Skrevet af: Jesper J., 18. juni 2014 kl. 8.24
Hej Forum
Vi er gået i gang med at omlægge vores have, og kigger i samme omgang på lamper både til haven, terrassen og indkørselen.
Vi har fundet disse nordlux discos havelamper hos lagerlamper.dk www.lagerlamper.dk/search.asp?keyword=DISCOS+udend%F8rs
og har også valgt nogle LED nedgravningsspot.
Jeg er dog meget i tvivl om, hvor meget jeg selv må installere og hvor meget jeg skal have udført at en elektriker ?
Tror nok jeg selv må trække ledninger og støbe lampe holderne ned i jorden ? men må jeg også tilslutte havelamperne, og LED nedgravningsspottende kommer med kabler og transformer til 12 V ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juni 2014 kl. 8.31
Måske skulle du spørge leverandøren? De bør da have styr på den slags :)
Skrevet af: Jesper J., 18. juni 2014 kl. 8.40
Hej Anja
Tak for dit svar, leverandøren har været rigtig flinke og jeg er blevet henvist til en side med regler omkring udendørs el installationer. Dog beskriver den ikke noget om LED, jeg ville jo gerne spare de dyre elektriker timer, hvis dette var muligt.
Skrevet af: Mogens; E., 18. juni 2014 kl. 8.52
Blot til din orientering, så sker der det med mange af de billigere nedfældnings lamper at der hurtigt dannes kondens på indersiden af glasne og så går de ud.
Skrevet af: Jesper J., 18. juni 2014 kl. 9.03
Hej Mogens
Tak for indlæg, det har jeg også hørt. Men jeg har fået et tip om, lige at give dem en streg udendørs silikone imellem lampe og glas, dette skulle afhjælpe kondens i nedgravningsspot.
Skrevet af: Peter A., 18. juni 2014 kl. 9.44
Det er ikke det rette forum her ...prøv at spørge her : lav det selv.dk
Skrevet af: Bent Nørgaard, 18. juni 2014 kl. 14.28
Du må ikke ny-installere! Du må godt sætte en ny lampe op i en gammel installation.
Skrevet af: Jesper J., 20. juni 2014 kl. 10.53
Hej Bent
Tak for det, men hvad hvis der skal trækkes nye kabler, og de så skal tilsluttes ?
Skrevet af: Mogens; E., 20. juni 2014 kl. 21.22
Du får de rigtige svar hos en elektriker, ikke i et haveforum.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2014 kl. 23.05
Hej -
Da vi fik lavet havelamper, borede min mand selve lampestanderen ned i en flise, men montagen måtte vi have en elektriker til. Vi gemmer iøvrigt alle vore kvitteringer for ændringer foretaget af elektriker og vvs som man skal have autorisation til. Så kan man i tilfælde af skade/ulykke altid bevise at man ikke selv har "klyttet" noget sammen. Især el i haven ville jeg have det meget dårligt med, hvis det ikke blev lavet af en autoriseret elektriker.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. juni 2014 kl. 8.08
problemet kan løses ved at købe solcellelamper aldi har - eller har haft nogle rigtigt gode til 270 kr stykket de er så gode at de osse lyser fint om vinteren
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.