Skrevet af: Peter Sindrup, 8. juni 2014 kl. 16.49
Hej alle.
Jeg har denne kæmpe rodklump midt på vores ø, lige præcis der hvor vi gerne vil opføre en pavillon. Jeg har også en spinkel bro over til øen, det udelukker store og tunge rodfræsere.
Det store spørgsmå er: Hvordan får jeg fjernet rodklumpen? Dynamit er udelukket! :-)
Skrevet af: Peter Sindrup, 8. juni 2014 kl. 17.59
Og her er den spinkle bro, der ikke kan bære en tonstung rodfræser.
Kunne man slå nogle solide spyd i jorden inde på "fastlandet" og så trække den op/fri med nogle kraftige kæder og taljer?
På forhånd tak
Peter
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. juni 2014 kl. 18.24
Hej Peter,
Sker der noget ved, at der er en rodklump under pavillionen? Evt. kan du bruge den til at forankre i. Jeg ville bare save den ned i jordniveau - eller hvad der nu er relevant - og så bruge den som en del af bygningsværket. Men det er muligt jeg er helt galt afmarcheret...
Elsebeth
Skrevet af: Peter Sindrup, 8. juni 2014 kl. 20.19
Hej Elsebeth
Tak for dit svar.
Nej, der er ikke noget til hindre for at resterne af rodklumpen ligger _under_ pavillonen, men den skal laves som orangeri, med fladt gulv. Og sådan en rodklump er ikke sådan lige til at save i, for første gang kædesavens skær rammer jord(en) er den færdig og den skal slibes igen.
Peter
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juni 2014 kl. 20.41
Hvad med en spade + bajonetsav? Jeg siger IKKE, det bliver let!!! I øvrigt er stubben i live - en pil. Derfor skal I sørge for, at få det hele med. Ellers skyder den op igen (gennem gulvet?).
Hvorfor ikke sprænge den som bambus? Du kan jo få en ekspert til at assistere. Så efterlader det jo ikke et kæmpe-krater.
Skrevet af: Anonym bruger, 8. juni 2014 kl. 20.52
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Peter Sindrup, 8. juni 2014 kl. 21.03
Frank - du kan tro at jeg er villig til at ofre en kæde eller to på projektet. Fortæl lige lidt mere om hvordan kæden skal slibes for at kunne "save i jord"
Sådan ser roden ud fra siden ...
Skrevet af: Anonym bruger, 8. juni 2014 kl. 21.29
Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juni 2014 kl. 8.14
Kunne man ikke smide en kraftig kæde om roden og så med et kædespil trække den fri?
Jeg behøver ikke bortskaffe den efterfølgende. Jeg kan bare smide den ind i skoven.
Peter
Skrevet af: Freya Grossmann, 11. juni 2014 kl. 8.30
Jeg gentager rådet om bajonetsaven...
Men prøv da bare med kædespillet.
Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juni 2014 kl. 11.37
Og jeg gentager af jeg HAR en kædesav, og er villig til at ofre adskillige kæder på projektet, men det er "bortskaffelsen" der bekymrer mig. :-)
Hvordan ville du save rødderne over under rodklumpen, selv med en bajonetsav? Jeg kan ikke se det for mig ... ;-)
Peter
Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2014 kl. 11.46
Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juni 2014 kl. 12.04
Alle må kloge sig - det er derfor jeg spørger. :-)
?1: Det ved jeg ikke endnu. Det vil vise sig.
?2: Ja, en begravelse kan godt komme på tale. :-)
Peter
Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2014 kl. 12.14
Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2014 kl. 13.07
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2014 kl. 16.21
Hej
Vi har gravet store og genstridige rødder/stubbe med håndkraft. Da vi har stiv lerjord, gik seancen over flere dage. Først og fremmest spulede vi omkring rødderne og kunne derefter fjerne dem med sav/spade pø om pø. Du skal sikkert ikke have fjernet hver eneste rodstump - det er jo ikke ukrudt som mælkebøtter vi taler om. Måske skulle du bruge det gamle trick med at banke kobbersøm i de rødder du ikke kan få op. Vi har nogle steder lavet en rille og banket kobbermønter ned i rillen - alt sammen ca. 1/2 meter under jordoverfladen.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2014 kl. 18.36
Den med kobbersømmet er en skrøne - en rigtig gammel én af slagsen.
Resten af processen - vand og pø om pø - er også afprøvet med held her :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2014 kl. 20.32
Hej Tom
Ja, nu har jeg googlet "Kobbersøm i Træer". Og kan både be- og afkræfte hvad du skriver om det. Men...........Vi har en sejlbåd - og har haft den lige så længe at vi i starten bundmalede med kobberholdig maling, som er giftig. Den tid er forbi - og vi kan hvert år male med mindre giftigt stads til dyre penge - og om efteråret skrabe rurer og muslinger af båden. Det er ok!
Jeg er bare hoppet på den gamle skrøne - ligesom jeg også siger 7-9-13 :-)
Men med vand og tålmodighed kan man sikkert komme roden til livs.
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 12. juni 2014 kl. 21.26
Du kan godt nok få små stubfræser til"øen" men jeg tror ikke at de klare så stor en stub , med mindre at du kan skære meget mere af stubben.
Det eneste du kan gøre , som jeg ser det, er at få så meget af stubben skåret væk med en motorsav og så prøv med en lille stubfræser . De vejer ikke mere end en fræser . Tilgengæld går de hellere ikke så dybt ned som de store og tunge . Du kan også vælge og brænde stubben væk , som det er blevet nævnt før . Det med at grave den op overlever du ikke .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.