Forum

Sandet jord – bud på have

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 3. august 2014 kl. 1.54

nu her vi boet på noget fint sandet jord i en håndfuld år og hvad end jeg næsten prøver at plante så bliver det ikke til meget, de eneste frugttræer der giver noget er Belle de boscob og rød aroma, men de er ikke vokset meget... kirsebærret er vokset lidt men er ikke andet en 3 sølle pinde og pæren har vi opgivet. vi prøver lidt prydplanter men det er meget sølle hvad det bliver til vi mister rask væk en rose eller 2 om året, feugttræerne lider efter bare en uges tid med uden regn.

2 små børn og jeg med en dårelige ryg er medvirkende faktore til mit spørgsmål.

en forholdsvis nem have at holde som også er pæn når det er på så sølle en jord som her oppe i det "Sindal muld" som ikke er meget andet end pulversand når man kommer ½ spadestik ned... nå ja og haven ligger til syd...

nogle forslag... tips og triks... gode ider til hvad jeg skal sætte i haven og hvordan det skal holdes ?

Med venlige hilsen

René J.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M, 3. august 2014 kl. 3.29

Slettet af administrator 25. april 2019 kl. 9.50.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. august 2014 kl. 7.05

Der er også en bog på biblioteket, der hedder "hvilken plante hvor", den er fin som en oversigt over jordtyper, sol/skyggeforhold, og alt det andet, der skal tages hensyn til. De har også en bog om haven i Hune, som jo er en pryd på sandjord.
Den må også kunne læses om på nettet.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 3. august 2014 kl. 8.02

Du skal ihvertfald sørge for at frugttræerne har en kraftigvoksende grundstamme og at vande dem i tørre perioder i de første år. Og så skulle kartofler trives godt i sandjord:)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 3. august 2014 kl. 15.32

Prøv at gå en tur i nabolaget og se hvilke plantetyper der ser frodige ud.
Måske du endda kan få en snak med ejerne og høre deres erfaringer med planter på jeres jord.
Vi plantemennesker bliver så begejstrede og vil gerne fortælle om vores have og erfaringer.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. august 2014 kl. 16.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Sandet jord – bud på have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sandet jord – bud på have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider