Forum

Ellekogler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stephen G., 11. juni 2014 kl. 18.52

Hej!
Er der nogle der kan fortælle mig om ellekogler er giftige, har planer om at prøve mig frem i en snaps nemlig ;)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. juni 2014 kl. 21.25

Du kan roligt spare besværet.

Mig bekendt har ellekogler inen særlige medicinske effekter. de smager heller ikke godt. så deres virkning i snaps- er så ringe, at det ikke kan betale sig.

Lav heller valnøddesnaps! Den smager godt!

Mvh
Tine

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 12. juni 2014 kl. 0.05

Hej Stephen

Prøv med skovmærker til foråret.
Du fylder et syltetøjsglas med friske skud (blade og stængler med uudsprungne blomster) og fylder op med Brøndum.
Lad det trække ca. 14-21 dage. Smag på det og lad det det evt. en uges tid mere. Du tester igen. Det skal ikke smage besk.
Drikken dufter koncentreret af skovbund og har den fineste lysegrønne farve.
En drik også for folk, der ikke bryder sig om snaps.

Mvh. Marie Louise

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 12. juni 2014 kl. 11.47

Jeg har tjekket i Brøndegaards Folk og Flora. Det er 4 bind om danske planters brug, overtro, lokalnavne mm
Her står der ikke noget om at koglerne er giftige, heller ikke noget om brug af koglerne. Derimod en masse om hvad de brugte veddet til, træsko, barken bruges stadig til plantefarvning, bladene til foder og mod sår.
Giv det et forsøg , det er altid spændende at prøve noget nyt.

Iøvrigt er der 5 sider med anvendelse af El i Folk og Flora

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. juni 2014 kl. 21.22

Skovmærkesnaps- er uhm! men den skal drikkes ret hurtigt, mens den stadig er klart lysegrøn- som gulliggrøn har den tabt smagen- og er kedelig.
Valnøddesnaps kan derimod sagtens lagre i flere år.

Men er det ikke ved at være for sent til skovmærker?

Jeg har tænkt lidt på- om man kan lave hyldeblomstsnaps? Man skal nok klippe stilkene af (de er svagt giftige), jeg har ikke så meget held med hyldeblomstdrik (det og surdej mugner for mig).

Mvh
Tine

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 12. juni 2014 kl. 22.03

Hej Tine

Jo, det er alt for sent med skovmærkesnaps.
Det var blot et forslag på en snaps, jeg selv bryder mig om og tænkte ikke var så kendt igen.
Jeg skal ikke udelukke, at man kan lave snaps på hyldeblomster, men man kan i hvert fald lave en dejlig vin.

Mvh. Marie Louise

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. juni 2014 kl. 22.35

Vodka og lynghonning smager også godt. Nogle kalder den en bjørnefanger , oversat fra tysk .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. juni 2014 kl. 21.14

Søren, kender du blandings forholdet på den bjørnefanger.
En anden god bjørnefanger er rom og honning, jeg blev som en bjørn og gik i hi i 2 dage.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. juni 2014 kl. 10.21

Jeg kender desværre ikke forholdet i mellem dem jeg købte det færdiglavet da jeg var i Tyskland. Men der er meget honning i.

Nyt svar til emnet »Ellekogler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ellekogler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider