Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 16.25
Hej
Jeg er kommet i den svære situation at min søster (87 og alvorlig syg - bosat lige syd for grænsen) har spurgt mig om jeg vil sprøjte Round-up på sine havegange. Det er jo et alvorligt dilemma at sætte mig i. Desuden vil hun gerne have fjernet alger på fliser.
Hun kan ikke passe haven - og kan ikke finde nogen der kan gøre det for hende, idet familien bor i hhv Trondheim og i Fredericia.
Det bliver sikkert også den eneste gang det skal gøres. Hidtil har vi besøgt hende og ordnet alle større opgaver i hus og have. Nu kan hun ingenting og det piner hende utrolig meget.
Har I et andet forslag? Vi har prøvet at finde en gartner, men de vil ikke tage sig af plæneklipning og ukrudt.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 16.26
Når man hidtil har været så pylret med sin have er det svært at slippe
Skrevet af: K. Langgaard, 1. juni 2014 kl. 17.00
Kære Ingeborg. Ja det er svært. Min svigermor er i samme situation og bor også langt fra os. Vi kan ikke finde en gartner som vil luge. Optimalt set er det jo uholdbart at bo med så meget have som man ikke kan passe og også så svært at flytte. Hos os løste det sig "bag min ryg" ved at jeg fik at vide at der var lavet aftale med gartneren om at bruge round up. Så kan jeg jo rent etisk mene hvad jeg vil, for moralen holder ikke, dvs jeg tager ikke ansvar for lugningen. Jeg føler med dig Ingeborg, og selvfølgelig med din søster. Men hun kender jo også dig og vil forstå hvis du siger nej tror du ikke det? Man kan også tænke, hvis det var min egen have, ville jeg så helst at den groede til og blev det som svenskerne kalder "overgivet " (til tidens tand) eller ville jeg helst bruge gift og forværre eftertidens miljø. Venlig hilsen K.langgaard
Skrevet af: Tom Andersen, 1. juni 2014 kl. 18.39
Brug gasbrænder på havegangene eller få en gartner til det.
Alger på fliser kan fjernes (men hvorfor?) med en børste - evt. motoriseret - også det kan en gartner gøre.
Selvfølgelig vil en gartner det - hvis der bare er nogen som betaler for det.
Kender jeg dig ret, er der kun giftløsningen for dig :)
Men hvem betaler den regning, som giften giver/ måske giver?
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 18.55
Eller en ukrudtsdamper. Måske kan du låne en af en nabo. Eller sæt en anmonce på deljorden.dk o, der er nogen mellem fredericia og grænsen, som vil udlåne en brænder/damper i et par dage?
Damperen kan måske også klare algerne på fliserne?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 19.00
@Tom Andersen
"Kender jeg dig ret, er der kun giftløsningen for dig :)
Men hvem betaler den regning, som giften giver/ måske giver?"
Det var vist lige i overkanten af hvad jeg synes er smagelig. Jeg bruger nemlig ikke Round-up - og har derfor mine betænkeligheder.
Jeg ved at min søster og svoger har brugt Round -up i mange år, så hun vil slet ikke kunne forstå min modstand - og faktisk synes jeg at een gang til eller fra heller ikke kan betyde noget, når hun kun har få måneder tilbage - og vi gerne under hende at blive i huset indtil den bitre ende.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 19.04
@K.Langgaard
Hun vil skam gerne betale, men der er ingen professionelle gartnere som vil binde an med så lille en opgave. Der er heller ikke flere store børn i omegnen som vi kan spørge. 100 kr. for at slå et frimærke af en græsplæne er da nemt tjent. Jeg må forhøre mig dernede. I dag kan man jo ikke en gang sætte en seddel op i en forretning uden at signalere at her bor en enlig dame. Sølle tider!
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 19.07
@Tom Andersen
Alger på fliserne? Tja, hun har et stort areal med hvid belægning - ikke det smarteste, men hun ville ikke høre, så nu sidder vi med den grønne,hvide belægning.
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 19.28
Opslaget kan jo formuleres neutralt - i stil "havemand m/k søges til lettere havearbejde. Evt. En studerende med interesse for haven. Løn gives."
Jeg ville ikke sætte en skoleelev til at sprøjte! Men de kan måske slå græsset?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.