Skrevet af: Tine Horsum, 13. august 2014 kl. 18.57
Frø er dyre!
Jeg har lige siddet og pillet modne frø af "Stolte kavalerer"- og den kultiverede sort af "okseøje" (de ligner nu mere morgenfruer).
Sikken ét pillearbejde... ;-s
Mvh
Tine (Jeg ved GODT, det også er frøstabilitet mm- dette er i sjov)
Skrevet af: Willy N, 13. august 2014 kl. 21.07
Det behøver bestemt ikke at være et pillearbejde.
En plastbeholder med låg - f.eks. en yogurt "spand" - kan frøstandene smides i og så rystes godt. Frøene falder så ud.
Ret nemt.
Men det kræver selvfølgelig, at frøene er "modne". Færdigudviklede og dermed naturligt forlader frøstanden.
Selv har jeg en stabel på fem yogurt spande.
I de fire er der boret huler fra ml. 0.5 mm til den øverste med 2 mm.
Jeg plukker frøstandene og ligger dem i den øverste og sætter låg på og ryster dem godt.
Så er frø stor set sorteret fra alt andet.
Og de kan selvsagt anvendes til skovjordbær frø såvel, som til større frø fra f.eks. salvie (men dog ikke til f.eks. mange geranier og lign. med "vinger", "katapulter" og lign.).
Lader du frøene naturligt modne, er spireevnen ganske imponerende høj, hvis det er det du mener med frøstabilitet.
Det er også lidt interessant, at det ikke er de største frø der nødvendigvis har den bedste/hurtigste spireevne.
Tværtimod.
Skrevet af: Tine Horsum, 16. august 2014 kl. 12.43
Tak for svar!
Det var da en god idé. Måske kan man bruge krydderiglas (har en del stående), der er også passende huller i lågene. Jeg har brugt nogen til at så med.
(OBS! Hvis man opbevarer selvsåede frø af planter i krydderiglas, skal de mærkes tydeligt- medmindre man godt kan lide tomatsovs med akelejefrø... :-D Og bare rolig- de blev fisket op med det samme- men jeg fik ikke sået akelejer det år... )
Frøstabilitet- jeg mente måske mere at sorten er stabil, så der kommer nogenlunde det op, der er afbilledet på frøposerne. :-)
Frø af F1-planter, der jo er krydsninger, er fx ikke frøstabile, men vil ligne de oprindelige sorter mere eller mindre.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.