Forum

Noget om disharmoni

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. maj 2014 kl. 8.10

Og så kan man i tidsskriftet "Ældresagen Nu" læse en artikel om en ældre mand hvis mål er, at "Skabe en frugtbar, uafhængig og økologisk tilværelse" han driver bl.a. en æbleplantage og nyder sine økologiske æbler og bær.

Og så får vi også et af mandens havetips:
- Brug kunstgødning fremfor naturgødning. Naturgødning kan indeholde rester af pesticider, tilsætningsstoffer og medicin fra foder og dyrehold.

Har han ikke brug for hjælp ?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2014 kl. 8.19

jo i allerhøjeste grad

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 8.29

Manden har jo ret.
Der er en grund til, at økologer ikke må bruge kommuneslam (menneskegylle), og der er store betænkeligheder hos de konventionelle, selv om det er tilladt.

Det koster det hvide ud af øjnene at udvinde fosfor af enhver form for gylle, og ville økologer ikke også bare betragte det som kunst?

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 8.36

Og kunstgødning indeholder forøjede værdier af cadmium - ift. naturgødning - for cadmium graves ud af de samme råstoffer som fosfat til kunstgødning...

Hvad økologer mener om kunst, er nok individuelt Hans :-)

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 8.37

Der mangler selvf. et h i for(h)øjede...

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 8.41

Ligegyldigt hvordan man vender og drejer sig, har man r.... bagud ;-).

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. maj 2014 kl. 8.54

Gert, hedder pensionisten Hans?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 9.30

Det helt grundlæggende spørgsmål er, hvor vi skaffer næringsstoffer -og især fosfor-fra?

Naturen stiller 2kg P pr. ha. pr år til rådighed. Det rækker til en fødevareproduktion til en befolkning i Danmark på ca. 1 mio.

I 1700 tallet var der år med hungersnød ved en befolkning på u. 1 mio.

Hvis det er de forhold nogen ser som ønskværdige, så vær forberedt på, at der bliver krig om lokumsspandene :-)

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. maj 2014 kl. 9.41

@Hans

Spørgsmålet i den første linje er i det konventionelle landbrug besvaret ved at stjæle det fra U-lande og eksportere hungersnøden.

Vi er nogle der ikke støtter det svar!

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 10.02

@Tom

Hvor får du næringsstoffer fra til din have?
Nøjes du med den mængde, som jorden stiller til rådighed? Eller henter du noget udefra?
Er du stjæler eller bare hæler?

Uanset om det er soja, kaffe, bananer, råfosfat o.m.a., er det en import af næringsstoffer. Selv om vi alle var meget omhyggelige med at tømme lokumsspanden i kartoffelrækkerne eller jordbærrene, som man gjorde tidligere, kunne landet ikke brødføde o. 5 mio mennesker uden import

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 16.43

Kløver blev indført i landbruget i slutningen af 1700-tallet.

Gødning i min have i år; kommunekompost, hestemøg, kløver i plænen og fem håndfulde rhodo-gødning i surbundsbedet - købt!
Der udover hjemmekompost. Og så går jeg en halv sæk hønsemøg i morgen.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 17.08

@Freya.
Kløver har intet med fosforbalancen at gøre.
Kløver er til kvælstof, som ikke er nær så stort et problem.
Det ved du udemærket godt som agronom.

Med de gødningsmængder, du nævner, er det mere end din egen jord kan stille til rådighed. Hvor kommer resten fra?
Hvor har de heste og høns fået deres foder fra?
Er du sikker på, at der ,måske ad omveje, ikke indgår soja fra Sydamerika, indført ris fra østen eller pasta fra Durumhvede fra Italien?

12 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2014 kl. 17.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 18.07

@Frank.

Hvor skal det fosfor komme fra til de planter.
Det er ikke kvælstoffet som fremover bliver det største problem. Det er fosfor.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 18.09

Hans: hvor skal fosforen komme fra, når minerne i Chile er brugt op?
Fosfat findes ikke tilgængeæigt ret mange steder i verden?

Svaret er bl.a. at stoppe med at brænde vådt organisk affald af - især madaffald.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2014 kl. 18.30

Freya.
Du har helt ret. At fremskaffe den nødvendige fosformængde fremover, er den største udfordring for planteavlen uanset på hvad side af havehækken man er.
Jeg har for nylig set en beregning på, hvad det vil koste at udskille fosfor i kommuneslam så man undgik alle de miljøskadelige stoffer.
Det er meget bekosteligt. Så dyrt, at det slet ikke kan komme på tale endnu.
Der har været tanker fremme om man kan udnytte de store mængder som ligger som slam i indre danske farvande. Men igen , det er alt for dyrt.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. maj 2014 kl. 18.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 19.32

Jeg ved da godt det med kløver og kvælstof. Det var mere møntet på dine skriv om hungersnød i 1700-tallet. Dengang var kløveren jo en revolution af landbruget på linje med ploven og traktoren.

Jeg har ikke mulighed for at lave track&trace på hverken heste eller kyllingemøg. På sigt anskaffer jeg selv høns i haven og får mere gang i hjemmekomposten. Men vi har kun boet her 1,5 år, lg der har været en del andre projekter, som jeg også har prioriteret.

Har i dag - på dyrskuet - overbevist min mand om, at høns er en god ide. Vi må starte med dværgudgaver, for det er han mest tryg ved. Man kan jo altid "opgradere".
Kommunekomposten er der ikke udenlandske stopper i - men ved ikke, om folk har brugt kunstgødnjng i deres haver. Men jeg har ikke mulighed for selv at kompostere hækafklip - vi har meget og stikkende hække - så jeg henter bare "Min' portion tilbage.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. maj 2014 kl. 20.27

@Frank

Tak for et godt link til artikel, som forholder sig konstruktivt til problemet overforbrug og rovdrift via fokusering på genanvendelse af fosfor.

Uanset hvad den enkelte mener, vil det gå mod bæredygtighed - godt nok ikke båret af idealisme hos alle, men af simpel nød og måske hjulpet på vej af en krig eller to - som med olien!

Kvælstof er ikke en mangel, her skal vi blot optimere på solceller eller anden vedvarende energi til erstatning for de fossile brændsler. Ligesom Rousing skabte katalysatoren der anvendes til fremstilling af kvælstofgødning, vil der også være én der gør udnyttelse af solen eller anden vedvarende kilde mere effektiv og eliminerer den negative effekt på miljøet, som den nuværende produktion af kvælstofgødning har i dag.

Fornuften skal nok sejre i sidste ende - det ville bare være befriende, at det skete på baggrund af visionære ledere og ikke af den nød, som tømte miner efterlader...

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juni 2014 kl. 8.23

Jeg bruger meget "rådnevand" (Og DET *Stinker* virkelig fælt. Som råddent kød/rådne tænder).

Det er så baseret på Stor Nælde der gror i haven. Det indeholder kvælstof og kisel bla. Jeg har også tilført hornafklip (fra kvæg- men hestehov skulle også kunne gøre det).

Men nu har jeg ikke decideret køkkenhave, og jeg snyder også med kunstgødning (købte noget for år tilbage, og ellers skal jeg transportere det til genbrugsstationen). Men det er i omegnen af en håndfuld pr år.

Mit projekt er mere, at få sultet jorden, dvs jeg fjerner grønt materiale, komposterer det, og hvis jeg engang når til køkkenhaven- udover de sneglehærgede krukker, så tilføre det, hvor jeg vil have det.
Da jeg har dyrket mark på to sider, kan haven ikke blive 100 økologisk.

Men ækologisk med kunstgødning... Tjah!
Det er jo ikke alle beskåret at have fx økohøns i de mængder en frugthave vil kræve.
Ligesom jeg ikke selv bryder mig om fjerkræ, selvom de kan holde dræbersnegle nede. :-)

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Noget om disharmoni«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Noget om disharmoni

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider