Forum

Figentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carl Schultz, 21. juli 2014 kl. 14.54

Figentræ

Jeg har et ”Bornholmsk” figentræ, som jeg plantede op ad en sydvendt mur for ca. 4 år siden.
Bagvæggen er sortmalet, og mærkbar varmere end den hvide
facademur.
I den forgangne vinter (2013/2014) gjorde jeg mig umage med frostbeskyttelsen, og i år vokser den helt vildt med fine figner fra sidste år, og nye frugt-afsætninger til næste sommer.
Jeg synes, at det er lidt spændende – der er mindst 75 frugter, som ser ud til at blive modne til september eller der omkring!?
Kan jeg gøre noget fornuftigt for at hjælpe lidt til?

Vil træet gerne have lidt vand her i den tørre tid?
De frugter, der sidder længst ind mod væggen, får jo godt med varme fra den sorte farve; men vil de hellere have direkte sol eller begge dele?
Hvad vil træet evt. synes om, at blive ribbet for blade?
Vil det gavne med lidt flydende ”drivhus-gødning” sammen med evt. vanding?
Skal jeg blot lade træet passe sig selv, og lade naturen om det hele?

Til efteråret får jeg nok problemer med beskæring, da jeg ikke kan få mig selv til at klippe hele grene af, når de er ”fyldte” med nye frugt/blad-skud.
Uvidenhed skaber ofte bekymringer, der ikke er relevante.
Så jeg skal måske ikke tænke så meget på de hele?

Et par gode råd vil jeg dog gerne have.

Med venlig hilsen

Carl Schultz

1 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. juli 2014 kl. 22.14

Figner er meget tørketålende, men da den er ret ung, kan du bundvande den hver anden uge. Du skal kun give gødning om foråret.
Frugterne modner selv om de sidder i skygge.
Den bløder, hvis du klipper i den nu. Så lad naturen gå sin gang indtil vi ser, hvor meget der fryser væk i vinter. Så kan du klippe det døde væk.
Min er også fyldt med et og to års frugter og gror helt vildt her i varmen. Står på en sydmur i 25 år nu, og jeg ved den fryser tilbage.
Held og lykke
Anne Marie

2 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2014 kl. 22.31

Hej Carl

der ligger rigtig meget om pasning af figentræer herinde allerede. Prøv at tage en tur med søgefunktionen oppe til højre - så er jeg sikker på, at du finder de informationer, du har brug for :)

Og god fornøjelse med høsten!

mvh
Anja

3 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 21. juli 2014 kl. 22.37

En sort bagvæg er ikke særlig god for planter , det er allerbedst med en hvid mur da den kaster meget lys tilbage...........

4 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Schultz, 25. juli 2014 kl. 16.12

Hej alle tre.

Tak for jeres meget hurtige reflektion.
Jeg blev lidt bagud p.gr.a. en tredages golftur Mariager - en meget imponerende natur omkring fjorden kan jeg hilse at sige!

Jeg har nærlæst alle svarene + været på besøg i søgefeltet
"oppe til højre"!
Jeg tror at have fundet ud af, at figentræet egentlig selv ved lidt om sagen, så jeg skal/behøver ikke blande mig, før vi nærmer os efteråret med plukning :-), vinterfrakke og beskæring til foråret.

Tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Carl

5 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi Madsen, 30. juli 2014 kl. 10.41

Hej!
Vi har lige været på ferie på Bornholm. Kom for sent til at købe bornholmsk figentræ på havnen. Sælgeren kom ikke mere da vi var der, selvom vi spejdede efter ham.... Er meget imponeret af træet og kan se( her på siden) at man kan formere den med stiklinger....Kan nogen hjælpe med evt sådanne stiklinger og hvordan man evt griber dette an??....Så vil vi blive rigtig glade. Det kunne være sjovt at se det vokse op, hvis muligt.
Vi bor i Silkeborg, og der må gerne sms´es...venlig hilsen Vivi
mobil 50982412....

6 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2014 kl. 14.01

Bornholmerfigen 'Precoce de Dalmatie' kan købes i de fleste planteskoler , den har ikke noget specielt med Bornholm at gøre.

7 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. juli 2014 kl. 16.38

Til Svend Høst

Det er egentlig ligegyldig, hvad det er for en sort, der står på Bornholm. Det, som det drejer sig om er, at den bornholmske variant har tilpasset sig det danske klima. De fleste af de figner, der sælges i planteskolerne er produceret i Holland og Italien og er ikke på samme måde tilpasset det danske klima. Derfor kan det være en fordel at få en bornholmsk variant, der er produceret i Danmark. De importerede figner tåler ikke så godt de vintre, som vi lige har haft i 2010/11, 11/12 og 12/13. De fryser tilbage ved en lavere temperatur.

Jeg har de sidste 3 år indsamlet figner fra friland i Danmark, og der er en del forskel på de figner, som vi dyrker forskellige steder i Danmark.

Enkelte mindre hollandske gartnerier opformerer også 'Bornholmerfigen' efter materiale der stammer fra Bornholm.

8 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 19.52

@Villy

Vi købte for en del år siden et lille figentræ i en lokal planteskole.
I en årrække blev det ved med at fryse ned hver vinter, hård eller ej..

Da vi ville have et træ og ikke en busk besluttede vi at grave den op og smide den ud. Det skete, men jeg lavede nogle nye planter af rodskud, som jeg dyrkede i potter med frostfri vinteropbevaring i 5 - 6 år. For tre år siden plantede jeg de to af dem ud på friland, da de var blevet for store at slæbe rundt på.

De to planter er stadig opstammede træer med en krone i ca. 1½ meters højde på trods af de hårde vintre i 11/12 og 12/13 - kun et par af topskudene gik til. De trives nu bedre end dem i potter.

Ved du, om det er et spørgsmål om alder/ stammetykkelse, før en figen er robust nok til det danske klima?

Jeg overvejer stærkt at plante de sidste 5 småtræer ud i haven også, men tøver lidt...

9 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. juli 2014 kl. 20.54

@ Tom

For alle træer, hvor Danmark udgør en nordgrænse, gælder det, at jo ældre træet er, desto større er chancen for overlevelse. Planter man ud i maj, så træet når at få godt fat inden den første vinter er chancen for succes endnu større.

Jeg vil ikke sælge figner til udplantning, hvis ikke de har mindst 2 vintre på bagen.

Det passer også godt nok med din iagttagelse, at det 5 år gamle træ du plantede ud, bedre kunne holde til kulden end den plante du i sin tid købte i en planteskole og som sandsynligvis kun har været omkring 1 år.

10 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 21.45

Jeg siger tak Villy - tror halvdelen bliver plantet ud næste forår, så må vi se om succesen gentager sig..

11 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2014 kl. 22.46

Årsagen til at figen og det er specielt 'Precoce de Dalmatie' figen klarer sig rigtigt godt på Bornholm er de milde vintere som øèn har da den ligger ude i det relative milde Østersøen .
Hvis man flytter en figen('Precoce de Dalmatie' ) fra Bornholm og til det meget mere vinter koldere sydlige Jylland så vil den også fryse ned , og omvendt vil en figen ('Precoce de Dalmatie' ) fra sydjylland klare sig virkeligt godt på Bornholm.
Det tager titusinde af år eller mere for en plante at tilpasse sig et koldere klima og det kan kun ske ved frøformering (Darwin) kun planter som kan klare de nye vækstforhold overlever og sætter frø osv .

12 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2014 kl. 8.34

jeg har en figen som stammer fra et sted i eks. jugoslavien hvor der er streng vinter den har i de ca. 25 år jeg har haft den aldrig været frosset tilbage og den er meget rigtbærende

13 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2014 kl. 9.32

Du tænker nok på 'Petrovaca' figen
En favorit i Bosnien-Hercegovina. Vokser i og omkring Banja-Luka. Udmærker sig ved stor hårdførhed og frugtstørrelse. Væksten er kraftig og træet kræver nogen plads.

14 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2014 kl. 14.56

Er det den, jeg har fået en stikling af, Mogens?

Den trives og har det fint med 10 figner på vej i år :)

15 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. august 2014 kl. 16.02

Nu bliver jeg i tvivl om hvilken figen der er mest vinterhårdfør
'Precoce de Dalmatie' eller Brown Turkey , jeg lige har besøgt nogle canadiske figen sider , og den mest dyrkede figen i Canada på friland er brown turkey og nogle sorter som er ukendte her i DK.
Og vinteren i Canada er meget koldere end her i nordeuropa.

16 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Schultz, 1. august 2014 kl. 19.15

Carl Schultz

Oh-Ve, Oh-Ve.

Siden jeg skrev mit første indlæg i denne "debat", er der sket det forfærdelige, at de blade der sidder nærmest væggen ( i næsten skygge) er begyndt at blive gule og falder af !!
Hvad betyder det, og kan jeg gøre noget fornuftigt ved det?

Med venlig hilsen
Carl :-(

17 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. august 2014 kl. 22.39

Det er ikke normalt at figentræer får gule blade på denne årstid.
Det er ikke vandmangel, for mine figentræer har ikke fået en dråbe vand i to måneder, og de har det rigtig godt. Modsat kan planten heller ikke tåle ret meget vand. Hvor tit vander du.
Er det en sortmalet trævæg, hvor nymalet er den og med hvilken type maling.

18 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. august 2014 kl. 8.29

@ anja ja det er det det glæder mig at den trives hos blir´ der flere hundrede figner i år på vores "RØSNÆSFIGEN" den formeres og sælges på kommunens gartneri på stejlhøj

19 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2014 kl. 9.11

Glæder mig, til den bliver så stor her :) Men det går nok - jeg har over 100 figner på vej i drivhuset.

Jeg har en sydvendt mur, hvor jeg tror, at den kommer til at stå...

20 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 2. august 2014 kl. 13.08

Er det ikke noget forvirrende at kalde 'Petrovaca' figen for Asnæsfigen hvad alverden har Asnæs med Bosnien hvor den kommer fra at gøre .
Westergaard`s planteskole skriver at den er ikke særlig vinterhårfør som man fejlagtig troede , så her i DK er det stadig 'Précoce de Dalmatie' og Brown Turkey som er de mest vinterhårdføre...............

21 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. august 2014 kl. 13.43

Som jeg forstår det, er "Røsnæsfigen" et kælenavn for de figentræer der trives på Røsnæs. Hvor Asnæs kommer ind ved jeg ikke lige? ;-)

Ud af ovenstående kan jeg ikke specifikt læse om "Røsnæsfigen" er stiklinger af den samme figensort, ej heller hvilken.
Som jeg forstår det, spredes den primært via stiklinger mellem venner, naboer og familie.

Hvem der egentlig dyrkede den første Røsnæsfigen, kunne være sjovt at finde ud af, måske er det, Mogens, indlæg 12?

22 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 2. august 2014 kl. 20.10

I indæg 20 skal der naturligvis stå røsnæsfigen , hvorfor skal en figens navn have et forvirrende dansk navn , når den er kendt som 'Petrovaca' figs i det store udland , og så er den ikke særlig vinterhårdfør, fryser meget let tilbage her i DK.

23 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 2. august 2014 kl. 21.10

Til Peter A

I tilfældet med "Røsnæsfigen" er det godt nok med et dansk navn. Jeg har selv været hos Mogens og hente stiklinger af den for nylig og der er ikke meget, der tyder på at den er identisk med 'Petrovaca' - det er noget Svend Høst har døbt den i indlæg 13. Det er korrekt at den stammer fra det gamle Jugoslavien, men der har altså også været andre figner i dette område. Desuden kan der være forskel på de forskellige kloners hårdførhed.

Den figen der står hos Mogens er ikke frostskadet i de vintre vi lige har haft - modsat de andre figner der skrives om som fuldt hårdføre.

24 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 2. august 2014 kl. 22.50

I følge Lars Westergård er "røsnæs figen" den samme som 'Petrovaca' figen og den dumpede i vinter hårdførhed.....

25 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2014 kl. 23.00

Hvor ser du det på Lars Westergaards side? Der står sådan under Petrovaca - Røsnæs er ikke nævnt - står det et andet sted?:

" figensorten 'Petrovaca' troede jeg i lang tid at jeg havde fundet den nye supersort jeg har ledt efter i mange år. I de hårde vintre i 2010 til 2013 var den i begyndelsen den eneste sort, der slet ikke frøs om vinteren på friland, men efterfølgende har også den måtte tage imod tæsk fra barfrosten kombineret med vind. Frugten er blandt de største vi har dyrket, cirka det dobbelte af Dalmatinerfigner. Smagen i frugten er rigtigt god, forudsat fuld modenhed. Sorten er ny i Danmark og stammer fra Bosnien, hvorfra en flygtning fra krigen dér, tog den med til Danmark. En meget dyrkningsværdig figensort."

26 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. august 2014 kl. 8.04

jeg talte med lars westergård på hans salgsstand i den geografiske have i kolding på grundlovsdagen i år de stiklinger han hentede her havde han fået blandet sammen med brun tyrkisk så han har ikke testet røsnæsfignen - nu har willy mougård hentet stiklinger til afprøvning hos sig

27 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. august 2014 kl. 9.44

Fint at få det opklaret :)

28 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. august 2014 kl. 10.09

Nu er det ikke ligegyldig hvor i landet man tester figen sorter , de fleste figen klarer sig godt på Bornholm og sikkert også på Røsnæs , men vil sikkert fryse ned i det indre Jylland og på Sjælland .
'Petrovaca figen og den såkaldte Røsnæs figen er den samme tror vi , Mogens kravler uden om eller svarer aldrig når han er blevet spurgt , "hvor kommer den fra" .

29 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. august 2014 kl. 11.26

Ved ikke om Slagelse er det indre Sjælland?

Den figen vi har stående er, 5 - 6 år gammel. De seneste 2 vintre har den ikke været frosset tilbage.
Den er en stikling af et træ der står i Kalundborg, som KAN, være en aflægger af en "Røsnæs figen".
Væggen den står ved er vest.
Forholdene her er sådan, at her er køligere end i selve Slagelse, i en grad så forårsløgvækster blomstrer her 2 - 3 uger senere end der.

30 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. august 2014 kl. 8.33

@ peter a jeg vil gerne vide hvor du har det fra - - som jeg skrev har jeg talt med lars og han fik aldrig afprøvet den da han havde fået blandet nogle sorter sammen så han har efter eget udsagn aldrig afprøvet den såkaldte røsnæsfigen -

31 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. august 2014 kl. 9.23

Nå det er åbenbart en hemmelighed hvor den figen kommer fra eller hvad den i virkeligen hedder , vi venter på at Villy Mougaard fortæller os hvad der er op eller ned , i denne her sag , og før at alt for mange godtroende mennesker er blevet ført bag lyset.

32 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. august 2014 kl. 10.49

Rolig nu - vi taler bare figner, så ingen grund til at hænge i gardinerne... "Ført bag lyset" - hvad mener du dog med det?

Hvis den kan gro her, er det vel - udover almindelig nysgerrighed og interesse - flintrende ligegyldigt, hvor den kommer fra?

33 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. august 2014 kl. 14.08

Rolig rolig , jeg bliver da nysgerrig når den omtalte figen skulle være meget mere hårdfør end 'Precoce de Dalmatie' eller Brown Turkey , jeg ville da bare have nogle facts , hvor den stammer fra og sortnavn ,det er da meget naturligt.
"Ført bag lyset" betyder snydt , og det er ikke rart.

34 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. august 2014 kl. 7.58

det er ingen hemmelighed hvor denne figen kommer fra - men manden -afdøde direktør for brenderup maskinfabrik - som jeg for ca. 30 år fik den af fortalte at han havde hentet den i bjergene i det der dengang hed jugoslavien

35 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2014 kl. 9.16

Brenderup - på Fyn ?

36 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. august 2014 kl. 10.14

ja - jeg mener at han hed ------ munk andersen

37 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Schultz, 5. august 2014 kl. 15.08

Hej Mogens.
Tak for dit svar, det lyder "måske" ikke så rart.

Træet blev plantet for 4-5 år siden, og plantet op ad en sydvendt hvidmalet gasbeton-mur.
Der, hvor træet står, har jeg malet væggen sort for at akkumulere varmen og hertil anvendt en akryl-facademaling beregnet for bl.a. gasbeton - det var sidste efterår 2013.
Her i den specielle varme/tørre tid har jeg vel givet den max. 10 lit. vand en gang om ugen.
Tror du at jeg har "druknet" den?
Det ser ud til, frugterne er ved at modnes, så jeg håber ikke, at jeg har taget livet af den!?

Med venlig hilsen
Carl

38 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. august 2014 kl. 21.10

Carl.
Den får alt for meget vand. Efter en lang tørke periode kan bladene krølle lidt sammen - så skal der vandes. Acrymaling kan godt afgive dampe lang tid efter.
Frugterne er modne når de er mørkebrune, stilken er lidt revnet og der er fuger i skindet. Det er en spise for guder, også for solsorte og myre.
Pga. den lange tørke i år, er mine frilands figner modne nu her i beg. af august. Det er næsten en måned tidligere end normalt.

39 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2014 kl. 21.46

@Carl

Glem malingen i den her sammenhæng...den har ingen effekt på din plante under de beskrevne omstændigheder.

Til gengæld skal du lytte til Mogens omkring dyrkningsbetingelserne :-)

40 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. august 2014 kl. 10.38

Tom.
For et par år siden malede jeg min carport med acryl om efteråret. Mange af vindruebladene på vægen blev gule om foråret, og træværket lugtede stadig af maling. Jeg fæstnede et stykke klart plastik mellem planten og vægen, og der kom ikke flere gule blade. En tilfældighed eller va.

41 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 6. august 2014 kl. 14.36

Interessant tråd denne "figen-tråd".

Vi fik et figentræ i bryllupsgave sidste år. Den står i en potte (som jeg indrømmer er for lille - en større potte er indkøbt - gode råd til om der skal købes speciel jord eller om jeg blot kan grave jord op fra haven og putte i potten når figentræ får nye boligforhold, modtages med kyshånd).

Nå, men figentræ står i en potte og jeg vander den stort set dagligt. Får den ikke vand, går der blot en dag eller to, så hænger bladene som om den tørster...?! Jeg tænker at større boligforhold bl.a. vil hjælpe på denne udfordring, men vil det være bedre hvis figentræ vandes massivt f.eks. en gang om ugen istedet for en masse "sjat-vandinger" eller skal jeg vedblive at kigge på om bladene begynder at hænge? I øvrigt er alle frugterne gået til (blevet gule, slatne mm. - muligvis tegn på overvanding?), men der er kommet små nye frugter i bladhjørnerne (juble juble :) ). Jeg er helt "grøn" når det kommer til figentræer så al hjælp er velkommen.

Det skal for god ordens skyld oplyses at det er tiltænkt at figentræ skal plantes udenfor i moder jord, men at det endnu ikke er bestemt hvor på matriklen, hvorfor den må nøjes med lidt mindre boligforhold en tid endnu.

42 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. august 2014 kl. 17.15

@Mogens

Ja, :)

Det lyder godt nok overbevisende, sådan umiddelbart, men...har du et navn på den maling, så vi kan se på indholdet?

43 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. august 2014 kl. 22.51

Terese.
Vi ser ofte på ny indkøbte potteplanter at de står i næsten ren spagnum hvor vandet løber for hurtigt igennem, og så hænger bladene.
Den skal over i en stor potte ret hurtigt med alm. god havejord.
Når du tager den ud af den nuværende potte, tager du en gaffel og krasser lidt på siderne og i bunden af rodklumpen, så rødderne bliver løsnet. Så bliver der bedre jordkontakt til det nye jord. Sjat vanding er pjat vanding.. Vand højst en gang om ugen, det er nok. Figenplanten er en tørketåler på friland.

44 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2014 kl. 23.24

Det skal være en meget stor potte, hvis den skal kunne nøjes med vand en gang om ugen for tiden...

45 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. august 2014 kl. 7.52

Jeg ville skynde mig at finde en fast placering af figentræet. Sådan et træ vil gerne have mere jord, end bare en potte.

46 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. august 2014 kl. 8.38

Man kan nu sagtens dyrke figentræer i potter - de skal bare være temmelig store :)

47 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 7. august 2014 kl. 9.42

Tak for jeres hurtige svar og tak for lån af tråden :)

Ind imellem er der ikke langt fra ord til handling (og andre gange kan der gå evigheder). Jeg tog Anjas opfordring i indlæg 2 og søgte på Figentræ herinde og nu er figentræ blevet pottet om med jord fra haven i potten. Den har fået en del mere plads, men selvfølgelig ikke som når den på et tidpunkt bliver plantet udenfor. Den må dog vente, for der er et par projekter som skal laves først der hvor figentræ formodentlig ender med at stå. Indtil da står den i læ i udestuen, men med mindre boligforhold.

Mht. til vanding, så vil jeg prøve mig frem med 1-2 ugentlige vandinger nu hvor den er kommet over i større potte og i havejord istedet for den spaghnum der var i potten.

48 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. august 2014 kl. 12.11

Superflot krukke - der kan den da stå i et par år uden problemer, vil jeg mene :)

49 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 7. august 2014 kl. 15.55

Tak Anja, jeg er også meget glad for den og håber at figentræ vil synes om dens nye bolig :)

50 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Schultz, 17. august 2014 kl. 11.31

Hej Mogens og Tom.
En sen tak for besvarelsen.

Jeg tror nok, at jeg har lært, at naturen kan klare det meste uden min medvirken, så jeg slapper lidt af nu.
Vi har spist 1-2 figner hver dag i den sidste uge - dog i stærk konkurrence med myrerne, der angriber gennem revner (for meget vand?) og "blomsten".
Det er der vel ikke noget at gøre ved?

51 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Schultz, 17. august 2014 kl. 11.33

Hej
Jeg glemte at sige: med venlig hilsen
Carl

52 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 17. august 2014 kl. 20.01

Kære forum.

Denne tråd lader til at have mobiliseret alle figen-"eksperterne" så jeg tillader mig derfor at spørge igen, da Svends simple "ja"-svar ikke tilfredsstiller min skepsis og nysgerrighed:-) :

Det er lykkedes mig at få fat i et mindre træ af arten Ficus carica 'Petrovaca' med flot fligede blade. Det er et ungt træ og derfor, tror jeg, er bladene ikke så voldsomt fligede endnu.
På Aldershvile Planteskole fandt jeg så en anden figen 'Icecrystal' med meget flotte fligede blade (ligner en iskrystal).

Er der tale om samme art hvor den sidstnævnte bare er importeret fra Italien eller lign. og derfor har fået et andet "kælenavn" eller er det to forskellige arter?

Kender I i øvrigt noget til sidstnævntes hårdførhed og har I nogen billeder af Petrovacas blade hos ældre eksemplarer?

I øvrigt er 'Petrovaca'en' fra Westergaards Planteskole og han har oplyst til mig at Røsnæsfignen sandsynligvis er en del af den "familie" der kaldes 'Brown Turkey' og altså ikke 'Petrovaca', selvom historien om dens oprindelse på Westergaards hjemmeside minder umiskendeligt om Mogens' historie om Røsnæsfignen, men som flere har nævnt er der sandsynligvis flere figenarter på de kanter.

PS: Sjovt at vi her i nordlige Danmark kan være så mange der er voldsomt interesserede i en varmehigende plante som fignen:-)...

Venlig hilsen
Anders

53 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. august 2014 kl. 7.59

@ A.K. Rasmussen
Ice Crystal er en nyere sort, der bør betragtes mere som prydplante end nytteplante. Den er meget hårdfør og får små figner, men dyrkes især for dens meget fligede løv, der har givet den navnet, fordi bladene minder om iskrystaller, som du skriver.

'Petrovaca' har jeg ikke mellem de indkøbte, men en enkelt af de sorter, jeg har indsamlet af ældre figner fra små 20 haver. minder meget om den beskrivelse jeg har af 'Petrovaca'. Det er dog farligt at drage sammenligninger så længe jeg kun har unge planter. Enkelte figensorter kan godt have forskellige bladformer i ungdomsform og som voksen.

54 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 18. august 2014 kl. 10.48

Hej Villy.

Tak for svaret!

Prydværdien af 'Icecrystal' er også høj - det var nogle virkelig flotte blade. Ved du om de er spiselige og tilmed gode, de små figner der skulle komme?

Venlig hilsen
Anders

55 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. august 2014 kl. 12.22

Hej Anders.

Jeg har ingen beskrivelse på frugten. Min tyske leverandør oplyser blot, at de er små og brun-violette. Den sælges udelukkende som prydplante, men på et tidspunkt kommer der vel frugt på min, så jeg kan smage på dem.

vh Villy

56 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 18. august 2014 kl. 20.59

Hej Villy.

Så rakte tålmodet ikke længere - jeg måtte have en Ficus 'Ice crystal'.

Der var et eksemplar på planteskolen med en enkelt figen på, så de skulle få figner, små og brunviolette, som du skriver, men det tager vist lidt længere tid end med de fleste andre figentræer. Træet med den enlige figen var ca. 1,8m og med en stammediameter på ca. 2,5-3cm.

Jeg glæder mig til at se hvad det bliver til næste år:-)

Tak for god info og hjælp som altid:-)

Venlig hilsen
Anders

57 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2014 kl. 21.12

Kan vi høre din mening om smagen når den er moden, og evt. et foto af frugten gennemskåret. (inden du spiser).

58 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 19. august 2014 kl. 8.42

Hej Mogens.

Det skal jeg/vi nok.

Den jeg så var relativt lille og grøn og meget hård - sandsynligvis ikke moden.

Venlig hilsen
Anders

59 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2014 kl. 8.11

Mogens M. - min første Røsnæsfigen :)

60 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. august 2014 kl. 9.26

lækker

61 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 21. august 2014 kl. 14.55

Det var da en bette en , mine figen er da meget størrer (friland) og utroligt søde...............

62 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. august 2014 kl. 16.05

dagens høst af " røsnæsfigner "

63 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. august 2014 kl. 20.15

Mogens Madsen.
Jeg syntes de ser meget grønne ud, er de helt modne.
Mine frilands bornholmere har været modne nu i 14 dage, og har denne farve. I år plukker vi dem før skindet revner, for myrerne er helt vilde med dem.

Peter A.
Du må da meget gerne tage et foto at dine kæmper + en tommestok.

64 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2014 kl. 21.01

Har figen på friland og de har nogenlunde den farve og størrelse, som Anja viser frem - ikke større.

Har spist dem der var (5 - 6 stk.), så nu er der kun de små nye..

Ja, Peter, vis frem, vis frem....:)

65 af 83 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 21.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

66 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2014 kl. 22.13

Jeg har faktisk tænkt på at prøve - men ikke soltørre :)

Jeg har en tørrefidus, som bruges flittigt til chili og tomat for tiden.

67 af 83 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 22.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

68 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. august 2014 kl. 22.47

Ja det er et figen år , en utrolig mild vinter , meget varm og solrig juli , figerne er på størrelse med pærer og der er mange.

69 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2014 kl. 7.29

Figner er meget saftige og en moden figen kan ikke skæres i skiver og hænges op - det er den for "slatten" til :)

Jeg vil ikke tro, at man kan tørre dem uden en eller anden form for energiforbrug, da de vil rådne/mugne for hurtigt.

Jeg konserverer en del af dem som en meget lækker marmelade med chili og lakrids, og nogle bliver til chilisauce.

Og leder stadig efter den perfekte opskrift på brændte figner...

70 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. august 2014 kl. 7.37

vores figen står så det meste af den er overdækket af klare plader så de fleste ikke får uv-lys og så blir´ de ikke brune men er udmærket modne alligevel

71 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. august 2014 kl. 8.12

Til Mogens m.fl.
Det er ikke alle figner, der bliver mørk brunlig eller violet ved modenhed. Nogle af sorterne forbliver næsten grønne (White Marseilles) og der findes også en, der bliver gullig.

Først når fignerne dyrkes ved siden af hinanden og under de samme betingelser kan farven beskrives nøjagtig. Når vi skal til at beskrive alle de planter, vi har indsamlet, er det især bladene i voksenform og frugtens farve og form vi i første omgang vægter.

72 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. august 2014 kl. 9.42

Hvis det er plastplader så går UV stråling igennem , men det gør det ikke ved glas , som spærer for UV.

73 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. august 2014 kl. 11.01

@Willy

Kan du sortsbestemme en figen ud fra billeder af blade og frugter?

Dem jeg har, er opformeret fra rodskud af en "købefigen" fra en planteskole for snart mange år siden. Har ikke ID på den...

74 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. august 2014 kl. 17.20

@ svend høst - det er kun de billige pvc plader der lukker uv-lys igennem - macrolonplader gør det ikke i dette tilfælde er det fastlock plader

75 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. august 2014 kl. 18.07

@ Tom A

Når vi om et årstid skal til at bestemme de indsamlede sorter bliver alt, hvad vi kan finde af beskrivelser taget med. De bestemmelser jeg laver indtil da er lidt mere overfladiske og dermed med en stor usikkerhed. Vi afventer at alle de indsamlede og indkøbte forhåbentlig har blade i voksenform.

Jeg har en alvorlig mistanke om, at den jeg selv købte for ca. 20 år siden på en dansk planteskole, ikke er med det rigtige navn.

Det er mit indtryk, at der ikke har været så stor en interesse for, hvad de figner man solgte hed.

76 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. august 2014 kl. 19.50

Villy.
Jeg har en 30 år gammel bornholmerfigen som står vindomsust, bærer godt og har klaret - 17 graders frost for et par år siden. Kun et par af de øverste grene tog skade af frosten.
Kan du bruge stiklinger af planten til din samling.

77 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. august 2014 kl. 20.11

Mogens E.

Selv om jeg har nogle "Bornholmerfigner" i samlingen, så vil jeg gerne have nogle stiklinger af din. Der kan godt være en lille forskel på de forskellige kloners hårdførhed og andre ting, som det kan være spændende at sammenligne.

78 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. august 2014 kl. 15.08

Nå, nu var jeg ude ved træerne og fandt ud af, at der alligevel er et par stykker på vej til ganen :-)

Vedhæfter et billede til samlingen - jeg vil lave en fotodokumentation af mine figentræer m.h.p. sortsbestemmelse - mere om det senere...

79 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. august 2014 kl. 15.08

og indeni..

80 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2014 kl. 19.52

Myrerne er gået voldsomt til angreb på mine modne figner nu.
Bæsterne kan gnaske en figen sønder og sammen på en time.
De ved lige nøjagtig hvornår frugten er moden, og går til fadet på den mest brune side hvor skindet nok er tyndest.
Bierne har også fået smag for de søde sager, men de spiser kun lidt af overfladen. Det er temmelig mange figner som er smidt ud. - Det er bare noget møj.

81 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. august 2014 kl. 20.05

Mogens, kan man eftermodne figner inde - altså høste lidt før myrerne og så ind i sikkerhed i en skål med låg?

Som tomater m.m.

Ville være rart at vide lidt om, når det bliver ens tur til kampen mod evt. myrer.

82 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. august 2014 kl. 22.15

Jeg synes faktisk, at det ser sådan ud - jeg kommer ind i mellem til at tage en for tidligt i drivhuset, men i løbet af en dag eller to, er den blød og lækker :)

83 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. august 2014 kl. 8.00

her er det solsortene der kaster sig over dem så snart de er modne men bare de er lidt bløde ved plukning så modner de fint efter bagefter

Nyt svar til emnet »Figentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Figentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider