014 kl. 11.05
Undskyld Frank. Der var noget der krydsede ;-)
vh. Hans
Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2014 kl. 11.15
Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2014 kl. 11.26
Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. maj 2014 kl. 11.36
Hej Frank Chr.,
Jeg er døbt: Hans Peter Petersen , så det hele var rigtigt.
Men det kunne du ikke vide :-).
vh. H P P
Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2014 kl. 11.42
Skrevet af: Bent Nørgaard, 3. maj 2014 kl. 16.57
Citat:"Enig, men fik at vide, at det ikke var et kemikalie og ufarligt"
ALT er kemikalier! Om det er traditionel eller økologisk. Dehydrogen monooxid er et, for haveejere, meget vigtigt kemikalie. Kaldes også H2O eller vand:). Fordi det er økologisk behøver det ikke at være ufarligt. Nogle af de farligste gifte, der findes, er naturens egne.
Vi har 92 rene grundstoffer, resten kemikalier.
Skrevet af: Freya Grossmann, 3. maj 2014 kl. 18.14
118 grundstoffer, ikk' Bent...
Hvis man køber et produkt med henblik på at slå noget ihjel - så kan det være RoundUp, jernvitriol eller husholdningssalt - så må man berede sig på, at de kan ramme andre/andet, end det man har til hensigt at ramme...
Men dette er et klassisk eksempel på, at pesticider burde være ulovlige for almindelige haveejere... Alene af den grund, at folk ikke gider læse brugsanvisningen - det gider vi jo heller ikke på ikea-reolen eller blenderen, før det ikke virker.
Går alt andet galt, så læs brugsanvisningen!
Hvad mon der sker, når megadosisen af jernvitriol vaskes med regnen ned i grundvandet?
www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/13535.html
Skrevet af: Bent Nørgaard, 3. maj 2014 kl. 19.11
NIX!
Vi har altid haft 92 naturlige grundstoffer. Dem efter nr. 92 er kunstigt fremstillet. Tror at vi er kommet højere op end nr. 118. :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.