Skrevet af: Ruben Vesterager, 1. juli 2014 kl. 17.01
Hej
I rallet i vores indkørsel, er der begyndt at dukke denne lille grønne svampe/ plante ligne ting op... vi havde dem også sidste år.. men der gravede jeg dem op og lagde ny jord i... men i år fylder de mere end dobbelt så meget, i forhold til hvad de gjorde sidste år...
Så er der nogen der ved hvad de hedder og hvor dan man kommer af med dem.. for det er ikke særligt kønt i rallet..?
Jeg har også prøvet at brande dem væk og sprøjte, med roundup.. og det ser ikke ud til at virke..
Jeg modtager gerne nogle gode råd!! ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 1. juli 2014 kl. 17.26
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tom Andersen, 1. juli 2014 kl. 18.32
Levermos trives kun hvor der er stående fugt.
Har du fiberdug under rallet?
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juli 2014 kl. 21.02
Jeg synes det er pænere end ral... Se hvor yndige former de har.
Men prøv dog med et skuffejern/hakkejern og giv rallet en jævnlig tur.
Om få år kommer der frø med vinden, og så kommer der mere ukrudt, som du også bedst skaffer dig af med med et ukrudtsjern frem for kemi.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2014 kl. 22.52
Hej Freya
Jeg synes også at de var pæne........... det første år. Men hvis du læser om hvordan de formerer sig, tror jeg nok at du vil betakke dig for at have levermos i din have. Jeg nægter at købe planter der er befængte med dette mos. Planteskolerne siger at de ikke kan gardere sig imod det.
Sidste år dræbte jeg mosset med kogende saltvand - en stærk opløsning. Det kunne jeg gøre, fordi det ikke ville skade andre planter. Rent kemisk var det efter min mening heller ikke være end at vi salter fliserne om vinteren. Det var jo kun een gang. I år har jeg så skrabt alle fuger ud manuelt og fyldt efter med stenmel, som de ikke kan trives i. Måske fordi stenmel lader vandet sive igennem så fugerne ikke er fugtige hele tiden. Det var på nordsiden af husets brede flisegang vi havde levermos.
Ingeborg
Skrevet af: Ruben Vesterager, 1. juli 2014 kl. 22.57
Nej Tom A. der er ingen fiberdug under.. men det er på nordsiden af huset... så det kan godt passe at der kan være lidt fugt i jorden... da huset skygger lander på parkeringspladsen ;-)
Men jeg må prøve at grave det væk igen i år og så måske lægge noget stampet sand ud så det bliver drenet lidt
Og tak for jeres hurtige hjælp og svar
Skrevet af: Anonym bruger, 1. juli 2014 kl. 23.01
Skrevet af: Anonym bruger, 1. juli 2014 kl. 23.03
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. juli 2014 kl. 8.33
Bare lige til orientering, så er RAL den tekniske betegnelse for sten imellem 30 og 80 millimeter, som oftest runde sømaterialer. Så du har nok ikke RAL i din indkørsel ?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2014 kl. 9.43
Det er nok skærver der er tale om her. Problemet med skærver er ofte at man ikke lægger et lag som er tykt nok. Jeg vil vædde på at der ikke kommer levermos i 10 cm skærver - eller ral, fordi øverst e lag ikke vil være fugtig nok.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 2. juli 2014 kl. 21.19
Det ser egenlig smukt ud- som blå ædelsten i grøn indfatning. Billedet er superflot!
Mit råd er: Kom af med fugten.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.