Forum

Brombær med torne på komposten.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 13. juli 2014 kl. 13.10

Hej :-)
Smider i jeres tornede brombærranker på komposten?
Jeg tænker om tornene er komposteret, og ikke stikker/river når jeg ordner bunken til næste forår.
Hej fra Lone.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2014 kl. 18.48

De kan i princippet komposteres, men Brombær og roser klipper jeg i små stykker og smider på kvasbunken.

Jeg elsker at grave med fingrene i frisk kompost når klumper skal smuldres til brug i potter og hader, når en uomsat torn fra Rose eller Brombær borer sig igennem handskerne og ind i hånden :(

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juli 2014 kl. 19.12

Min erfaring fra berberishæk er, at tornene bevis noget længere end grenene/kvistene.
Jeg har ingen stor kvasbunke, men sender det med det kommunale haveaffald.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juli 2014 kl. 19.14

Bevis = bevares, iPadden har sit eget univers.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2014 kl. 23.22

Mine ryger i de grenbunker, der skal ligge og blive til jord. Det tager 5-10 år.

Ellers har jeg futtet dem af, men brombær flager meget, og jeg vil ikke futte naboens hus af. Deuden er reglerne for afbrænding i haverne strammet meget op.

Det er jo fint nok, haveaffaldet køres til genbrug og bliver til kompost. Det er bare lidt svært for os, der ikke har kørekort eller bil. Eller trailer.

Mvh
Tine- hvis grenbunker til afbrænding flyttes hen i september.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juli 2014 kl. 7.45

Her er vi så heldige, at det bliver hentet en gang om måneden i sommerhalvåret.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 14. juli 2014 kl. 8.03

Ja Tom :-) det er jo netop det. Jeg har også begge hænder begravet når jeg går igang.

Freja :-) SENDER det med det kommunale haveaffald. Hvad mener du?

Hold da op Tine :-) 5-10 år.

Jeg har flere gange tænkt på at få lavet en gren/kvas bunke, nu er det vist nu jeg skal igang :-)

Tak for jeres svar og ha en god dag derude.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2014 kl. 9.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 10.38

Hej
Endnu kan vi brænde af i vores store have og bålplads, så der ryger tornede sager hen - ikke mindst kristtornblade, som er noget djævelskabe.
Hvis jeg ikke kunne brænde af på bålet, ville jeg klippe dem i småstykker og brænde dem i vores lukkede pejs.
Ingeborg - som også kan lide at have fingrene i kompost/muldjord

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juli 2014 kl. 10.40

Sender det: enten har i en ordning, hvor kommunen henter haveaffald ved jeres fortov nogle gange i sæsonen. Eller du kan køre det på genbrugspladsen. Det kan du se på kommunens hjemmeside - eller hos forsyningsselskabet.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2014 kl. 11.29

Det kommer så sandelig an på, hvor man bor, Freya :)

Der kommer ingen og henter noget som helst andet end det almindelige affald her...

Man må afbrænde haveaffald fra 1.12. - 1.3.

Så man må selv køre det væk, som man ikke vil beholde i haven, eller have nogle store bunker liggende til afbrænding, hvis man har plads...

Jeg har en kæmpe kvasbunke helt nede bag i haven - kan bare ikke komme derned for ukrudt lige nu :(

11 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2014 kl. 11.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 12.50

Hej Anja
Ja, vi må brænde haveaffald af i den periode du nævner - med 35 m afstand til bygninger.
Vi har fra tidernes morgen haft en bålplads, som vi mens børnene var små ofte bagte snobrød ved. Senere kom trampolinen til at dække bålbedet og nu har jeg planter i det, som hvert efterår kommer over i nogle spande med huller i bunden. Så brænder vi af - og om foråret kommer planterne fra spandene tilbage til bålbedet.
Det har fungeret fint for os, selvom jeg synes at perioden for afbrænding ikke er helt ok, det måtte gerne have været til 1.4.
Ingeborg

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 14. juli 2014 kl. 13.43

Frank Chr. Jeg vil så gerne have 'mine' pindsvin hjem igen.
De var her i mange år, men så gik naboen amok på hæggen :-(
og farvel pindsvin. Fugle har vi heldigvis mange af, men der er altid plads til flere.
Nu skal jeg bare have fri, så jeg kan komme igang.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 21.11

Jeg vil også gerne have et pindsvin i haven. Kan man få dem fra et "pindsvineinternat" - eller købe?
Kan pindsvin forliges med tudser?
Ingeborg

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2014 kl. 21.16

Man kan henvende sig her: pindsvin.dk/

De søger jævnligt "adoptanter".

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bundgaard, 15. juli 2014 kl. 16.56

Jeg klipper grenene i små stykker og smider dem i kompostbunken. Har alligevel altid arbejdshandsker på når jeg graver have.

www.kolonihave-tips.dk

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. juli 2014 kl. 22.51

Da vi havde pindsvin- fodrede jeg udemitterne. Pindsvin kan meget godt lide kattetørkost, vand- og fx avocado og nedfaldsæbler. Men nu har jeg ikke vildkatte mere, og jeg vil ikke mere fodre ude (tilløberkatte og fx dræbersnegle).

Det er for svært at fodre pindsvin- uden andre dyr kan komme til det.

Og hvis man fodrer på vilde katte- er de ens ansvar! (Sidst fik vi neuteret Missedrengen, der render ind- den sorthvide, er vistnok også mit ansvar... :-P Selvom de andre hader ham). Jeg har ellers katte nok. Selvom de gør deres pligt- og tager mus og den slags- tøsekattene spiser edderkopper... Så dét...

Grenbunker til afbrænding flytter jeg altid, gerne flere gange- jeg hader tanken om at riste små dyr i levende live. Men jeg har alså bunker, der skal blive til jord - og dem, der futtes af. Tidsrummet på 5-10 år gælder bunker, hvor der er klippet højst ½ meter lange stykker på 4-5 cm i omkreds + nælder og det løse, og de efterfyldes løbende. Det virker måske voldsomt, men jeg har plads nok i haven.

Mvh
Tine

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2014 kl. 0.22

Tak for svaret Anja
Jeg må bekende mig til at bruge sneglegift oppe langs motorvejsskrænten. Hvis ikke jeg gjorde det, ville min skovsti være en "glidebane". Måske lidt selvforskyldt, fordi jeg lægger græs og kværnet materiale ud på skovstien. Jeg har ingen spiselige afgrøder ved jorden af samme årsag.
"Skovsti" lyder så flot, når der kun er et par rækker træer og buske samt fjeldribshæk, men det er et uundværligt sted for os og fugle, mosegrise og andet levende.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Brombær med torne på komposten.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Brombær med torne på komposten.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider