Forum

Tørke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 29. juli 2014 kl. 21.05

Pyh, hvor er det hårdt at være plante lige nu, ja også menneske for den sags skyld. I den forløbne måned har vi fået højst 10 mm regn. Vores 1000 l regnvandstank er tømt, og så er dilemmaet: Skal man bruge drikkevand til havevanding, eller bare tænke "lad falde, hvad ej kan stå" Jf. en tidligere tråd her i forum, er det altså ikke et økonomisk spørgsmål, men det forsvarlige i, at bruge vand af drikkekvalitet til at holde staudebedene pæne
Svedig hilsen Jette, som talte 32,6 grader i skyggen i dag

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. juli 2014 kl. 21.36

Altså, jeg er forfaldet til kunstvanding, som så foregår efter solnedgang for at mindske fordampningen. Det er til nogen frugttræer, noget nysået, roserne og det løse.

Pt er mit afløbsrør fra en håndvask defekt, så det vand ryger i en spand, og så får planterne det, men det er jo kun 10 liter.

Vi har også kun fået meget lidt vand, og jeg har det som Pippi Langstrømpe: Hvis planterne trænger, så vander jeg også have i regnvejr...
Det er bedre at vande i bund af & til- end at sjatvande tit. Som en gartner sagde på TV i går: Så kommer, der lidt regn, og så tror planternem de skal gro- og så tørster de.- (Derfor min Pippi-adfærd).

Normalt får vi ellers vores del af torden og regn, men ikke i denne måned.

Drikkevand: Tjah så længe man fortsat må skylle ud med flere liter vand i drikkevandskvalitet i sit wc, så... Eller vaske tøj. Men der er ret strenge regler om adskilles af vand, og i en tør sommer, vil man jo så også få besvær med at trække ud i sit toilet.
Hvis det var!

Mvh
Tine- ja ja, vasker parfumefrit miljøvenligt, bruger MinusKalk- og bruger næsten aldrig skyllemiddel- og har minirenseanlæg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. juli 2014 kl. 21.37

Hej Jette Møller

Det er efter min opfattelse ikke en rimelig anvendelse af rent drikkevand at vande i staudebedet - men der er flere modtræk mod udtørring end vanding, heldigvis !
Modtrækkene kræver alene, at man er lidt tidligt ud - og at man beslutter sig for at gentage arbejdsprocesserne år efter år.

Plant tæt, så ingen jordstykker henligger uden plantedække.
Hvis der er udækket jord kan det være en stor fordel der at dyrke noget grøngødning eller dække med brunt jorddække (evt de to tiltag kombination)

Fjern ikke visne plantedele, hverken løv eller stængler fra staudebedet. Foreslå evt din grundejerforening til at anskaffe en kompostkværn, som det bliver overkommeligt at findele de overjordiske plantedele, som står tilbage i det tidlige forår.
Det findelte materiale fordeles ud over hele staudebedet.

Endelig kan der lidt efter lidt skiftes ud til mindre vandkrævende plantearter i staudebedet.....
Eler der kan etableres vandrende skygge - evt et mindre træ nogle meter SSV (syd-sydvest) fra staudebedet.

Jeg håber, at du finder gode løsninger - det er jo et trist syn, når planterne sygner hen :-(.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. juli 2014 kl. 21.55

En kompostkværn... Ja ja. Jeg har godtnok éen, men det er nok mit mindst brugte haveredskab- overhovedet. Den kan tage små tynde pinde, duer ikke til noget med torne, larmer og er energiforbrugende.

Jeg vil hellere selv klippe ting i små stykker pr håndkraft (så lander det også i trillebøren= skal ikke skovles op), det larmer ikke og koster kun "rugbrødsmotoren". :-)

Jeg er ikke uenig, men pt er jeg ved at vande det bare areal, jeg har sået grøngødning i, ellers kommer det aldrig op!

Mvh
Tine

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juli 2014 kl. 22.11

Her er der mange planter som er helt visnet ned, så nogle nætter med stille regn vil være velkommen. Det er det næst tørreste år i 120 år her i DK.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juli 2014 kl. 1.14

Åh ja: @Mogens.E, sådan burde min have se ud. :-D

(Jeg fik nu ved hjælp af haveslangen, en havestol, riven og et æggeur vandet det bare stykke (og mine bukser). Undervejs, da jeg ryddede op, kiggede jeg op i den smukke klare stjernehimmel- og faldt over kattenes træstamme. (Den flyttes af hensyn til plæneslåning, og jeg flyttede den tilbage "på plads" i sidste uge... Så det!)

Der er vist nok en talemåde om, at hvis man kigger på stjernerne vil man falde i rendestenen... Eller noget! AV!

(Av! mine skinneben!)

Men nu er der ihvertfald vandet, så hæk mm- har en chance.

Mvh
Tine

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. juli 2014 kl. 7.57

Jeg har nu også kastet mig ud i havevanding med slange. Jeg prøver at moderere det, og arbejder også med jordforbedring og tæt beplantning. Men med to års tørke får planterne ikke rigtig mulighed for at blive store og frodige og dække den plads, de var tiltænkt...
En god jord holder bedre på vandet, det er helt sikkert, men sådan en opbygger man jo ikke på få år. Det er det lange seje træk.
Og jeg har samme indtryk af kompostkværnen - utrolig larmende og tidskrævende. Jeg sender grene og kviste til haveaffald i stor stil, og henter så ny kompost om foråret.
Blade og urter komposteres i haven, men der er jo kæmpe mængder igennem. Jeg har fire beholdere igang - uden hækafklip og lignende.
Nogle områder har mere grundvand end andre. Og nogle områder er mere tørkeramte end andre.
Og alle de ovenfor viste baljer gør ikke meget forskel her på østsjælland, hvor dråberne fra oven lader vente på sig, trods morgenens støvregn.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bundgaard, 30. juli 2014 kl. 8.14

Som supplement til det der allerede er skrevet så husker jeg fra en haveudsendelse i TV at de anbefalede en let regelmæssig rivning af bedene for at minimere fordampningen.
Et løst jordlag ville altså virke lidt som en barriere for fordampning nede fra.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. juli 2014 kl. 14.52

Sjat vanding er pjat vanding.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 30. juli 2014 kl. 15.11

@ Thomas.

Det er rigtigt.
Med et løst jordlag øverst og ingen plantevækst, vil jorden stort set altid indeholde den vandmængde som boniteten betinger.

Nyt svar til emnet »Tørke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tørke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider