Forum

Hvad sker der med mine kastanjetræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jeanet TAmonsen, 23. juli 2004 kl. 11.22

MIne syv 20 meter høje kastanjetræer har haft en ualmindelig dårlig sommer. De plejer at være lisså smukke som kastanjetræer skal være med veludviklede flotte blade og kastanjer om efteråret. Men i år er deres blade næmest blevet ædt op af et eller andet. Jeg kan ikke finde nogle dyr på dem – med bladene er ædt op og brune i kanterne – så det ligner jeg ved ikke hvad i min have. Hvem ved hvad jeg skal gøre?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 30. august 2004 kl. 20.20

Hej Jeanett.

Hvis det omtalte træ er en Hestekastanie, har du sandsynligvis fået besøg af minermøl. Den har spredt sig nede sydfra, og er i år kommet til Dk. Der er ihvertfald problemer med den i Københavnsområdet.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 15. september 2006 kl. 18.28

Og hvad kan man så gøre, fior at redde sin flotte kastanje.? skal man rive bladene omhyggeligt sammen og bringe dem i plasticsække til lossepladsen.

Det er deteneste råd vi har fået indtil nu.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 16. september 2006 kl. 0.02

Spar plastiksækken og transporten og brænd bladene, det er det eneste man kan gøre, men kampen ser ud til at være tabt på forhånd

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Broksø, 17. september 2006 kl. 20.19

Vi er ramt af samme minermøl, i vores kastanjetræer. Blandt andet et meget gammelt og eventyrligt flot træ.

Du skriver at kampen er tabt på forhånd, vil det sige at træerne går ud?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 19. september 2006 kl. 0.36

I forlængf. af Charlotte Broksø-17 sept.

er kampen tabt på forhånd?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 19. september 2006 kl. 1.06

Sludder,vel er den ej! læs venligst artiklen i www.havenyt.dk>skadedyr og plantesygdomme>hestekastanjeminèrmøl

Af denne artikel fremgår det, at der faktisk er noget, der kan gøres. Omhyggelig borttransport af bladene, evt. nedgravning af resterende blade,> jordlag mindst 10 cm

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J:B: Nielsen, 8. oktober 2008 kl. 20.30

Jeg har samme problem som de fleste der har kastanjetræer med de gule/brune blade.

Det som jeg har hørt er at det eneste der er at gøre er at få alle bladene sammlet op og så enten brænde dem eller køre dem på genbrugen.

Men jeg har et større problem med vores flotte træ som jeg vil høre om der er nogen der ved noget om.

Vi har tilbage i april overtaget et lille landsted som har et stort flot kastanjetræ stående.

Det stod så flot i foråret men så lod vi mærke til at det var nogle grene der var helt døde, og barken er begyndt at skalle af mange steder på træet.

Nu har vi hørt at der for et par år siden muligvis var et lyn der slog ned i vores træ, og det er derfor at det skaller.

Nu vil jeg gerne høre om der er nogen der har været ude for det samme, og om der er noget at gøre eller om jeg skal have den stor motorsav frem.

Nyt svar til emnet »Hvad sker der med mine kastanjetræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad sker der med mine kastanjetræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider