Forum

Hjælp til vandtank/filter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. maj 2014 kl. 22.04

Jeg har fået palletank! HURRAH!

Meningen er, at den skal tilsluttes en alm. Vandslange forbundet med en siveslange. I en anden tråd her på Havenyt ger jeg blevet gjort opmærksom på, at siveslangen hurtigt stopper til.

Jeg er derfor gået i tænkeboks vedr. et filter. Jeg ser, at det bedst installeres på FLEXslangen, der forbinder tagrenden med palletanken. Den kan let hives op og filteret renses/skiftes. Og så vil snavset fra taget forhåbentligt ikke komme ind i palletanken. Men hvor fintmasket skal filteret være?

Kan det overhovedet løse problemet? For der kommer vel også algevækst i tanken?

Mine ideer er:
– net fra hvidløg (en anbefaling fra en ven)
– en nylonstrømpe
– en polyesterstrømpe
– et kaffefilter (men holder det?)
– en her på Havenyt foreslog et sprøjtedysefilter (dyrt og hvilken slags?)

Filteret må jo heller ikke være for svært genemtrængeligt, for så løber tagrenden jo ver i stedet for…

Diameteren på flexslangen er vel omkring 5 cm.

Er der nogen, der har erfaringer? Andre forslag (også uafprøvede) er også velkomne!

1 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. maj 2014 kl. 22.38

Eller:
- engangskarklud
- grydesvamp, som klippes til og presses op i flexslangen
- et sedimentfilter?

2 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 29. maj 2014 kl. 23.10

I mit anlæg bliver vandet fra taget filtreret før det kommer i palletanken. Jeg har lavet et filter af de orange plast kloarkrør. Sæt en bund i hver ende og fyld røret op med filtervat fra en akvarieforretning (købte det i Plantorama, har til flere mådener for ca 60kr.) Alt afhængig af størrelsen på dine rør, skal der sættes en studs i hver ende af filteret. Det fungere upåklageligt. Billede kommer senere :)

3 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 29. maj 2014 kl. 23.13

Jeg bruger en sort palletank, da der ikke kommer alger i den pga mangel på lys. Og en lystæt slange fra tanken til drivhuset. Tror at det ville være en god ide at male en gennemsigtig tank:)

4 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2014 kl. 6.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 6.30

Jeg forstår det med akvarievattet, men ikke konstruktionen med propper, slange, og kloakrør (diameter) og hvordan vandet løber igennem? Vi har nogle rester af nedløbsrør og kloakrør.
Et billede vil være nyttigt.

Og hvor tit skifter du filtervattet?

6 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 7.35

Nej, Frank. Har ikke overvejet en mellemtank, der er ikke rigtig plads. Men jeg har overvejet et sedimentfilter som dette: www.rengoeringslageret.dk/produkter/214-filtre-og-filterhuse-til-rentvandsanlaeg/3404-ecp-sediment-filter-5-micron-25x10/

7 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 30. maj 2014 kl. 11.48

Her er bille af mit filter. Alt fra Jem & Fix

8 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 30. maj 2014 kl. 11.50

Prøver igen :)

9 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 30. maj 2014 kl. 11.53

Alle gode gange tre :)

10 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 30. maj 2014 kl. 11.55

Den grønne slange er en 1 1/4 tomme fra Harald Nyborg :)

11 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 16.26

Ok - det giver mening nu.
Må se, om jeg kan fåmskruet noget lignende sammen - eller noget andet.
Starter nok med en mere simpel løsning, hvis vi får regn i morgen.

12 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2014 kl. 17.55

13 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 30. maj 2014 kl. 20.57

Jeg bruge disse, billig og nem løsning hvis du får vandet ned gennem toplåget!

www.dajolka.net/pumper-tilbehor/filtrering/filterposer?tm=webshop

14 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 20.59

Her er løsningEN (håber, den holder).
Innovation er løsningen...

Vi har en askesuger til brændeovnen uden motor. Den tog livet af en støvsuger :-(
Men nu har jeg afmonteret filteret og påmonteret det på palletankens sorte låg.

I får en illustration her (forhåbentligt).

15 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 21.02

og sådan her ser den ud PÅ palletanken.
Flexslangen skal afkortes lidt, og monteres lidt, så den ikke pludselig hopper op (den kan ikke komme så dybt som før).

Filteret virker. Under rindende vandhane med rimelig bred stråle passerede vandet uden at filteret blev fyldt.
Og omkredsen på palletankelåget passede 100% med filteret - lidt stramt, da der er en gummiring på filteret. Så meget desto mere sidder det fast og kan løsnes og renses.

16 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 21.54

@Frederik: Dine posefiltre er også smarte. Hvilken størrelse bruger du? Og kan de monteres med ringen alene?
Hvor tit skifter du dem?

Dem vil jeg helt sikkert huske, hvis min løsning ikke virker.

@Bent: Din løsning er også smart - bare lidt mere tids- og pladskrævende. Tak for det!
Indlægget bliver jo på siden, så andre kan få glæde af det fremover.

17 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 21.55

...og her et billede af den fuldt installerede palletank (drømmemodellen):

18 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 31. maj 2014 kl. 20.22

Hmm det kan jeg ikke huske... De billigste og jeg satte den op i det tidlige forår så har ikke skiftet det endnu og det ser fint ud, der er en del skidt i (drivhuset som det får vand fra står delvist under et mirabelletræ så det gider noget skidt) det det er jo masser af plads til at vandet kan passere :-)

19 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 31. maj 2014 kl. 20.59

Tak, jeg prøver mig frem.

Kom regn - kom regn.

20 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 1. juni 2014 kl. 0.31

Hej Freya

Jeg har gang i nøjagtig samme projekt som dit. Tror dog, at mit filter i første omgang bliver et primitivt et lavet af nylonstrømper. Derudover har jeg nogle meter t-tape liggende, som skulle være mindre følsom overfor urenheder i vandet end den gængse siveslange, som jeg også forsøger mig med.
Har du i øvrigt afprøvet systemet? Jeg er nemlig spændt på, om jeg får tryk nok på vandet til at slangerne leverer vand i den yderste del.

Er der i øvrigt nogen, der kan anbefale en form for flexrør, der kan tilsluttes/forbinde alm. 75 mm nedløbsrør?
Jeg bliver nemlig nødt til at lade vandet føre ca. 10 meter fra den ene ende af hustagrenden henover det flade tag på garagen.

21 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 7.05

Hej Søren

Jeg ar desværre ikke afprøvet systemet, da der endnu ikke er kommet regn.
Hvad er t-tape?

Ift. Til dit problem med afløb fra tagrende, så tror jeg, at enhver flexslange kan bruges. En vvs'er må kunne skaffe sådan en i metermål.
Jeg har sådan en dims www.vvs-shoppen.dk/plastmo/vandudtag-med-flexslange-75mm-graa/ på tagrenden. De kan købes billigere i byggemarkeder.

Det vigtigste at huske, over så lang en afstand er, at vandet skal løbe nedad hele tiden. Det tror jeg, bliver din store udfordring i dit projekt. Med mindre din tagrende er væsentlig højere oppe end garagetaget. Men så ville jeg ikke bruge en flexslange, men lave rigtige tagrender over taget.
Flexslangen skal også monteres fast over 10 meter - det er jo netop en flexslange, så den kan jo skifte retning.

22 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 1. juni 2014 kl. 9.11

Til Søren. Jeg bruger 1 1/4 tomme vandslange fra Harald Nyborg som flexslange. Du kan købe den pr. meter. Se billeder ovenover :)

23 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 1. juni 2014 kl. 9.15

Til Freya. Vandet behøver ikke rende nedaf hele tiden - bare afløb fra tanken er højere end udløb fra slangen. Min tank står ca. 1,80 m over niveau og mit drypvandingsanlæg er ca 1 meter over niveau. Derimellem ligger slangen på jorden - og det virker fint:)

24 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 18.38

@Bent: naturligvis, men du kan jo ikke få det til at løbe opad, når der ikke er tryk på vandet.

25 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 1. juni 2014 kl. 20.52

Hvis du mangler tryk kan det løses med en dokumentarfilm. Jeg har en i min tank og en kontakt i drivhuset hvor vandhanen er. Så tænder jeg pumpen når jeg skal bruge regnvand :-) jeg fandt en brugt på dba til 100kr den virker fint. Nemt hurtigt og billigt :-)

26 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 21.15

Dokumentarfilm? Noget særligt emne, du kan anbefale???
LOL :-) :-) :-) :-) :-) :-) LOL

27 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 1. juni 2014 kl. 22.24

Hahaha hvor kom den fra? Det er da autocorrect for alle pengene! Jeg mente dykpumpe :-)

28 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 1. juni 2014 kl. 22.41

Der er vist en ordbog, der ikke brød sig om ordet dykpumpe... ;-)

Freya: T-tape er vist egentlig et varemærke indenfor det, der hedder drip tape. Jeg kender ikke det danske ord for det, men selv om jeg fik mit foræret for nogle år siden, er jeg temmelig sikker på, at du som privatperson også kan købe det herhjemme. Det bliver bl.a. brugt i planteskoler og er billigere meteren end en "solid" traditionel siveslange. Alt efter kvaliteten holder det dog heller ikke så længe.
Til gengæld stopper det som sagt ikke så nemt og kan levere vand under endnu lavere tryk. Prøv evt. at google det.

Min plan er i øvrigt at føre vandet igennem nedløbsrør henover garagetaget med et lille fald på. Der er kun ca 50 cm fra tagrenden til garagens flade tag, og diverse kombinationer af bøjninger fra vores kasserede plastiktagrende ender i vinkler, der ikke duer.
Derfor ville det være nemmere blot at tilslutte en form for fleksslange på plastrendens tudstykke og derefter proppe den ned i nedløbsrørene.
Slangen vil jeg så om vinteren føre hen til garagetagets nedløb to meter fra tudstykket.
Mit problem er bare, at jeg ikke har kunnet finde en (fleks)slange, der passer ordentligt. Mit lokale byggemarked kan som sædvanlig ikke hjælpe :-(
Er der nogen, der ved, hvilken type slange, som vil kunne passe direkte på et standard-nedløbsrør? Eller som har et forslag til en nem alternativ løsning?

Bent, din vandslange fra HN, hvordan er den tilsluttet tagrenden? Den skulle vel være omkring 3 tommer for at passe direkte på tudstykket?

29 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 1. juni 2014 kl. 22.49

Til Søren. Jeg sætter en nedløbsventil på nedbøbsrøret. Købt hos Harald N

30 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 1. juni 2014 kl. 22.56

Pokkers, det tænkte jeg nok. Den løsning kan jeg bare ikke bruge her.
Jeg må forbi en vvs-grossist eller lignende for at være sikker på at finde noget der passer...

31 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. juni 2014 kl. 6.35

Hvad med sådan en type flexrør til nedgravning af kabler i jorden?

www.greenline.dk/Kabel--Ledning-7/Roer-og-PVL-ledning-130/Kabelroer-for-nedgravning-10064

De må da findes i størrelser, der passer til nedløbsrør.
Er de for store, kan det måske klares med et spændbånd?

32 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2014 kl. 9.08

33 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Gryholt, 12. oktober 2017 kl. 14.00

Hej.
Kunne du evt fortælle hvordan det ser ud i den anden ende hvor nedløbsrør eller lign. er tilsluttet til det røde rør.
Mvh Bo

34 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Milling, 27. marts 2018 kl. 11.19

Ved at denne tråd er en smule gammel, men tænkte det alligevel kunne være relevant at dele mit kommende projekt med jer herinde.

Har nemlig selv gået med den ide at bygge en vandtank til spildvand, der samtidig kan forebygge risiko for oversvømmelse. Tænker så at jeg i tørre periode vil kunne bruge det vand til vores store have. Min kone synes også det er en glimrende ide, og tænker at starte så snart foråret rigtig rammer.

I den forbindelse fandt jeg denne tråd, og tænkte at jeg kunne få noget inspiration fra jer, og min ide måske også kunne gavne nogle af jer, hvis I stadig følger havenyt.dk's forum.

Jeg havde forestillet mig at jeg gerne vil gøre det holdbart og gerne vil kaste nogle penge efter det, da det er en investering i vores hus.
Har selv gået med tanken om at bruge en palletank, som I selv omtaler, men min kone er ikke så vild med det visuelle i at have en palletank i haven. Derfor har jeg leget videre med tanken, og har nu kigget på en beholder, man kan grave ned - har nogle af jer erfaringer med dette? Det er denne fra billigvvs jeg har kigget på www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Regnvandsopsamling--Watercare-regnvandsbeholder-til-nedgravning-m-dykpumpe-1200-liter-2055454.html

35 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. marts 2018 kl. 15.12

Jeg bruger nu palletanke, fordi de er billige, og der behøves ikke pumpe (i mit tilfælde) for at føre vandet videre. Det gælder om at få vandet til at løbe ved egen kraft helt til slutpunktet.
Palletankeme er dækkede af enten slyngplanter eller en billig grønlig pressenning.
Som kommentar til ønsket om brug af flexslange, kan jeg sige, at en åben tagrende lagt på skrå over garagetaget vil kunne løse problemet, men der er nok her fire år efter fundet en brugbar løsning.

Nyt svar til emnet »Hjælp til vandtank/filter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til vandtank/filter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider