Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2014 kl. 13.52
Hej
På nordsiden af vores hus, hvor der er mere fugtigt end andre steder, er der en del levermos i fugerne mellem fliserne. Hjælper det at kradse fugerne ud? Jeg har været efter min foretrukne planteskole for at få dem til at fjerne levermos fra de planter de sælger. For et par år siden bekymrede jeg mig ikke så meget om det - syntes endda at det var nogle sjove vækster - og en af de ældste planter overhovedet på vores klode.
Men nu vandrer de over i bedene også.
Mosset har forskellige udviklingstrin - og de skal jo helst fjernes før de når sporestadiet.
Jeg har med held bekæmpet dem med kogende saltvand ( måske var det lige så godt med bare kogende vand - eller måske en gasbrænder?
I dag har jeg så kradset fugerne op. Når det opkradsede er tørt, vil jeg feje det sammen, og dernæst støvsuge det tørre op af fugerne inden jeg fejer stenmel ned i fugerne.
Er der nogen, som har en bedre ide? Jeg antager at stenmel ikke optager så meget vand - som almindeligt "fugemøg".
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. maj 2014 kl. 17.25
Jeg har haft samme problem.
Men siden jeg for to år siden, startede med at lave en årlig (lidt sløset) opkradsning af fugerne og efterfølgende opfyldning med det billigste fugesand jeg kunne finde, har det ikke været et problem = har ikke set skygger af levermos.
Skrevet af: Mogens; E., 26. maj 2014 kl. 21.27
Levermos er ret ligeglad med ukrudts brænderen.
Jeg har forsøgt flere gange.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. maj 2014 kl. 9.11
lad det dog være - en have er vel en form for natur
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2014 kl. 9.46
Kære Mogens Madsen
Vi har jo alle forskellige opfattelser af hvordan vores haver skal se ud - og det er jo netop det fine! Hvis jeg havde din holdning, havde jeg kun mælkebøtter og fuglegræs.
Min have er kultiveret natur og sådan skal det blive ved med at være.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. maj 2014 kl. 9.14
" KÆRE INGEBORG HANSEN " nu har jeg ikke hverken mælkebøtter eller fuglegræs - men en plantesamling på omkring 400 forskellige plantearter så du behøver ikke at have problemer med min holdning det var kun et godt råd til at gøre havearbejdet lidt lettere
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2014 kl. 12.48
Hej Mogens
Jeg har spurgt efter en metode til at fjerne levermos, fordi jeg ikke vil have det i min have. Det bliver jo ikke nemmere når det, som du foreslår får lov til at blive - og brede sig over det hele. Mit formål med at fjerne ukrudt og andet uønsket er jo netop at jeg vil forhindre det i at sprede frø - eller så sig selv.
Hvis jeg var ligeglad og lod det blive, havde jeg nok ikke ønsket en anvisning på hvordan jeg bliver levermossen kvit.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2014 kl. 15.18
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Horsum, 28. maj 2014 kl. 23.57
Låner lige tråden: Er levermos noget af det, man bruger til "grønne tage"?
Jeg har noget ligende voksende i tagrenden... (Jeg hader at klatre på stiger og at rense tagrender)
---
Hvis det gror på nordsiden, og der er fugtigt- ville jeg se, hvor fugten kommer fra- og gøre noget ved den- evt lede den et sted hen i haven, hvor man kan lave et vådområde/regnvandsbassin.
Huse har ikke godt af fugt.
Mvh
Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. maj 2014 kl. 7.34
Jeg tror ikke levermos bruges til grønne tage. De er simpelyhen for små.
I tagrenden er det sikkert alm. Mos pga. Evt. Stående vand. Det har jeg i hvert fald på trapezplader og i tagrender, hvis jeg ikke skraber det væk.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2014 kl. 10.45
Hej Tine
Nej - prøv at google levermos - så er du slet ikke i tvivl! Og jeg har det i fugerne mellem fliserne på gangarealet langs husets nordside.
Nu er det væk - for denne gang.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2014 kl. 10.47
Og så kom jeg stenmel i fugerne
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. maj 2014 kl. 12.17
Hvor ser det flot ud Ingeborg. Kan rigtig godt forstå du vil have orden i fugerne.
Der er jo også det, at lader vi mos mm. stå formulder det og skaber grobund for mere ukrudt, som jeg har en idé om, at får det lov at tage over, begynder rødderne at løsne og løfte fliserne.
Men jeg skriver igen, fordi jeg kom i tanker om, at året før jeg rensede fuger første gang, fik vi lavet en faskine langs den terrasse der løber lang nordsiden af huset. Det gjorde vi, fordi der ofte stod vand på terrassen og som jeg husker det, var der mest levermos, der hvor vandet havde stået og lige omkring.
Hvis der står vand på dine fliser, kan det være svaret på din evige levermos.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2014 kl. 14.54
Hej Vibeke
Du har fuldstændig ret i at når der ligger jord på fliser og mellem fliserne kommer der hurtigt belægninger af mos.
Der er fugtigt på nordsiden af huset på grund af tagets skygge det meste af dagen. Derfor kan der også gro noget helt op langs huset.
Jeg har levermos fordi jeg i starten syntes at det var "pænt" og det fik lov til at sprede sine sporer uhæmmet. Den tid er ovre. Kommer der enkelte klatter mos, får det en gang kogende vand.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 29. maj 2014 kl. 21.23
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. maj 2014 kl. 22.10
Flot arbejde Ingeborg!
Det er jo en smagssag, om man kan lide moset eller ej, men det ser flot ud med de "Nye" fuger.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2014 kl. 22.26
Hej Frank
Nu er der jo heller ikke levermos i leverpostej - lige så lidt som der der levermos i lungemos. Håber at det var din spøg !! :-)
@ Freya og andre
Når man fylder fugerne med stenmel har det den fordel at alt det fejen frem og tilbage samtidig skurer fliserne rene fordi stenmel er ret skarpt.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2014 kl. 6.06
Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2014 kl. 6.09
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.