Skrevet af: Peter Andersen, 13. juni 2014 kl. 12.51
Min nabo skulle have nyt tag på hans garage og i den forbindelse skærer han grene af mit træ der står i min have men der er grene der rager ind til ham og han smider bare grenene på min græsplæne og ned over et tørrestativ således at det nu er skævt.
Han påstår han har ret til at fjerne det der rager ind til ham når jeg ikke har beskåret træet så han kunne komme til, jeg er naturligvis sur på ham og beder ham fjerne grenene og få rettet mit tørrestativ op, men det nægter han.
Kan dette være rigtigt ? og må han det ?
Skrevet af: Nicklas Viskum, 13. juni 2014 kl. 12.56
Som udgangspunkt må du ikke beskære din nabos træer, og du kan heller ikke kræve, at naboen selv går i gang med motorsaven.
Flere svar her.
www.bolius.dk/maa-du-save-grene-af-naboens-trae-7426/
Skrevet af: Peter Andersen, 13. juni 2014 kl. 13.25
Tusind tak for dit svar Nicklas og din henvisning til andre situationer.
Mit største problem er sådan set 1: han kunne godt have givet besked om afskæringen (dette er ikke gjort) hvis han havde gjort det ville han have fået lov til at fjerne det der kom i vejen for ham 2: Jeg ville i såfald have bedt ham også fjerne grenene således at han havde ryddet op efter sig. 3: Jeg ville have fjernet trådene på mit tørrestativ således at de grene han har smidt ned fra sit garagetag ikke havde ødelagt tørrestativet. men han var ligeglad sagde han.
Jeg kunne da ikke drømme om at behandle mine naboer på den måde
Skrevet af: Tine Horsum, 13. juni 2014 kl. 21.21
Det er også en dum situation.
Men- som det er, må naboen gerne fjerne generende grene, der rager ind over grunden. Ligesom grene, der rager ud over vejen kan fjernes uden varsel.
Det er dumt, at I ikke fik snakket om det før. Jeg ville tage en masse dybe vejrtrækninger, og gå ind og tale med naboen. Og starte med at være positiv om tre ting. Det er en PÆN garage, det er GODT i savede de grene af (som jeg iIKKE selv kunne nå!), men- jeg er ked af, at det ikke var aftalt.
Husk nu lige: Er tørrestativet mere værd end et godt naboskab?
Principperne?
Jeg har haft mange trælse naboer (nabohuset var udlejningsejendom)- ham, der købte det er ordensfasist, men et rart menneske, der tilbyder at hjælpe- fremfor: Det er da en frygtelig ukrudtsmark i har dér!
Han kom godt nok i starten og sagde noget om vores store kastanje: Hvortil jeg afbrød: "Ja, er det ikke et stort flot træ?!"
Han kom igen, og OM vi var generede af hans træer? Hvor jeg dybt alvorligt begyndte at brokke mig over ahornens frøspild i MIN have! Da han skulle til at undskylde, ja så brast min pokermine, og jeg forklarede vist- at træer er træer, og man jo ikke kan styre, hvor blade og frø lander. Det var for sjov! Han så virkelig paf ud!
Han er rigtig flink- og påpeger kun, at vores allesammens ejendomsværdi vil stige, hvis huse og haver er i god stand. Det fik mig til at få fjernet rigtig meget metalskrot.
Og til at købe en græsslåmaskine.
Man kan altså godt have søde ordensmennesker til nabo! Selvom man selv er rodet naturfreak!
Men uden at spørge: Det er uartigt! De har ret, men det pæneste er- at spørge.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2014 kl. 23.08
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.