Forum

Noget om moral

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 29. maj 2014 kl. 22.51

Nu er det jo annonceret, at de produkter der populært kaldes for Plænerens ikke må sælges efter den 1. juni 2014 - Så er vi på rette vej. Og samtidig har jeg læst en kraftig opfordring til forbrugere om, at aflevere eventuelle rester af stofferne til kommunernes modtagestationer for farligt affald.
Derfor kan man både undres og forarges, når man så i sit lokale plantecenter, oppe ved kassen ser en "Kemikalieopstilling" med tilbud på plænerenseprodukter, og med en stor skiltetekst med ordlyden " Sidste chance" Det kan vel kun være en opfordring til forbrugerne om at hamstre giftstofferne.
Så gi'r jeg ikke meget for deres annoncering som "et grønt plantecenter" o.s.v. Det er bare ord der skal få os til at købe hæmningsløst og ukritisk.
Miljø og moral er meget godt, men udsigten til penge er åbenbart undskyldning for hvad som helst, også for en dårlig moral.
Og for at gøre ondt værre, så bor vi (og plantecentret) lige midt i det områder i det sydlige Århus, som er særligt beskyttelsesområde for vandindvinding - altså indvinding af drikkevand !

Bliver det mon i vores levetid, at folk får øjnene op for hvad det er de gør ved vores jord ?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. maj 2014 kl. 1.13

Næh!
Så længe der findes "have-ordens-fascister" (og godt ord igen- det er bare dem der tæmmer ALT med gift, jeg mener)- eller kommunen sprøjter mod ukrudt, så længe vil der findes gifte.

Forrige havemode var granitskærver og fliser overalt. Jeg tror ikke rigtigt på, at folk river skærverne jævnligt- eller ligger på deres grædende knæ og luger ukrudt. Fliser gør forresten dette: Vandet kan ikke komme væk, så det løber, hvor det kan (nedad). Flisehelvedet er medvirkende til oversvømmelser.

Nu kommer jeg en del på et site om heste, der anbefaler de rask væk, at man bare kører i foderstoffen- og køber gift til haven, selvom det er beregnet til markbrug.

Jeg kunne forstå hvis plantecentret satte mælkebøttejern mm og gasbrændere op i en salgsudstilling: NEXT Generation. ;-) Det ville være "grønt".

Men de vil vel af med skidtet. De driver en forretning. Sådan er det bare.

Mvh
Tine

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 6.24

Skidegod ide Tine! Sjovt og konstruktivt...
Men...

Endnu bedre: sådan FÅR du næste generation.... plænerens var vist mistænkt for at skade forplantningen...

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. maj 2014 kl. 8.13

Jeg ser normalt ikke reklamer. Jeg har en veludviklet sans for at sortere dem fra – især TV-reklamer. Derfor ved jeg normalt ikke, hvad der reklameres for.

Men de sidste par aftener er jeg tilfældigvis dumpet ned i TV2s reklamer, fordi jeg ville se vejrudsigten, der kommer lige bagefter. Jeg blev meget overrasket over at finde en reklame for noget gift, der anbefales brugt mod ukrudt. Indslaget indledes med en grøn idyl og melodien ”Grøn er vårens hæk”, så vidt jeg husker.

Første gang jeg så indslaget, tænkte jeg, at der måtte være tale om en spøg af en eller anden art. Jeg kunne simpelthen ikke forestille mig, at der er folk, der tager reklamen seriøst og køber produktet. Og produktet hedder desuden et eller andet, der indledes med ”øko-”, eller måske var det ”eco-”!!!

Men når reklamen bliver vist, må der vel være en målgruppe! Jeg fatter det bare ikke. Jeg troede, at vi som samfund var kommet videre!

Og Tine Andersen: Du har fuldstændig ret i synspunktet angående fliser! Det er vildt underligt, at folk kan finde på at plastre deres have til med fliser, når vi nu er begyndt at få så meget regn!

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 8.34

Tro mig, Doris. Det med pesticider er BIG BUSINESS - også til haveejere.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. maj 2014 kl. 9.39

Helt enig!

Hvis man bevæger sig rundt på et hvilket som helst andet haveforum end havenyt, er standardspørgsmålet ved de fleste problemer: "Hvad skal jeg sprøjte med?" - ØV!

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 12.49

I kunne jo prøve at få indført nogle kontrol og bøderegler for private som vi har for professionelle.

Hvis jeg, ved en uanmeldt kontrol, har en tom dunk stående, som engang har indeholdt et tilladt middel, men som nu er forbudt, falder der bøder i 20-30-40000 kr klassen.
Og hvis der er den mindste rest tilbage, er det helt galt.

Der er noget at gå i gang med ;-)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. maj 2014 kl. 12.57

@Hans

Uanset hvor tit du prøver at benægte problemerne med bl.a. sprøjtemidler i det konventionelle landbrug, så bliver det ikke usynligt for os andre med et almindeligt syn og evnen til at læse.

Den brøkdel, som anvendes i private haver er uden sammenligning med erhvervets. Der er ingen grund til at bruge skattekroner på kontrol af private haver - forbyd sprøjtemidlerne for private, der er intet reelt behov.

Styrk kontrollen med erhvervet!

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 13.38

Det er da det helt rigtige, at indføre mere kontrol med andre end dem som et kommende forbud er rettet imod.
Så er der nogen, som til den tid, bare kan fortsætte, forbud eller ej, med midler hentet på den anden side af grænsen.
Hvem skulle forhindre det?
Forbud duer ikke uden kontrol.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. maj 2014 kl. 17.30

@Hans
Jeg kan godt følge dig et stykke ad vejen, og jeg hører jo også af og til, at mange "grænsegængere" lige har snuppet lidt havegift med, når de nu var på shopping syd for grænsen. Men de største skrækhistorier er nu, når vi hører om erhvervsmæssig smugleri af sprøjtegifte som distribueres til landmænd med kløe i sprøjten.
Og selvfølgelig har de ikke skidtet stående fremme hvor kontrollen kan finde dem.

Og som en lille krølle på historien, så skal i da også høre hvad en af mine naboer sagde, da jeg fortalte ham, at han n u ikke længere kunne købe plænerens til de store plæner. Nåh - så er det da godt at jeg stadig kan købe det til mine markafgrøder, så du kan da bare sige til hvis du kommer til at mangle til din græsplæne ! ! !

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. maj 2014 kl. 17.55

Nu bliver jeg da lidt knotten. Hvad kan man have imod fliser på gang- og terassearealer, når de har naboskab til jordarealer som kan tage imod vandet fra fliserne?
Jeg bryder mig ikke om store asfalterede havearealer, men man kan da også blive mere pavelig end selve paven.
Ingeborg

Ps. Alting med måde- Vi er mange, som er blevet overbeviste om at det er en god ting at gøre sin have så økologisk som muligt. Men lad være med at forskrække folk som er på begynderstadiet og først lige har set lyset.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 18.01

@Gert O.

Jeg er bestemt ikke tilhænger af ulovligheder.

Med hensyn til plænerens kan man ikke bare lige få noget hos en landmand.
I plænerens er der midler som har været forbudt i landbruget i mange år, men som var lovlige i haver. Det er så slut nu.
Da de i sin tid blev udfaset, var der blevet udviklet nye midler som var mere skånsomme men dyrere.

Det er en udvikling som foregår løbende og godt for det.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2014 kl. 18.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. maj 2014 kl. 19.21

Til Ingeborg Hansen

Jeg er ked af, at du blev knotten. Folk må skam indrette sig, som de vil. Og du har jo tænkt over, hvor regnvandet kan løbe hen.

Rundt omkring i Europa har de anlagt en masse byggeri og anlagt asfalterede pladser tæt op ad floderne. Det skal jo gå galt.

Og så kan man jo ikke lade være med at tænke sit, når man ser haver, der næsten kun består af fliser. Det kan være, at de har taget hensyn til regnvandet. Det ved jeg ikke. Men jeg ville ikke bryde mig om den type have. Hver sin smag ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. maj 2014 kl. 19.47

Hej Doris - godt ord igen :-) Vi har faktisk også afløb på terassen og mon ikke man har det på de fleste asfalterede/flisede offentlige pladser. Ellers blev det jo til svømmepøle.
Men jeg ser da også hellere grønt end asfalt
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Noget om moral«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Noget om moral

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider