Forum

Frugttræer i »spildevandsjord«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sarah B., 22. juni 2014 kl. 12.34

Hej alle, Vi har købt et hus, hvor der lige er blevet etableret nedsivningsanlæg. Før det gik afløb fra badeværelset til septiktank og køkkenvasken gik til en slags sivebrønd med dræn. Sivebrønden og drænet lå ude i et hjørne af haven i et trekantbed. Ligusterhæk på 2 sider af bedet og bedet er plantet tæt til med potentilla.
Brønden og drænet er sløjfet nu.
Mit spørgsmål er så, om vi kan plante et blommetræ der (eller andre frugttræer) eller om det er bedst kun at have prydplanter?
Vi tænker på, hvad blommetræet optager af spildevand/sæbe?
Er der nogen, der ved noget om det?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. juni 2014 kl. 22.33

Jeg tror ikke at der sker noget ved at plante blommer i spildevandsjord . Men hvis du du vil være 100% sikker , skal du plante prydplanter på stedet.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Lund, 23. juni 2014 kl. 14.28

Mine frugttræer vandes hvert år med alt det vand som normalt siver ned i jorden fra sivebrønden, og dette er faktisk ren gødning og vand for planterne, og har aldrig medført hverken sygdomme, misvækst (snarere tværtimod) eller afsmag.
Jeg har faktisk støbt bund i sivebrønden, da det jo er flere m3 gratis vand med urin m.v. som er til rådighed. Det er ikke lovligt, men fornuftigt!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah B., 23. juni 2014 kl. 20.51

Tak for svar begge 2.
Jeg tror ikke, at der er noget gødning i vores vand fra sivebrønden, for det er jo kun fra køkkenvasken. Det jeg er bange for, er om kemikalier fra sæbe (og andre ting?) har ophobet sig i jorden omkring sivebrønden.
Kan træer optage kemikalierne og er det derved en dårlig idé at spise frugterne?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2014 kl. 21.09

Sarah, det er meget, meget usandsynligt, at der skulle være brugt farlige kemikalier i køkkenet, som planterne kan optage i skadelig mængde.

Opvaskemiddel, fedt, protein, kaffe, te, en sjat klorin som det vildeste - det hele er nedbrudt og/ eller udvasket. Se at få plantet de frugttræer og bliv glad for en frugt renere en du kan købe...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah B., 24. juni 2014 kl. 8.45

Hej Tom,
Tak for svar, det var nok bare det jeg havde brug for at høre :-)

Nyt svar til emnet »Frugttræer i »spildevandsjord««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Frugttræer i »spildevandsjord«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider