Skrevet af: Tine Horsum, 9. maj 2014 kl. 17.19
Beklager: Jeg er typen, der helst vil leve og lade leve.
Og er fobisk med kryb, men nu er mine krukkeplanter, den ene, invaderet af en dræbersnegl- og mine salvier havde et par stykker under og en i planten.
Hvad gør man?
Jeg er hysterisk med kryb, bare tanken om at samle dem op/klippe dem over. Gift er helt umuligt.
Jeg har et traume: Jeg har engang trådt i en leopardpletttet kældersnegl- og slimen skulle SKRUBBES af, efter et pænt langt karbad- og fornemmelsen. Som at have hånden i en meget klistret vandmand.
UFF.
Nu sidder der så en midt i min krukke med nyspiret dild.
Og jeg har ikke kunnet lide at træde på snegle (dem med hus) siden jeg var lille.
Ja ja- nogen bliver hys over edderkopper, jeg bryder mig ikke om snegle- eller tudser (men de æder snegle!).
Jeg troede krukkerne- var... Hvad de så ikke er. UFF.
Mvh
Tine- hvis ikke snegle, så rådyr- eller begge dele!
Skrevet af: Tine Horsum, 9. maj 2014 kl. 17.39
Jeg må konstatere, at jeg lider af et "Lady MacBeth" syndrom. På trods af gummihandsker- føles det ufattetligt klamt.
Fik indsamlet en 10-12 heraf 2 store stykker, de døde i kogende vand.
(Føj for... ADVR BVADR).
Adddr...
Jeg dyrker i forvejen ikke salat eller kål (pga snegle og larver).
Så næsten hellere alt andet!
Mvh
Tine- der hader tudser i vaskerummet.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2014 kl. 18.17
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. maj 2014 kl. 19.03
Er dette noget for dig:
www.snegleslut.dk/Produkter/ProductDetails.aspx?articleNo=2
eller denne:
noslug.com/
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2014 kl. 19.33
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. maj 2014 kl. 19.40
En anden mulighed (?) er måske at sætte "fødder" under krukkerne (søgeord: krukkefødder). Det skulle virke mod myrer. Måske også mod sneglegemmesteder?
Tudserne i vaskerummet må skyldes, at de har adgang til rummet. Luk døren eller stop et hul til.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 9. maj 2014 kl. 19.52
Hold høns. De tager sig kærligt af problemet. Og så får man æg med i tilgift :)
Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2014 kl. 20.13
@Tine
Hvis du vil beskytte enkeltplanter eller krukkeplanter, kan du selv konstruere et sneglehegn på 9V-batteri.
Hvis du er lidt kreativ altså :)
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2014 kl. 20.25
Skrevet af: Tine Horsum, 9. maj 2014 kl. 20.30
Takker for svar!
Jeg har da naboens høns, der vanker 5 gange om huset- og tre haner, der GAALER. Om de æder snegle- vides ikke.
Tudserne: Ja, hvis yderdøren står åben om sommeren det gør den ikke ret tit, da hønsene ellers vælter ind- og æder kattenes mad.
Og der er også rendt snegle ind.
---
Det værste var da, at stå og stege bacon, det føltes ligesom snegle- selvom jeg ikke havde handsker på mere.
Og jeg har vasket hænder mange gange. Lidt OCD-agtig/Lady MacBeth.
---
Det er umuligt at løfte alt/undgå fx bunker af afklip af brombær/grene.
Jeg har købt en el-slåmaskine, så håber jeg lavere krudt- ikke er så sjovt.
Det er meningen, at det meste i krukkerne skal ud på friland. Men nu har min svigerfamile lovet os en campingvogn, det er fint nok. Hvis ikke det var fordi, den lander her næste fredag. Og jeg lige skal flytte grusbunken og en masse havefliser.
For f*** Jeg vil ikke have den, den er muligvis defekt. Jeg vil hellere ud og grave lidt, så vi kan få kartofler.
Sorry!
Skrevet af: Bent Nørgaard, 9. maj 2014 kl. 21.34
Til Frank. Brug de tunge racer i byhaver. De galer ikke så meget - meget mindre end en benzingrasslåmaskine :)
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2014 kl. 21.47
Skrevet af: Mark Hansen, 9. maj 2014 kl. 23.13
Det minder mig om at jeg havde engang samlet ca. 100 fuldvoksne dræbersnegle i en spand og taget dem indenfor i køkkenet, med det formål at aflive dem ved at hælde kogende vand over dem. Mens vandet koger i elkedelen bliver jeg distraheret af noget og glemmer alt om sneglene, som jeg først kommer i tanke om flere timer senere. Der var snegle over alt i køkkenet med lange slimspor og nogle hang i slimen ned fra køkkenlågerne. Se DET var ulækkert og krævede et større rengøringsarbejde.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2014 kl. 23.32
Skrevet af: Peter Sindrup, 10. maj 2014 kl. 8.46
@JOC - "Sjov" historie, men jeg kunne da heller ikke drømme om at tage de slimede bæster med indenfor, for at aflive dem. Det skal foregå udenfor - skal det! :-)
Er der nogen der har nogen "facts" om høns - hvilken som helst race - spiser dræbersnegle?
Vi har lige købt en landejendom, og vi skal helt sikkert have høns, og vi skal helt sikkert IKKE have dræbersnegle, hvis det på nogen måder kan undgås!
Peter
Skrevet af: Tom Andersen, 10. maj 2014 kl. 9.25
@Peter
Tillykke med de nye muligheder for realiseringen af havedrømmene :)
Høns spiser typisk smådyr og insekter og slet ikke større skovsnegle - det gør tudser heller ikke!
Er der dræbersnegle, så er der dræbersnegle og man må leve med en konstant bekæmpelse af dem, sådan er det.
Jeg har i mange år nu haft mange (rigtig mange) dræbersnegle og det er let at høre på de råd der gives rundt omkring, når de kommer fra velmenende mennesker uden en egentlig snegleplage, men dog har set et dusin eller så....ja, jeg tror faktisk, at nogle ligefrem står og hviner, når de ser den første store "dræber" og ligefrem dåner, hvis man løfter den op til nærstudie med de bare hænder ;-D
I en større køkkenhave kan ideen med fritgående høns udelukkes - hvilket der ikke behøves at argumentere yderligere for, hvis blot man har en anelse erfaring med kimplanter og høns.
Fritgående høns i den øvrige have er bare hyggeligt, men det løser ikke en egentlig snegle plage. Skal det overhovedet kunne mærkes på sneglebestanden, skal der så mange høns til, at jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget "have" der så er tilbage.
Vent og se om du har snegle i større omfang før du begynder at spekulere over det - du har jo lov at være heldig.
Rigtig godt haveliv fremadrettet :-D
Skrevet af: Peter Sindrup, 10. maj 2014 kl. 10.51
Jeg håber det er OK at linke til andre hjemmesider, ellers må moderator lige slette mit link igen :-)
Jeg har her læst, at ænder er løsningen på dræbersnegle
fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1138.0
Det tror jeg vil indgå i mine overvejelser :-)
Peter
Skrevet af: Anonym bruger, 10. maj 2014 kl. 12.02
Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2014 kl. 2.54
Sikke noget!
Kan lige se det for mig.
Hvor klamt!
Mvh Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 11. maj 2014 kl. 8.41
@Peter: man må gerne indsætte links til andre sider (og produkter). Der er mange herinde, som linker til fx fjerkrae.dk.
Man må bare ikke reklamere for egne produkter (man kan købe en annonce), og redaktionen sletter også ind imellem for links, som kan være problematiske i miljømæssig sammenhæng, men det afhænger nok lidt af, i hvilken sammenhæng linket er givet.
Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2014 kl. 9.12
Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2014 kl. 20.01
Perlehøns?
Er de svære at holde?
Hvis de hakker fra sig, så skal kattene nok holde sig væk. Jeg har overvejet Moskusænder, men ænder skal have en dam eller andet med vand, og selvom jeg i flere år har overvejet en paddedam (til salamandre og de tudser jeg ikke bryder mig om), så er gravearbejdet nok for meget for mig.
Mvh
Tine- har en stor have, så der er plads nok
Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2014 kl. 20.25
Skrevet af: Anonym bruger, 12. maj 2014 kl. 15.19
Skrevet af: Tine Horsum, 12. maj 2014 kl. 20.50
Takker for svaret.
De lyder ikke værre end genboens haner, hvoraf den ene lyder temmelig kvalt. De har hver deres høner, som regel.
Hvor kan man så få perlehøns? Og er de dyre?
Mvh
Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. maj 2014 kl. 21.01
Se efter perlehøns på Den Blå Avis: www.dba.dk/soeg/?soeg=perleh%C3%B8ns
eller søg efter det på fjerkrae.dk
Skrevet af: Anonym bruger, 12. maj 2014 kl. 21.28
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.