Skrevet af: Sine R., 27. juli 2014 kl. 14.02
Hej.. Har lige købt hus med et dejligt paradisæbler træ.. Vil varmen og alt den sol vi har haft i år gøre at jeg er nød til at høste mine paradisæbler før i år ? Og hvordan ved jeg om de er modne eller ikke så jeg kan få lavet en masse gele ??
Skrevet af: Willy N, 27. juli 2014 kl. 16.55
@ Sine.
Det er noget af et spørgsmål!
Eller noget af et svar du efterlyser.
Jeg går ud fra, at du tænker på at plukke dem inden de er modne, så der er tilstrækkelig med pektin til geléen stivner.
Vi har tre forskellige slags paradisæbler og hvordan/hvornår det er "lige før de er modne" afhænger i nogen grad af hvilken slags det er.
Malus Brændkjær plukker vi normalt første weekend i september. Så er 1/3 til halvdelen af æblet rødt og der er tilstrækkelig med pektin til geléen stivner. Men vi smager også på dem.
Er de for modne, fordi vi f.eks. har været ud at rejse, plukker vi en portion af de mere grønne.
Vi plukker dem ikke før de ser sådan ud hvis det er til en hjælp:
www.kridtvejsplanter.dk/mediafiles/images/Malus-hybrid-Braendkjaer-frugt.JPG
Billede hentet fra: www.kridtvejsplanter.dk
Vi har 9 Malus Brændkjær og der er altid æbler der er tilstrækkelig grønne til vi kan regulere.
Skrevet af: Sine R., 27. juli 2014 kl. 21.08
Tak for svar.. Kan det tænkes at de bliver modne før i år pga meget sol og varme ??
Skrevet af: Willy N, 27. juli 2014 kl. 21.33
Det har jeg faktisk ikke noget bud på.
Min erfaring er, at første weekend i september passer meget godt. Det har den gjort i 10- 15 år.
Sommetider skulle de være plukket en uge eller to før eller efter.
Men ikke mere og vi regulerer det som sagt ved, at komme mindre modne eller mere modne æbler i, hvis weekenden ikke passer helt præcist.
Har du ikke smagt paradisæble gelé før skal du glæde dig!
Det er som slik og alligevel som skabt til det kolde bord såvel som til mange varme retter og - i øvrigt - til et utal af desserter :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.