Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2014 kl. 10.04
Hej
Om lidt har jeg et luksusproblem - set i forhold til alle som drømmer om vand fra oven.
Mine 3 regntønder er fulde og jeg må finde på råd til at de kan "løbe" over. D.v.s. lægge en slange til lavere niveau. Er der nogen som har et bedre råd? Selvfølgelig har jeg fyldt alle spande og kander allerede.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 13. juli 2014 kl. 10.43
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Willy N, 13. juli 2014 kl. 10.55
Du kan også lade det sive ned i jorden og så betale 50 kr./m3 når det skal bruges til vanding :(
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2014 kl. 12.47
50 kr. - det var billigt... Med vandafledningsafgift ligger jeg på den forkerte side af 75....
Men er de fyldte, så må du jo bare tømme noget af dem, så der er plads til mere - eller etablere et overløbssystem som i Franks link :)
Der er desværre kommet deprimerende lidt vand her - 200 l fylder ikke meget, når det er fordelt på tre palletanke og en 200 l beholder!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2014 kl. 13.22
@ Frank
Tak for svaret. Jeg har jo glemt at fortælle at mine regnvandstønder forsynes direkte fra tagrenden af vores redskabsrum (15 m2) Tidligere løb vandet ned i en faskine. Min mand har lavet sådan en overløbsanordning fra den ene tønde til den anden. Det fungerer fint. Fra tønderne fylder jeg en stor murerbalje, hvorfra jeg øser vandet op i vandkanderne.
Her til morgen har jeg så vandet alle mine krukker ganske grundigt. Der er tale om krukker op til 100 l rumindhold.
Den ene tønde er næsten tom nu.
I denne uges "Ide Nyt" er der gode råd til vanding af krukker. Man kan læse at man skal "sjatvande" sine krukker. Desværre er det tit råd man kan læse der, som er helt hen i vejret: Sjatvanding er jo pjatvanding har jeg lært. Det kommer i hvert tilfælde an på krukkernes størrelse. Sjatvandingen begrundes med at rødderne ikke kan trække vand dybt fra jorden.
Selvom jeg vander grundigt, kan jeg komme ud for at jordmassen i løbet af en dag eller to skrumper så meget, at en vanding skal foretages ad flere gange, for at vandet ikke bare skal løbe væk langs siderne og ud forneden.
En del af de kæmpestore krukker har en indvendig krukke - eller spand med huller i bunden. Det isolerer imod for stærk varme - og gør det nemmere at vande planten.
Ingeborg
Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2014 kl. 13.31
Jeg har lavet overløb i toppen af regntønderne , et boret 25mm hul med et 25mm elektriker rør i som stikker 25 cm ud og skråt ned , når tønden er fyldt op løber vandet videre til en 90 L murerbalje nr 1 som står under tøndens overløb og som også har overløb i toppen og som når fyldt op giver vandet videre til balje nr 2 som giver vandet videre til balje nr 3 OSV OSV
Når der ikke er brug for baljerne kan de stables og gemmes afvejen i rode hjørnet.
Skrevet af: Anonym bruger, 13. juli 2014 kl. 16.40
Skrevet af: Anonym bruger, 13. juli 2014 kl. 17.54
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2014 kl. 18.53
Åbne murerbaljer fyldt med vand turde jeg slet ikke have, medmindre de var dækket godt til, således at hverken børn eller dyr blev fristede. Jeg har et solidt låg på min murerbalje.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.