Forum

Hvornår holder grantræer op med at vokse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: IL Thomassen, 13. august 2014 kl. 12.46

Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, siger man.
Men hvornår er et grantræ udvokset?
Vi har et grantræ (kender i til navnet), som er ca. 50 år gammelt.
Meget stort og mener ikke det vokser i højden mere. Hvor kommer tilvæksten så? Hvor gammelt kan et grantræ blive?
mvh
lt

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2014 kl. 16.57

Hej -
Der er selvfølgelig forskel på de forskellige arter af grantræ. En sukkertopgran bliver ikke så høj som f. eks. Picea Pungens Glauca eller de høje slanke Omorika graner.
Men jeg vil tro at de fleste grantræer er udvoksede når de når at blive så gamle som dit grantræ.
Jeg har for et par år siden fået fældet et stort grantræ på samme alder som dit træ, efter at vi gennem flere år havde klippet de nederste grene af træet. Kloge folk har fortalt mig at grantræer faktisk fælder ligesom løvtræer og at nåleudskiftningen sker løbende, så man slet ikke lægger mærke til det. Jeg ville have forsvoret at vores grantræ fældede. Det er ikke ret mange grantræer med den alder, som stadigvæk er lige smukke at se på.

Ingeborg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. august 2014 kl. 17.40

En god tommelfinger regel er, - at når de øverste grenkranse vokser mere end topskuddet, så er grantræet tæt på max. højden. Sagt på en anden måde, når træets top bliver lidt mere "Firkantet" - modsat i vækstårene - hvor det er mere spidst, så er der ikke megen højdetilvækst længere.
Stammen bliver ved at vokse i nogle år - enkelte endda i flere hundrede år... Men det er undtagelsen.

UD at kigge på træet og nyd synet.! Det er hjemsted for et mylder af liv. ;o)

Mvh JR.F.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. august 2014 kl. 19.57

Tilvæksten kommer i tykkelsen, når de ikke bliver højere. Med gamle graner, kan man opleve at de nederste tykke grene laver nye træer, når de bøjer ned mod jorden.

Når de bliver rigtig gamle- har de rent faktisk en ring af yngre og træer omkring sig.

(Sorry- er vokset op med skov/park)

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvornår holder grantræer op med at vokse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvornår holder grantræer op med at vokse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider