Forum

Et redskab lige efter mit ønske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2014 kl. 15.14

Hej
Vi har sikkert alle et yndlingsredskab, som kommer ud af skuret hver gang vi skal arbejde i haven.
I dag har jeg endelig fået et redskab, som jeg har ønsket mig i snart 5 år.
Se mit nye redskab på min haveblog.
www.strikingeshave.blogspot.com
Nu ønsker jeg mig bare en spade som den gamle, som jeg købte for 40 år siden.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. juni 2014 kl. 19.44

Ja, jeg ville ønske, at jeg vidste, hvor jeg kunne finde ekstra "tænder" til min Lysbro kultivator. Det er sådan en, hvor tænderne kan udskiftes.
Glæden ved gode redskaber kan ikke overvurderes!

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2014 kl. 20.04

Hej Mette
Hvor har du bare ret. Jeg kigger lige efter om jeg skulle have nogle tænder liggende. Mangler du den med de 3 tænder eller den med 5?`
Min spade har allerede en gaffaforbinding og det har holdt et par år. Det specielle ved min gamle spade er at den er fladere end alle andre. Jeg kan hakke græsplænens kanter af i et ruf med denne spade, fordi jeg kan hakke lige ned. Det har nok også noget at gøre med skaftets krumning. Som det fremgår af billedet, er den nyindkøbte helt anderledes. Den vil jeg aldrig kunne forliges med. Smeden tilbød at skifte skaftet, men nu må jeg først ud og sammenligne de skafter man kan købe for en mindre herregård. Det du'r jo heller ikke, hvis skaftet har en anden krumning.
Mange havehilsner
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2014 kl. 20.09

til Mette
Jeg kan ikke huske, om det er skaft og holder fra Lysbro, som jeg havde sat de gamle spændebånd i. Hvis det ikke er sådan en, behøver jeg ikke at lede.
Ingeborg

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. juni 2014 kl. 23.08

Mit det nyeste er en lille beskærersaks med et håndtag som på en rigtig saks, så man får 4 fingre i og tomlen styrer det andet håndtag. Det er en Fiskars (købt for 100 kr i Netto).

Jeg bruger rigtig mange sakse til at klippe brombær, men min no-name grensaks fra Aldi har nu også holdt godt (har udveksling og kan slibes). Den virker på 20-ende år nu. Den er praktisk til de meget tykke træagtige stammer.

Derimod har "egonomiske" spader/grebe været en skuffelse, de er lidt for høje og tunge. mens min ergonomiske skol er fin nok.

Min Lysbro-rive er derimod ved at tabe rivehovedet... Og den er kun nogen år gammel. ØV!

Noget andet, der er godt: Jeg købte mig en lille brugt værktøjsvogn (Bosch), den er god til lige at slæbe sakse, hækkesaksen, handsker oa småt med rundt i haven. Så er det samlet og ved hånden.

Mvh
Tine- med diverse skavanker

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. juni 2014 kl. 23.11

Smart. Må jeg spørge hvilken smed, du brugte? Jeg skal nemlig på ferie på Sydals i juli, og ønsker mig sådan en...
Pris, hvis jeg må spørge?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2014 kl. 8.15

Hej Freya
Jeg ved ikke om jeg må nævne smeden her, men du kan se nærmere i min haveblog. Prisen er omkring 250 kr.
Min haveblog: www.strikingeshave.blogspot.dk
Med venlig hilsen
Ingeborg

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2014 kl. 18.27

Det må du godt. Smeden må bare ikke selv skrive "jeg laver cirkelhakker".

Jeg kan ikke se andet af din blog end at det var "en smed fra sydals".

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2014 kl. 18.29

Aaaah - Lebøl... jeg fandt det.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 19. juni 2014 kl. 20.11

Min kultivator havde 3 tænder. På et tidspunkt må man have kunnet købe dem i løs vagt, da de ret nemt kan udskiftes. Men så vidt jeg kan se laves den slags kultivatorer slet ikke mere.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juli 2014 kl. 16.16

Så har jeg erhvervet mig ikke bare en med to cirkelhakker fra Lebøl Smedje. Det blev også til en løvrive med runde tænder.

Det ser ud til, at han har sat din cirkelhakker i produktion :0)
Han omtalte dig i rosende vendinger for dit fine forarbejde!

Takker for tippet!

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2014 kl. 19.12

@Freya
Det glæder mig og jeg håber at du får lige så stor fornøjelse af cirkelhakkeren som jeg har. Den er så nem at have med når man alligevel bare vil gå en runde.
Mange hilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Et redskab lige efter mit ønske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Et redskab lige efter mit ønske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider