Forum

Krydderurter – høstes hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 23. maj 2014 kl. 22.42

Hej, jeg har krydderurter i højbede og de vokser som gale for tiden, rosmarin, timian, salvie, melisse, oregano, basilikum, persille etc.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal klippe urter af til forbrug og samtidigt sikre de bedste vækstbetingelser så jeg kan blive ved med at høste sommeren igennem.

Er det bedst at klippe hele 'stilke' af ved roden eller skal man tage fra toppen af på f.eks salvien?

Måske er der forskel på hvad der er bedst på den enkelte urt? Er der nogen der kan hjælpe? :)

Hilsen
Søren

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2014 kl. 23.05

Stort set den samme "regel" for dem alle - tag topskud, så de ikke går så hurtigt i blomst. I stedet vil de buske sig og give endnu flere skud, som du kan høste.

Persillen tager du bare hele stilke af.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 23. maj 2014 kl. 23.09

Tak Anja, og god aften

S.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 23. maj 2014 kl. 23.12

Lidt kan jeg bidrage med :-)
Persille og Basilikum skyller jeg, fjerner de groveste stilke fra persillen. tror nok planten er ligeglad om du tager stilken med, men den ser dum ud med de strittende grene, og der kommer ikke nye "blade" på brugte stilke - og de kan sagtens hakkes, de indeholder både smag og vitaminer.
Basilikum er det bladene, både Persille og Basilikum kan fryses hel og hakket. Men skal basilikum blendes eller finthakkes, kan du også have stilk/gren med. Den skyder på stedet hvor du har klippet stilken af.
Timian fryser jeg i grene. Men tror da den også kan "pelses"

resten du spørger om, har jeg ikke erfaring med.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 23. maj 2014 kl. 23.15

ups, glemte at skrive at Persille, Basilikum og Timian kan du fryse og have til vinteren.
Hilsen
Anne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. maj 2014 kl. 23.29

Når timianen alligevel snart skal klippes tilbage efter blomstring, piller jeg blade og blomster af grenene og blander dem med groft salt og kører det hele i foodprocessoren og lægger det i et tyndt lag på et fad eller en bradepande og tørrer det i solen. På en rigtig sommerdag med høj sol, tager det højst et par timer.
Så er der dejligt urtesalt til vinteren.

Basilikum på denne måde smager af græs
Rosmarin er fint
Chilli/hvidløg heller ikke ringe
Brændenælder skulle kunne blandes i, -måske mere for mineralerne end for smagen?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. maj 2014 kl. 2.05

Ja, tag toppen.

Til tørring (fremfor frysning) vil jeg anbefale dig at låne Annamärta
Borgens udmærkede bog: "Krydderurter fra "Knatten"". En ældre sag, men udmærket læsning, der også rummer kulturhistorien. (Hendes bog om roser er også læsværdig)

Dit bib kan nok skaffe den hjem.

Andre urter kan lufttørres- men der skal være god luftcirkulation i rummet, og ikke direkte sol. Her bundtes urterne og hænges op med toppen nedad. Det gælder lidt grovere urter, som fx salvie. Der bindes ret stramt om stilkene- da de også blive tyndere ved tørring. Finløvede urter urter, egner sig bedre til ovntørring.

Mvh
Tine

Hun anbefaler man plukker en formiddag i sol, lige før blomstring, så plantedelene ikke er fugtige.

Nyt svar til emnet »Krydderurter – høstes hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Krydderurter – høstes hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider