Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2014 kl. 18.13
Hej
Nedenstående ide er slet ikke min egen - men en jeg har læst et eller andet sted:
I stedet for at lade "brusevandet" sive ned i kloakkken mens man venter på at det varme vand kommer, kan man passende have en spand stående til at samle vandet i". Hos os giver det ca. 5 l pr. bad.
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 12. juli 2014 kl. 20.19
god ide Ingeborg. både tråden og rådet.
jeg hælder mit skyllevand fra når jeg ordner salat, persille m.m. ud til de tørstige planter i haven.
Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2014 kl. 22.28
Og så siger man at der ikke er fattige her Danmark 5L vand koster ca 20 øre , hvad bliver det næste , en spand til at spytte skyllevandet i efter man har børste tænder.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2014 kl. 22.38
@Svend Høst
Jeg ved ikke, hvor tit du går i bad, men har du nogensinde hørt at mange bække små giver en stor å?
Men jeg ved at der findes mange mennesker her i Danmark, som ikke regner 20 øre om dagen for noget. Dem hører du da ikke til?
Iøvrigt er det ikke for pengenes skyld jeg ikke belaster kloakken unødigt :-)
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 12. juli 2014 kl. 22.42
næ, det er nu nærmest vandafledningsafgiften der er dyr.
Men fattig eller ej, at hælde næsten rent vand ud er fråds, efter min mening /A
Skrevet af: Morten Poulsen, 13. juli 2014 kl. 8.06
Hvis man "orker" den daglige transport at vand i spande fra badeværelse og ud i haven så er ideen god nok. Har været ude i samme tanker. Iøvrigt skåner man miljøet for spildt drikkevand - ren win-win
Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2014 kl. 8.56
Det må være et oldnordisk varme anlæg du har , i et moderne varmeanlæg skal man da ikke stå og vente på det varme vand.
Jeg opsamler regnvand og det giver rigeligt med vand , hvis man har en tagflade på 100m2 , kan man statitisk set opsamle fra maj til og med august mere end 24000 l regnvand.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2014 kl. 9.13
@Svend Høst
Er du født pessimist og lidt nedladende?
Vi har fjernvarme - og helt ny cirkulationspumpe! + et stort eetplanshus i vinkel. Cirkulationen på brugsvandet er pillet fra, fordi vi har haft opvaskemaskine siden 1970, bare rolig vi er i gang med MIELE nr. 3 siden den tid !
Til et badeværelse så langt væk fra installationen som vi kan komme, 20m + 17 m har vi installeret en el. vandvarmer - gennemstrømnings. Fra badeværelse 1 til fjernvarmeinstallationen er der nok 7 m = den tid/mængde vand der skal tappes inden der kommer varmt vand.
Men.........Jeg har en oldnordisk indstilling til din forbrugermentalitet.
God søndag - vi får masser af regn i Trekantområdet - helt gratis
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2014 kl. 9.14
@Svend Høst
"Statistikken har vist ladt mange i stikken" de sidste mange uger! - med henblik på opsamling af regnvand.
Ingeborg
Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2014 kl. 13.44
Nu er det her et plante forum og ikke et el teknisk site , men da el er mit fag område vil jeg ganske kort give dig et godt råd , den gennenstrømsvandvarmer er totalt fejlplaceret og alt alt for dyr i drift.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2014 kl. 15.24
@Svend Høst
Hvor er du altså klog. Du ved sikkert at det omtalte badeværelse ligger 34 meter væk fra varmeveksleren målt i meter rør og at badeværelset er i forbindelse med Sauna og stort gæsteværelse. Det benyttes ikke mere end de 4-5 gange om året, hvor vi har stort rykind.
Oprindelig blev elvandvarmeren METRO installeret fordi vi lukkede helt for det varme vand om sommeren - til husets øvrige del.
Det er altså helt naturligt for os at benytte det badeværelse, som har fjernvarmevand - og hvor det tager 5 liter inden det varme vand er fremme.
Vær sød ikke at kommentere den måde vi har indrettet os på. Vi er hverken fattige eller uden sans for økonomi.
Ingeborg
Skrevet af: Morten Poulsen, 13. juli 2014 kl. 15.36
Tænk at man skal opleve personfnidder i et forum om planter ?! Når det så er sagt så hatten af for din viden (Ingeborg??) på området som i har kastet jer ud i. Min mor har knap nok styr på hvad der er varm og kold :-)
Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2014 kl. 16.41
Upsada... Ingeborg jeg ville jo bare hjælpe dig , du skrev at du havde en elektrisk genemstrømsvandvarmer , og de bruges kun i direkte forbindelse med en aftapning , det du har er sikkert en 30 eller 100 L vandvarmer og det er noget helt andet , selv om det er usædvanligt at opsætte en elektrisk vandvarmer når man har fjernvarme som er langt den billigste måde at opvarme vand mens el er vel 3-5 gange så dyrt .
Skrevet af: Peter A., 13. juli 2014 kl. 16.52
Ja det er ikke sjovt med personfrider , men det er alså ikke normalt i 2014 i et helårs hus at stå og vente på det varme vand , måske i et kolonihavehus , og så elvarme som man udfaser fordi det er utroligt dyrt , i dag i modene huse bruger man luft til vand varmepumper................
Skrevet af: Anonym bruger, 13. juli 2014 kl. 17.13
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2014 kl. 18.18
Måske skulle I bare nærlæse teksten lidt længere oppe?
Der står jo, at det badeværelse kun bruges 4-5 gange om året, så problemet er nok til at overse...
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juli 2014 kl. 19.09
I alle de boliger - nye såvel som gamle, lejligheder, gårde, huse - har det taget mindst 5-10 liter vand at få det varme vand frem til bruseren...
Det tager som regel også lidt tid i den almindelige vandhane.
Skrevet af: Tilde P., 13. juli 2014 kl. 19.34
Der kan være nogle fordele m.h.t. visse sygdomme, at der er en regelmæssig og ikke for lille gennemstrømning i et varmtvandssystem. Det er set på nogle plejehjem og sygehuse.
Det er ikke altid lige godt at spare for meget.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2014 kl. 19.47
@Svend Høst
Som jeg skrev, har vi en , som kun tænder og opvarmer vandet når det tappes MetroMini 11 EL-Gennemstrømningsvandvarmer 4,8 Liter/min.
Det skal du ikke lave om på :-)
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 13. juli 2014 kl. 20.30
Tilde,
Det handler om temperaturen, Legionella trives ikke over 50°. Derfor må temperaturen ikke være under 50 ° på fjerneste tappested.
Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2014 kl. 23.03
Der må menes Legionella, derfor er det vigtig at temperaturen i varmtvandsbeholderne er over 60 grader C. Det betyder ikke, at det varme vand i rørene skal være det. Men får man vand via fjernvarme er det en god idé, os med olieosere- kan nøjes med de 60 grader Celsius.
Pt er afløbet fra min håndvask i udu, så det vand ryger i spand til de tørstige planter.
Ellers får vi oversvømmelse på gulvet.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2014 kl. 11.50
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.