Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2014 kl. 21.32
I går kom vores flinke nabo ind, og ville spørge, om han måtte klippe hækken ned i højden. Selvfølgelig måtte han da det efter en længere samtale (jeg ved ikke lige, hvordan, dette gik til! Jeg gik ind for at se cykelløb, og at lave havearbejde på årets varmeste dag (også midt i Touren)- er ikke min idé om at bruge tiden godt.
Men nu har vi olle en hæk mere, men nogen HELT BARE pinde i 1,20 meter. Øhm! Nå, min mand var hoppet på den- og hækken trængte sådan set også, så vi bad selv om det.
Jeg ålæderede for august (Men naboen med motorsav gar ferie nu)- eller for total nedskæring i februar. Men forgæves.
Så nu er det slut med at rende rundt i huset med lyset tændt i "Evakostume" (forbipasserende vil få post traumatisk stress!!)
Og skovranken (der var lige ved at springe ud)- er også aflivet.
Men hvad gør jeg nu, med det 1 meter bælte af bar jord? Udover at køre det over med slåeren, man kan jo ikke rigtigt garave der- eller så græs i august.
Da jeg så resultatet, var det godt nok ligesom at have været ved frisøren, hvor der klippet for meget af: "Sæt det på igeeennn!". Nå, naboen har fjernet afklippet, og han er flink nok- men have-ejer af typen: Græsplæne! Og alle store træer skal skamklippes ned.
Nu får vi så ikke skygge af hækken- eller læ for den isnende østenvind i foråret, der svitser roser og den slags ned.
Det er gjort i en god mening, men når man gerne vil have naturhave, og naboen er ordenshavemenneske, så... Er det lidt svært til tider. (Og min mand har ikke et pløk forstand på haver- damn me- og Touren... )
Naboen er flink og hjælpsom! Og vi må ven bare få rullegardiner op.
Mvh
Tine- der bør huske at sige NEJ- selvom folk vil hjælpe- De gør det aldrig, som jeg vil have det- ;-)
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2014 kl. 21.35
>>Men nu har vi olle en hæk mere, men nogen HELT BARE pinde i 1,20 meter. >>
Olle= IKKE , ramte de gale taster men de er da lige ved siden af. Ikek?!
Mvh
Tine -tastatur-sdave-udfordret
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juli 2014 kl. 21.44
Ærgerligt. Min nabo vil også beskære et par grene på vores fyrretræer. Jeg har tydeligt (!) vist ham, hvad der er acceptabelt.
Det du kan gøre er, at forsøge, at skaffe nogle georginer, og se, om de kan blive høje og flotte og dække for naboens udsyn til din krop... Man kan jo håbe, at han på den baggrund selv fortryder højden... (Dine ord, ikke mine).
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2014 kl. 22.08
Udsynet- er mere til vejen og genboer -og postvæneset og den slags trafik.
Georginer skal jo hives op og opbevares frostfrit/ikke for varmt, (Det kan jeg ikke) jeg ovejer mere jordskokker, solsikker eller hedera (men så bliver jeg vel upopulær!). Akiteksens trøst (Polygonum)- kunne være fristende...
Men det er nok bedst bare at investere i et par badekåber. ;-) Eller en sæk over hovedet...
Og så lægge forårsløg/formere erantis og den slags, der er nedvisnede, når græs- og ukrudtsæsonen kommer...
Selvom jeg holder rigtig meget af mine "guldhavenælder" (de der brogetbladede bunddække-ting). Jeg kan også flytte nogen af mine "kærmindesøster"- de er da pæne.
Mvh
Tine
Skrevet af: Morten Poulsen, 11. juli 2014 kl. 6.44
Hvis hækken er sund så kommer der lynhurtigt nye skud ud. Ang Eva kostume så ved den kære nabo nok allerede hvad der foregår på den side af hækken siden han vælger også at klippe jeres side ind ? :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 11. juli 2014 kl. 8.07
Man behøver ikke grave georginerne op - man kan også bare lægge nye knolde til næste år...
Skrevet af: Lis P., 11. juli 2014 kl. 10.03
Hvis skovranken er den jeg tror det er, en Clematis, så kan den ikke slås ihjel, jeg har en som jeg gerne vil til livs, den har være skåret ned i jordhøjde flere gange, men den kommer bare igen større og stærkere end før,
og din hæk skal også nok komme igen,
Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juli 2014 kl. 12.24
Åh, jeg ville blive knotten på sådan en nabo! :-(
Note to self: Hvis du vil have lavet det "ordentligt" (=efter dit eget hoved) skal du lave det selv! :-)
Peter
Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2014 kl. 3.00
Hisorien:
Min nabo kom meget sødt og ville klippe toppen, af vores (meget uplejede og vildtvoksende) ligusterhæk, men på en eller anden måde endte det med, at vi nu har 20 meter *helt* nøgne pinde, som han forresten har bestemt vi skal have en sti på indersiden af- så skal han nok klippe den.
Det er jo pænt nok, men altså- jeg HADER, at folk skal rode i MINE ting, især i MIN have, de gør aldrig tingene, som jeg vil have det, og så hygger jeg mig i haven. Nu kan alle mennesker glo på mit lasede vasketøj, jeg kan ikke stå op om natten og gå på wc uden tøj. Nytårsskaldet vil få vores vinduer til at bule ind af- og forsamlingshuset for enden af vejen- vil støje og larme.
For fanden da!
Naboen ER flink, på den lidt for dominerende måde, som min mand ikke kan modstå. Jeg kan heller ikke!
Nu er naboens plan, at vi jo lige kan lave en sti, så han kan klippe hækken fra vores side. Jeg foreslog fejgt nok græs.
Jeg havde nu mere tænkt forårsblomster (løgplanter), eller noget andet. Men han mener, åbenbart (i en god mening), at hækpasseriet er hans ansvar. På begge sider!
Hækken ud til vejen er han også i gang med at molestere, og det er endda hans egen hæk, som han molesterede efter indflytning. Nu er den for høj og bred...
På hans solsvedne plæner- er der en solsort.
I min (meget mindre) ukrudtsmark er der 20 arter lepidoptera (mindst), bier, humlebier- fugle- og den tudse, der skræmmer livet af mig. (Den bor ved garagen, hvor jeg vander lidt fordi, der står en rose).
Han var- på en pæn måde medvirkende til,, at vi fik ryddet metalaffald af grunden (det var samlet og stillet et bestemt sted i forvejen- vidste bare ikke "Skot-Arne" kunne hente det, det fandt jeg selv ud af.), han skubbede- men vi fik neuteret kattene for alvor, da jeg fik råd. Det betyder bare, at vi lyttede til noget, vi allerede vidste var rigtigt.
Men at motorsavsmassakrere noget, slå sit græs til golfplæne- er ikke rigtigt- for mig.
Eller at lave en sti. Man kan slå en sti i græsset...
Jeg føler mig nøgen uden hækken! Jeg kan ikke engang tisse bag et træ nu.
(Min blære har nogengange lidt stress, og min bare bagdel- vil jeg ikke vise frem for alle og enhver)
ALLE der fiser ned af vejen kan se- ALT. (Jeg må flytte ind i campingskuret). Det er som at bo i en realityserie!
Og så skal man slå græsset hver uge, godt ukrudtsmarken er grøn (jeg kører med højt skær)- men jeg har ikke intentioner om, det slåsandet end, når det trænger.
Mvh
Tine
Skrevet af: Morten Poulsen, 13. juli 2014 kl. 7.58
Meget underholdende med endnu en update - ikke desto mindre for din nabo som jeg VIRKELIG håber læser med her på forum :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2014 kl. 8.32
Mon ikke I skal træne i at sige NEJ til ting, som I ikke ønsker, og som betyder så meget for jeres hverdag?
Skrevet af: Tine Horsum, 19. juli 2014 kl. 6.48
Tak for svar!
Lige nu øver jeg mig på- ikke at få et hysterisk anfald over naboens høns (selvom dværgkyllingerne er urimeligt søde), men 20-30 stykker fjerkræ (deres galen er at leve med), der skraber og æder alle de nysåede frø- og lige har bidt blade og blomster af mine to forkølede nasturtier (der lige VAR sprunget ud).
Nå- i næste måned vil jeg opsætte noget hegn (det er så lige en slags penge), så det græs, jeg agter at så (også penge) får fred.
Jeg er ellers meget large med de høns, og mine katte render også frit... Men der er grænser. Også selvom de (hønsene) æder dræbersnegle (unge). Det er i hvertfald gået op for mig, hvorfor hønseholder naboerne enten har højbede til grønsagerurter- eller ikke dyrker noget særligt... ;-)
Og har sagt, jeg gerne må jage hønsene ud af haven (jeg vil have fast arbejde med dette!).
Nu er det ikke brok (det er det! Frø er ikke helt billige), men jeg er meget tolerant med dyr, det er jo ikke deres skyld- og som sagt: Alternativ ville jeg skulle hegne hele haven ind/bygge kattegårde... Så.
Mvh
Tine- jamen jeg blander mig ikke i naboernes have- eller dyrehold. Udover den nu meget fhv misrøgt af en hest. (en skrækkelig historie!)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2014 kl. 10.37
Hm....... burde det ikke være naboen som hegnede ind, så hans høns blev på hans grund? Jeg gad nok vide, om andre ville finde sig i at have naboens høns rendende. Jeg har affundet mig med nabolagets katte - de gør sikkert gavn.
Ingeborg
Ps. Jeg tror ikke engang at det er lovligt at hans høns render frit rundt, selvom jeg går ud fra at du bor i Landzone.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2014 kl. 10.42
Ps. Jeg ved ikke, om der stadigvæk er fare for fugleinfluenza, men læs lige her:
www.business.dk/diverse/naboer-anmelder-loese-hoens-og-duer
www.bolius.dk/love-og-regler-om-dyrehold-ved-enfamiliehuse-18437/
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 20. juli 2014 kl. 22.33
Overfor en undersøgelse som Kristeligt Dagblad har lavet, skal du sikkert være glad for din nabo.
Blandt mange forskellige former for selvtægt Danskere mener det er ok at begå, så mener 4% af de adspurgte, at det er helt ok at fælde naboens træer, hvis de f.eks. genere for udsigten, skygger eller lignende.
4% er ganske vist ikke mange.
Men 46% mener det er ok at begå selvtægt.
Så de 4% er måske blot et udtryk for, at de adspurgte bor i etagebyggeri eller (endnu) ikke har oplevet gener med f.eks. naboens store træer.
Det bliver nogle interessante haver, fremtiden kommer til at byde på.
www.etik.dk/danmark/2014-07-18/hver-anden-dansker-bifalder-selvtægt
Skrevet af: Lone Nielsen, 21. juli 2014 kl. 22.49
Som udgangspunkt må høns gerne rende frit rundt på EJERS grund - ikke på maboens. Der kan så være lokale bestemmelser, som begrænser hønsenes frihed. Men som i mange andre forhold er det et giv og tag scenarie. Katte kontra høns. Jeg ville også uden protest selv hegne haven ind, for at undgå eventuelle modkrav om at holde kattene på egen grund.
Skrevet af: Tine Horsum, 23. juli 2014 kl. 0.27
Jep jeg har mistet en del katte- over tid. Det er heldigvis ulovligt nu- jeg er stadig meget ked af, at min sorte (neutraliserede) med MOR-behov forsvandt fra alle killingerne ved højlys dag. (hun stjal en anden kats små, så hun var mor for 9 små). Men Malle blev bare væk?! (Malle var neuteret)
Og at andre (også neuterede)- bare er væk. Nogen kom hjem 8 måneder efter. Men Sort, så vi aldrig mere. Plå og Lille Sorte kom hjem.
(De var neuterede) Lidt magre og glade. De er her endnu. jeg er RASENDE- neutralisering er 1-2000 kr pr. kat. Og så blev de bare væk?!
Mine er ikke tamme overforfor fremmedde.
Mvh
Tine- savner Sort, Malle, Anton mflr
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. juli 2014 kl. 8.40
Nogen gange udvandrer katte, hvis de bliver for mange på matriklen. De er ikke flokdyr.
Men trist alligevel.
Skrevet af: Anonym bruger, 23. juli 2014 kl. 11.54
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2014 kl. 18.44
Præcis - min lækre, sorte kastrerede hankat Bob skred her i foråret efter at have taget længere og længere springture. Han gad ikke de tre andre mere, så han måtte videre i sit liv...
Næsten på samme måde, som da han flyttede ind for 5 år siden.
Skrevet af: Tine Horsum, 26. juli 2014 kl. 5.17
Mine går ikke hjemmefra.
Blå og Plå hader hinanden, og Anton og Blå er megamegetuvenner.
Anton hader den sorthvide hankat- og "Missedrengen" (endnu en blå- kastreret i foråret)- og Pind hader aktivt både den sorteoghvide og den røde. (Begge hankatte). Pind er ikke ret stor- men hendes ego er!
Mine katte trives normalt sammen på den måde, hvis nogen er væk- er den død (eller bortført). Det med døde eller bortførte- er ubehageligt.
Mine katte har et "allekald"- så de kommer alle sammen benende, hvis nogen ikke kommer- er den væk.
For nogen år siden, fik jeg omsider neuteret dem alle sammen (det kostede i omegnen af 20 000 kr). Eftersom de også æder foder for 1000 kr/mdl- er jeg klart nok glad for dem! Ellers er aflivning billigere.
Nu har vi så kun 10 (og de to tilløbere- som jeg ikke rigtig er interesseret i, men når de æder hos os- er de vores ansvar. :-P ) Missedrengen hader dem også.
Skrevet af: Helle *, 26. juli 2014 kl. 9.54
Det er da rigtig ærgerligt at I/du har så svært ved at mærke jeres/dine egne lyster og få forventningsafstemt det "fælles" arbejde som du/I nu fik overladt til naboen.
Men det er heldigvis helt i orden at henvende sig til naboen og få lavet nye aftaler, pba de nyerhvervede erfaringer. Held og lykke med det.
Skrevet af: Tine Horsum, 14. juni 2015 kl. 3.22
Nye aftale:
Jeg fik fat i naboen, og forklarede, det er fint nok- at hækken er lav, (man kan ikke se så meget, som jeg troede), men først i haven op ad hækken står der en del ting, som jeg pt ikke vil køre over med plæneslåeren.
Så blev han sur: "Men I lovede!"- og kan (min mand) ikke- nej, min mand er ikke et havemenneske. (Han vil bare gerne være ude i den, når den er fixet). Det sidste måtte jeg gentage! (Jeg har dårlig ryg- og det løse, så hvad jeg kan svinger temmelig meget.
Men altså! Ja han har have- og han og hans mor river den, når græsset er slået. Hvad det så skal 2 x om ugen pt.
Det larmer ret meget, og siden det er efter klokken 20- om aftenen ret generende, når vi omsider er ude i haven.
Nå BROKKE BROKKE BROKKE. Naboen var sur- og vi blev sure- over, at han altid slår græs.
Han mener, vores huse bliver mere værd, hvis haverne ser pæne ud. Det kan han så have ret i, vi har af flere grunde vores skrald stående ud til vejen. Der er ikke noget bagom i haven- under brombærene. Det ER fjernet!
Det har vi (uden bil og kørekort) brugt en del penge på. Da vi flyttede ind var hele baghaven hønsehuse - med asbest! Og 14 km hegn.
Ok det groede fra mig, men nu er jeg ved at komme efter det igen. Ham naboen, har ikke sagt noget, som jeg ikke selv havde tænkt. MEN: Jeg bestemmer sgutte hvordan hans have skal se ud. Jeg har heller ikke lovet noget, så han skal vade i mine akelejer mv.
Ja, der kom en del mere op end beregnet, jeg købte noget hegn, så genboernes høns ikke skrabede nysået græs og miljøplanter op. Det kunne jeg jo lade være med! Både at så græs og hegne.
Nå, måske har nogen tisset på hans sukkermad. Han fik ihvertfald trådt på min. Jeg ville bare lige sige det, og at vi nok skulle slå, når tiden kom.
Men vi må vel hegne indenfor vores skel? Så vores katte ikke fistrer over i hans have? Det har vi pligt til?!
Dø dværg dø!
Mvh
Tine- jamen jeg er ellers flink, men nogen gange bliver jeg sku så hidsig!
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juni 2015 kl. 8.18
jeg synes ikke ret tit at tines skriverier er relevante - men det er godt nok underholdende - det er lige før at jeg tror at jeg læser i en brevkasse i et ugeblad
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juni 2015 kl. 10.24
Mogens - tror mere det er Mit Livs Novelle ;0)
Men bliv da ved, Tine. Der er da gået en forfatter tabt i dig.
Skrevet af: Tine Horsum, 15. juni 2015 kl. 0.18
Takker!
Engang for rigtig mange år siden, ville jeg have været digter og forfatter. Men det blev så ikke til noget.
Jeg læste faktisk "Mit Livs Novelle", kioskromaner og rigtige bøger i lange baner. Jeg læser fortsat urimeligt meget, meen- er jeg nu blevet degraderet til at være "kiosklitteratur"?! Okay, Freya havde du sagt "bloglitteratur"- var jeg blevet virkelig fornærmet. ;-D
Mvh
Tine- men hey! Mine ene salvie er sprunget ud- med fine blå blomster.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.