Forum

Opbevaring af kunstgødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 29. juli 2014 kl. 12.21

Jeg er et skarn og har købt 2 poser kunstgødning. Den ene pose tømte jeg ud i en spand så det ville være nemt at tage spanden og gå rundt i haven og sprede gødningen.
Gødningen er nu helt grødet. Umiddelbart har det stået og trukket vand ud af luften, men på posen stod der absolut intet om hvordan det skal opbevares. Søger man på opbevaring af kunstgødning får man forståeligt nok ikke de oplysninger man søger.

Der er sikkert forskel på gødning, men kan nogen bekræfte at de skal opbevares tørt i en lukket beholder?

1 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 29. juli 2014 kl. 15.10

Det er fået mig på samme måde. Jeg har lavet vandopløsninger af det i stedet. Venlig hilsen kl

2 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juli 2014 kl. 19.42

Kan I ikke bare finde et andet sted at diskutere kunstgødning? Det er lidt irrelevant her, hvor det går ud på at undgå det og bruge andre metoder...

3 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. juli 2014 kl. 22.17

Hvis i plastpose: så rul posen sammen- og luk med et par tøjklemmer. Eller lav en "snøvs" og luk med en kabelstrip.

Mit står nu i skuret i pakken. Jeg hælder ikke om, da det ikke er så rart at få hudkontakt til/støver (er støvallergiker- så AAAaaaAAA...TJUUUH!- er ikke så godt- nyser i timevis))

(Jo: Jeg har noget, jeg er kommet til at bruge til min meget nedsavede hæk, og nu skal jeg ud og vande den, den skyder nemlig grønne blade)

Hvis jeg havde andre muligheder- ville jeg bruge dem!

Men nu er min have ikke certificeret økologisk, og jeg synes måske godt, man kunne tillade lidt "træden ved siden af". Hvis alle med brask og bram henvises til "andre fora" , så kommer her heller ikke nye til, kun nye, der allerede er overbeviste.

Og så får man let et "ekkorum" (find selv ud af, hvad det er), hvilket ikke er så praktisk i det lange løb.
Hvis man leder efter havespørgsmål, kommer disse fora op, og jeg var ihvertfald noget længe om at opdage, det er et økoforum...

Nå, men det- kom vist lidt langt væk.

Mvh
Tine- går ud og vander om lidt.

4 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juli 2014 kl. 23.12

Jeg synes, at det er fint at stille spørgsmålet - men jeg synes ikke, at det er fint, at man bare får hjælp til at rode med sin kunstgødning. Det hører ikke hjemme her - og det var den snak jeg foreslog at tage et andet sted.

5 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. juli 2014 kl. 23.59

Nåeh, jeg vil mene *hjælp* er bedre.
Hvad skal man ellers gøre med skidtet? Smide det ud i haven? I den grønne spand til afbrænding?

Nu man har det, kan man jo bruge det: imedens man lytter, lærer og læser om økologisk havebrug. *I* Mon ikke..?

Bare et forslag.

Man lærer jo ikke noget, om noget somhelst, hvis svaret er: Gå ind på et andet forum! Så får man netop let et "ekkorum" (slog du det ord op? Nej?).

Man omvender ikke folk til noget nyt med fordømmelse, man gør det ved at møde folk, hvor de er og med forståelse. Ja, det er trælst en eneste lille tråd handler om k-ordet, men så kan man jo fremover henvise til denne tråd. Idé?

Mvh
Tine- nu med våde bukser af at vande Shish!

Mvh
Tine

6 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2014 kl. 7.46

Det var jo netop ikke hjælp til at undgå kunstgødning, der blev givet :(

Hvis svaret ikke bare havde været en anvisning i at få det brugt, men derimod en forklaring på, hvorfor man ikke skal bruge det, havde det været helt fint - men sådan var det jo netop ikke, og det var det jeg opponerede imod...

7 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. juli 2014 kl. 8.15

@ anja lad nu være med at være så agressiv - lad os have lidt rum til alle - kunstgødning opbevares bedst lufttæt da det ellers går i forbindelse med luftfugtigheden

8 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 9.15

@Mogens

Ja, der skal være rum til alle, men da ikke plads til indlæg, der direkte går mod foreningens formål?

Du skal ikke være blind for, at der er mennesker, som finder stor morskab i provokere med mere eller mindre tåbelige påhit, som f.eks. det der startede denne tråd. Det kræver ikke den store søgning (hvilket åbenbart er nødvendigt for nogen), at få et kvalificeret svar på det - f.eks. hos nogle af producenterne.

Hvorfor lige ligge spørgsmålet i et forum, hvor den røde tråd er (eller oprindeligt var) økologisk dyrkning af haven?

9 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 30. juli 2014 kl. 9.30

Hej Havefolk

Tak for svarene.

Jeg har fulgt med her på havenyt.dk i et par måneder (er ny have-ejer siden december) og det har på intet tidspunkt slået mig at det var (anti-kunstgødning) økologisk dyrkning af have.

Jeg er tilgengæld en garvet internet og forum bruger, og et lille råd til dem som føler sig trådt over tæerne: Klik videre. Livet er alt for kort til at hidse sig op over et "skævt" indlæg.

Jeg kan så glæde dem med mindre havemåtter (!) med at jeg for nyligt har bygget en kompostbeholder på små 3 m^3. Men komposten lader desværre vente på sig, så i mellemtiden tyer jeg til kunstgødning.

10 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 9.35

Hvorfor så ikke selv klikke udenom?
;-D

Din erfaring med kompost glæder jeg mig til at høre om.

11 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juli 2014 kl. 13.22

Men, man må godt diskutere Atamon til sprøjtning af frugttræer, selvom det ikke er godkendt- hverken i koventioneilt eller økologisk regi?!

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt!

Mvh
Tine- der bruger atamon til syltede ting- fødevarer.

12 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 30. juli 2014 kl. 15.14

Jeg synes Anja og andre skal klappe-kaje - og lade være med at lege selvudnævnte moderatorer.

Glæd jer over de mange ikke-øko-tosser der - i alle mulige andre sammenhænge og spørgsmål - også skaber liv på sitet.

13 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juli 2014 kl. 16.46

Helt Enig! ;-)

Med Maria.

Hvis K- tingen er i mod sitets regler- så burde tråden være slettet for længst.
Det fremgår ikke MEGET tydeligt- at siten kun er for økologer. Ikke de regler jeg har læst i hvertfald.

Mvh
Tine

14 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2014 kl. 18.27

Det kommer aldrig til at ske, så det skal I ikke håbe for meget på.

Hvis vi ikke er nogle stykker, der holder fast i sidens formål, skrider det, og så kan det være lige meget med havenyt i forhold til alverdens andre havefora...

Og redaktionen kan ikke være alle vegne :)

15 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 18.35

@ Anja, du har så evig ret - havenyt bliver "bare et havesite" i havet af havesites, hvis ikke foreningens linje forfølges.

Og de bidrag til at blive klogere på økologisk havedyrkning, som der evt. mistes i den forbindelse, har jo vist sig at være lig nul, så ...

16 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juli 2014 kl. 21.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. juli 2014 kl. 22.09

Nu må I lige styre talenterne lidt. For et par år siden havde Havenyt store problemer med skribenter som hakkede på hinanden og en del sjofel tale. Det blev heldigvis stoppet. Men i dag er Havenyt ved at havne i en anden grøft hvor man ikke må nævne kemikalier af nogen slags, ikke engang salt. Grænsen er selvfølgelig ikke let at holde, men hvis det kun er økologer som tør skrive i Havenyt, så bliver det et ret lille forum.

18 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2014 kl. 22.40

@Mogens

Hellere lille og interessant end stort, bredt og altfavnende.
Problemet er nok, at sitet er afhængig af reklameindtægter og de kommer som regel kun, hvis du kan fremvise høje besøgstal.

Derfor bliver havenyt mere og mere et almindeligt havesite med mindre og mindre økologisk profil. Til glæde for nogen og sorg for andre. Men så kommer der nok et alternativ, for ideen med, støtten til og lysten til selv at arbejde i en bæredygtig have.

Iøvrigt er jeg ikke enig med dig i, at der ikke kan diskuteres "kemi" - det er bare et spørgsmål om, hvilken kemi dens anvendelse og påvirkning af miljø, dyr og mennesker.

Blot fordi der forsøges at arbejde hen mod en bærdygtig gødning, som et alternativ til den meget lidt bæredygtige kunstgødning, så er det jo ikke det samme som at sige, at planterne ikke skal gødes. Det giver jo ikke mening at bruge begrebet "havedyrkning", hvis ikke planterne passes efter deres behov. En stor del af fornøjelsen ved at dyrke planter er da især, når de trives og fornøjelsen vokser, når øvelse, erfaring og indsigt får det til at lykkes på en mere bæredygtig måde end blot at fare ind i et havecenter og fylde traileren med spagnum, flamingo og kunstgødning og hormonbehandlede, F1 planter. For blot senere at opdage, at planterne angribes af skadedyr og så igen i havecenteret efter gift mod dette og hint.

Hele ideen med havenyt var jo at få havefolket til at se sammenhænge og vælge den økologiske/ organiske vej.
Det var også derfor Staten støttede oprettelsen med et økonomisk tilskud - som efter min mening skulle betales tilbage, hvis sitet udvikler sig i konventionel retning......

Så prøv nu at komme op på hesten og ind i kampen for en mere bæredygtig have, ja en mere bæredygtig hverdag ligefrem.

Det andet er så gu da alt for nemt og trivielt!

19 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 30. juli 2014 kl. 23.04

Bæredygtighed er efterhånden et noget slidt begreb, som bliver brugt og misbrugt i utallige sammenhænge.

Kan I herinde give et nogenlunde klart svar på, hvad I forstår ved bæredygtighed. Også over et langt åremål og i alle forhold?

Så var der lidt at forholde sig til.

20 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 30. juli 2014 kl. 23.07

Hm, jeg har hele tiden vidst at forum var økologisk, jeg har tilladt mig at være med en del år, haft meget glæde af råd og har da også selv kloget mig.
MEN på intet tidspunkt har jeg tænkt over andet end hvad der står på Forums forside. nemlig:

Debatten skal foregå i en god tone og med respekt for at man har forskellige holdninger til havedyrkning.

Men undskyld venner, og jeg beklager meget, jeg troede faktisk på hvad jeg læste.
nu efter at have læst ovenstående indlæg føler jeg mig godt nok ikke velkommen længere.

21 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 30. juli 2014 kl. 23.17

Vi bruger da alle sammen kemikalier. Her til formiddag var jeg ude i drivhuset for at tilse drypvandingsanlæget. Det fungerede fint, med et konstant flov af dihydrogen monooxid. Uden dette kemikalie ville drivhuset være slet kørende her i varmen - forsat go` sommer :)

22 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 5.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 6.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2014 kl. 6.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 31. juli 2014 kl. 9.47

Frank,
Jamen sådan har jeg da også følt. Jeg er heller ikke specielt økologisk, men suger til mig, og har lært en del.

Men efterhånden er mange af trådene blevet sådan, - for at sige det ligeud, - at man dårligt tør slå en skid i sin egen have.

Jeg mener at hvis man kun vil have økologiske debattører, så må og skal det stå på siden. Og ikke det ævl om respekt for andres holdninger, som jo ikke holder en meter.

26 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 31. juli 2014 kl. 10.54

Frank, det er meget kloge ord og har det på samme måde. Man ved det i oprindelse er økologisk, og så kan vi tage det til os som vi synes, os som prøver det bedste vi kan med økologi, uden at vi er fanatiske.

27 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2014 kl. 10.56

Ja, Frank har ramt en god formulering der :)

28 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. juli 2014 kl. 12.24

Kære alle

På Havenyt.dk kan alle deltage i debatten i forum, og det er netop meningen, at alle skal blive lidt klogere på at dyrke have. Og vi håber på, at mange med tiden dyrker mere og mere økologisk. I hvert fald vil vi gerne have, at alle haver holder op med at sprøjte og bruge kunstgødning. Men det er helt op til den enkelte at bestemme, hvordan man dyrker sin have.

Det vi ikke vil have i forum på Havenyt er, at brugerne går ind og anbefaler andre at bruge kunstgødning og især sprøjtegifte og andre kemiske stoffer i haverne, og bestemt ikke anvisninger på det. Det er helt unødvendigt og hører efter vores mening ikke hjemme i privathaver.

Hvor går så grænsen for, hvad der kan diskuteres? Det er selvfølglig i orden, at man spørger om det, man er i tvivl om som haveejer - ellers bliver man ikke klogere. Men man skal ikke forvente, at man får en vejledning i anvendelse af at bruge kunstgødning og sprøjtegifte i haven. Direkte anbefalinger vil redaktionen slette.

Men spørgsmålene skulle gerne give mulighed for, at man får oplysninger om, hvad man kan gøre alternativt. I stedet for kunstgødning kan man købe organisk gødning, oven i købet økologisk, som er rigtigt godt at bruge og med langtidsvirkning. Der er rigtig mange økologiske havedyrkere, som kan give den vejledning til uerfarne her på Havenyt. Det gælder også for alternativer til at sprøjte. Disse oplysninger kan man også finde i de mange artikler.

Med andre ord, så er meningen med forum, at de erfarne vejleder de mindre erfarne - ikke ved bare at sige nej til, at man kan diskutere ting, men ved at give konkret viden om alternativer.

Skulle den aktuelle tråd så slettes? Det er ok at stille spøgsmålet, og så kommer der straks en diskussion for og i mod kunstgødning, og det er også vigtigt, især hvis den kommer til at handle om, hvorfor det er bedre at bruge organisk gødning til planterne. I øvrigt er det jo samme problem med opbevaring af organisk gødning - det bør også opbevares fugtfrit. Der sker dog ikke helt samme katastrofe, hvis det bliver lidt fugtigt, det kan stadig bruges, men en del kvælstof kan blive frigivet - det kan man lugte. Så også her er det bæredygtige valg, det bedste valg.

Det vigtigste er, at vi bevarer den gode og hjælpsomme tone, som vi har lige nu. Det er via den, at flere lærer mere om at dyrke haven mere bæredygtigt (ingen kunstgødning og sprøjtemidler) og gerne med tiden økologisk.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

29 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2014 kl. 22.47

Hej
Da jeg tilmeldte mig Havenyt.dk var jeg ikke klar over at det var et økologisk forum, hvor pegefingeren straks røg i vejret, når man spurgte eller svarede uøkologisk.
Helt ærligt synes jeg at der skal være plads til uøkologiske spørgsmål, som kan besvares således at spørgeren kommer til at tænke i økologiske baner.
Sådan er det gået for mig, og jeg har den holdning at man ikke skal henvises til "normalfora" men få et skub i den økologiske retning i stedet for himmelvendte øjne og en pegefinger. Eet sted skal man jo begynde.
Iøvrigt ville det være passende, om der i introduktionen til dette forum indgik ordet "økologi". Man dumper bare ned i en gruppe, som straks kaster sig over en, når man har "uøkologiske" spørgsmål.
Vi er mange, som gør os fornuftige tanker vedr. havebrug uden at vi er 100 % frelste økologer. De fleste af os kan også tage ved lære :-)
Ingeborg

30 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2014 kl. 7.33

Da det nu var min kommentar, der startede det her, vil jeg lige igen igen igen pointere, at det IKKE var spørgsmålet, jeg havde et problem med - det var svaret, der jo udelukkende gik på, hvad man gjorde med den der kunstgødning i stedet for at skrive noget om, hvorfor det var bedre at bruge noget andet end det i sin have. Måske har jeg ikke udtrykt det tydeligt nok? Har i hvert fald forsøgt flere gange.

Det var derfor, jeg foreslog, at den snak kunne foregå et andet sted end her, for en tråd, der bare handler om våd kunstgødning hører ikke hjemme her, hvis den ikke handler om andet...

Det siger da sig selv, at alle spørgsmål må stilles - det er svarene, der er interessante, og de skal selvfølgelig handle om, hvad man gør i forhold til økologi/bæredygtighed/giftfrihed, eller hvad det nu lige handler om der.

Og uanset, at man synes, at jeg er irriterende, hvilket jeg fint kan leve med, så burde det være muligt at "tale" et ordentlig sprog herinde - det har knebet lidt undervejs.

31 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2014 kl. 9.17

Nå men okay, så vil jeg da spørge, hvor man kan få organisk gødning?
Det er ikke sådan lige til salg, hvor jeg handler (og da jeg ikke har bil/kørekort, så er al transport på to hjul, selvom jeg tit har sukket over "møddinger bortgives"- altså hestemøg fx Men det bliver urealistisk dyrt at få fragtet til min bopæl).

Det er lykkedes en enkelt gang at købe noget klovafklip (der lugtede meget stærkt af ko), men det var ret dyrt- og ikke økologisk. Ellers synes jeg, det er svært at få fat i?

Mvh
Tine

32 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. august 2014 kl. 10.23

Er det ikke krukker du dyrker i?

Så må du kunne finde en webshop og få et af flere produkter sendt med posten til en overkommelig leveringspris...

Er det en større portion, så vil du altid have problemet med transport og leveringsomkostninger - kunstgødning eller organisk gødning. Du må ty til en bekendt med bil, hvis din gødningsleverandør ligger for langt til cykeltraileren :)

PS
Om klovene/ hornspånerne kommer fra økologiske dyr eller ej ændrer jo ikke ved, at du genbruger et kvælstofholdigt affaldsprodukt - jeg ville tage imod alle de klove og horn som jeg kunne få :-)

33 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. august 2014 kl. 11.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

34 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. august 2014 kl. 11.51

Du kan købe økologisk gødning i stor stil fra firmaet Farmergødning, som både sælger direkte med levering til din adresse (du skal blot betale levering, som selvfølgelig har en vis pris, da det er tungt og fylder), men har du opbevaringsplads, kan du fint bestille både Økogødning og Økohønsegødning. Meget af det kan også købes i andre net- og fysiske butikker, spørg hos Farmergødning.

Økogødning er fint til krukker, tilføres jorden inden plantning og gøder normalt nok hele sæsonen.

www.farmergodning.dk/priser.html

35 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. august 2014 kl. 11.55

Jeg glemte lige en del af sætningen i ovenstående indlæg:

, men har du opbevaringsplads, kan du fint bestille både Økogødning og Økohønsegødning til to års forbrug.

Det med to års forbrug gælder ikke dyrkningsmedier, da de omsættes og kvælstofniveauet er alt for højt næste år.

36 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Ørgaard, 14. januar 2016 kl. 10.23

Hej

Har fået et godt tilbud på poser med org. gødningspiller, men de er frosne.

Kan de stadig bruges.

Mange hilsenr

Hanne

37 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. januar 2016 kl. 12.48

Hvad skulle der ske ved det?
Vær hellere opmærksom på om de evt. har fået fugt. Det kan påvirke både strøbarheden og kvælstofindholdet.

38 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 14. januar 2016 kl. 12.59

Har ikke haft problemer med mit.
Det ligger tørt i mit brændeskur.
Mvh

39 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 17. maj 2017 kl. 11.44

Hej Alle, fint med en diskussion om hvor grænsen for emner der kan behandles i dette forum går. Man kunne måske også have en diskussion om hvor grænsen for økologi og for definitionen kunstgødning går? jeg tænker her på produktet patentkali som er godkendt til økologisk dyrkning, selv om det, så vidt jeg kan se, er en form for kunstgødning (ret mig, hvis jeg tager fejl)

Mvh. Bente

40 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 17. maj 2017 kl. 11.59

Mere præcist: patentkali er en naturligt forekommende sammensætning af mineraler, men det er uorganisk gødning.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af kunstgødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opbevaring af kunstgødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider