Forum

Larver – hvem er de forskellige?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Wadum, 22. august 2002 kl. 23.14

Jeg har en hel del larver i min have, nogle af dem går på blomster og f.eks. tomater. Nu har jeg surfet en rundt på nettet, men kan ikke finde billeder med tilhørende artsnavne under. Har du en god idé til hvor jeg finder en oversigt over de almindeligeste larver (højst sandsynligt sommerfuglelarver) – så jeg kan identificere dem? Jeg har lavet et lille herbarie med forskellige eksemplarer i, så jeg kan se hvad de bliver til. Resten sætter jeg i det fjerneste hjørne af haven, væk fra de planter jeg vil beskytte!

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 26. august 2002 kl. 22.34

Kære Line, når du bliver klogere vil jeg være meget interesseret i at høre hvad du fandt ud af. Jeg har nemlig for første gang larver i mine tomater! For øvrigt nogle meget kønne larver, grønne eller brunlige med gul sidestribe, gule ledfurer og tre små sorte "skønhedspletter" på hver side af hvert led. De har en fantastisk appetit og jeg er spændt på hvad de udvikler sig til. Er det mon samme slags, du har?

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Kjerulff, 6. september 2002 kl. 13.07

Vedrørende laver i tomater, har jeg haft det et år, det er så vidt jeg en en sommerfulgl som ikke er så almindelig, der går i drivhuset eller i almindelighed lægger laver i tomaterne, jeg mener det er den sommerfugl der bliver hedder "admiralen"

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. september 2002 kl. 0.18

Admiral, som er en af vore flotte dagsommerfugle, lægger kun æg på brændenælder, som er eneste fødeplante for dens larver.

Larven på tomatplanterne er sikkert Haveuglens larver. Haveuglens latinske navn er Lacanobia oleracea, og når man har det, så kan man finde fotos af den via billedsøgningen på www.google.com at indtaste det latinske navn – der er ingen søgeresultater på haveugle – så får man de her links,

images.google.com/images?q=Lacanobia+oleracea&svnum=10&hl=da&lr=&ie=UTF-8&filter=0

Bla. dette links med et godt billede:
images.google.com/imgres?imgurl=www.schmetterling-raupe.de/fremd81.jpg&imgrefurl=http://www.schmetterling-raupe.de/oleracea.htm&h=249&w=320&prev=/images%3Fq%3DLacanobia%2Boleracea%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8

Men for at finde fotos af alle havens dyr og insekter kræver det som regel, at man kan kender navnet. Derfor er en god insektbog næsten ikke til at undvære, hvis man vil kunne finde ud af, hvad det er, der kribler og krabler i haven.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. september 2002 kl. 0.25

Der er gået noget helt galt efter indtastning af de lange linkadresser.

Gå ind på www.google.com, vælg billeder, indtast Lacanobia oleracea i søgefeltet. Og se især billedet i 2. række, som hedder "fremd81.jpg".

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 12. september 2002 kl. 20.32

Tak, Lacanobia oleracea er helt klart den skyldige hos mig

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: V.Winge, 17. februar 2003 kl. 17.14

Ang. larver vil jeg sige at

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Hansen, 18. august 2003 kl. 12.19

Hej alle
Efter lang tids søgen fandt jeg endelig frem til jeres indlæg om de grønne larver i tomater. Dem har jeg nemlig også fået fornøjelsen af!

Jeg har måttet kassere én af mine tomatplanter(rød cherrytomat) pga. af disse små fyre med glubende appetit, planten var simpelthen ædt op, bladene gule og visne.

Det ser ud til at nogle tomatplanter er mindre modtagelige end andre. Naboplanten til den kasserede plante er en gul cherrytomat("Sungold"), og den fejler bestemt ingenting- sorten kan i øvrigt varmt anbefales. Jeg har desuden en bøftomat samt en almindelig tomat som heller ikke er blevet spist af larverne(endnu?!?)

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes nogle gode råd til hvordan man kommer af med disse larver? Eller i det mindste slipper for dem i næste års tomater.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 21. august 2003 kl. 22.40

Jeg har også larverne i nogle af frilandstomaterne, og de nøjes ikke med blot at æde bladene. De har også taget store "bidder" af selve frugterne, de bæster!

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 22. august 2003 kl. 6.46

Svaret på Malene Hansens spørgsmål er ligeså enkelt, som det måske er besværligt.

Du skal forhindre den pågældende sommerfugl i at lægge sine æg på dine tomatplanter.

Hvis det var et problem hos mig, ville jeg overveje at montere net med tilstrækkeligt fine masker i døråbningen og vinduesåbningerne.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 8. oktober 2003 kl. 16.14

Hej.

Er der nogen der ved hvor mange muskler en larve har?

Hilsen sus

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Jensen, 8. november 2003 kl. 16.51

En laber larve, der går til fitness, kan godt have en hel del

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Dam Jensen, 16. maj 2008 kl. 22.11

Hej...

jeg har fundet nogle meget store og underlige larver i min have... de har rødt hovde og cremfarvet krop med 3 stk små ben på hver side af kroppen hvis man kan sige det og ved dens mund sidder der 2 små klog formet ting... de er meget store og meget tykke og bagkroppen er sådan sort inde i... de lever i noget flis og der er mange af dem jeg har kikkede og kikkede på nette men ikke kunne finde svare på det jeg har billeder af dem jeg meget gerne vil frem sende for der evt er nogle der kan fortælle mig hvad der er eller hvor jeg evt kan spørge til dem...

På forhånd tak håber der er nogle der kan hjælpe...

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. maj 2008 kl. 10.11

Hej.

Nu er meget stor et relativt begreb. Er de tykke som en finger, og næsten lige så lange? Da de lever i flis, har jeg måske en ide om, hvad det kan være. Du kan sende billeder på: merekorntak@pc.dk
Det kan være næsehornsbiller, men så er larverne MEGET store.

Mvh Hans

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Dam Jensen, 17. maj 2008 kl. 18.52

Hej hans tak for dit svar ja gg meget store hmm... men ja som en tommelfinger ja og tykke har du evt et sted man kan læse om dem for det ville jeg meget gerne jeg sende nogle billeder idag her til aften af dem til den der adresse... Hilsen dennis fra frederiksværk

Nyt svar til emnet »Larver – hvem er de forskellige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Larver – hvem er de forskellige?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider