Forum

Den fælles skovhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 21. august 2014 kl. 22.15

Hej alle :)

Den fælles skovhave er i sin opstarts process og vil som det ser ud nu med den interesse folk har vist starte til forår 2015.

Den fælles skovhave søger 20-25 personer, som vil være med til og skabe fundamentet de første 2-3 år. Dvs det er de folk der ligger mest energi / tid.

Den fælles skovhave vil blive bygget på en giv og få ordning .

F.eks

Doner 5 træer få frugt fra 2 hver år eller fair og tilsvarende mængde af anden frugt / grønt.

Hvis du sidder og læser med , og du har jord som ville være en mulighed for bellighenhed af skovhaven , eller du bare gerne vil høre mere / læse mere.

Den fælles skovhave på facebook smid en like og følg med i de løbende opdateringer , eller bare send en mail for og høre mere.

Den fælles skovhave søger også frø doneringer da planen er 200 + arter de første 2-3 år , porto betales.

Morten123hansen@hotmail.com

Hvis der ikke mås søges doneringer herinde sletter jeg oplægget hvis jeg bliver bedt om det :)

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2014 kl. 22.44

Og HVOR er det så?
Jeg vil gerne donere en lille hvidtjørn eller to, men der er ingen oplysninger om, Hvor og Hvordan.

Som det fremstår er det et nasseprojekt! Giv mig GRATIS!

Du kan forresten få 5 brombær fra mig. Jeg håber de breder sig.

Mvh
Tine

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 21. august 2014 kl. 23.05

Det er på ingen måde et nasse projekt :)

Ang donering af planter vil det blive til foråret og / eller når det rette sted for den fælles skovhave er på plads

Hvis folk vil donere frø nu eller planter til foråret betaler jeg porto og folk kan komme på 1 af 2 lister :

Liste over folk der vil donere frø / træer / buske / stiklinger uden at behøve have noget igen.

Liste over folk der vil/har doneret frø / træer / buske / stiklinger mod at få noget igen

F.eks doner 5 æble træer få frugt fra 2 hvert år for evigt

Eller anden frugt og grønt i passende og fair mængde.

Ang hvidtjørn ved ikke om den er spiselig hehe

Men brombær , vil gerne skrive dig på en af listerne.

Følg gerne med på facebook , den fælles skovhave .

Mvh Morten

3 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 23.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 21. august 2014 kl. 23.27

For evigt som i at så længe træet står, og giver frugt ;)

Sorry :D

5 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 23.45

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2014 kl. 7.31

Der bliver jo også efterspurgt jord, så beliggenheden kendes jo ikke endnu - og der kan vel være mere end én?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2014 kl. 9.00

8 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2014 kl. 9.11

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 22. august 2014 kl. 9.13

I øvrigt finder og får man ikke bare arealer stillet til rådighed og rejser skov

^ Jo ;)

Men som sagt nu er det også i startprocessen :)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 22. august 2014 kl. 9.17

Der er meere info i gruppen på facebook , som løbende vil blive opdateret hen over vinteren :)

11 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2014 kl. 9.18

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 22. august 2014 kl. 11.51

Derfor det evt også kunne ske med tilladelse fra staten , den udøvende magt ;-)

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 22. august 2014 kl. 12.32

Hej Morten.

Jeg læser med interesse om dit tankespind om skovhaver rundt i landet.
Jeg finder den smuk og en dejlig ting, hvis den kan gennemføres.
Nye initiativer støder altid på skepsis, men jeg tror ikke umiddelbart du skal se det som modstand, snarere som at det vil gå imod og medføre en masse praktiske, økonomiske problemer og antaste "normale" tænkemåder.

Jeg er selv med i arbejdet lokalt i mit område med forbedringer i naturen, så den kan indbyde til at flere kommer der for oplevelse, motion og velvære. Vi har en gammel tradition inde i billedet med at lave sankesteder/stier, hvor alle har mulighed for at søge hen, når der nu er høstmulighed.
Vi ser også fællesskabet i at lave events med at fællesspisning af tilberede mad og fællesspisning nær sankestedet.

Din tanke vil nok være en mere privat holdning til at etablere en frugtskov, der skal lægges en masse kræfter i etablering og lidt efterfølgende pleje, for at ikke det bliver en form for vildnis. Det er nok vildnis skræk, du møder her i dette forum af personer, der generelt er meget opmærksom på alle deres planter fra frø til høst og henfald.

Vores tanke med sankestier er at beplantninger skal have tema, events ved etablering, fondmidler for at få gode pante eksemplarer og endelig, alt skal kunne klare sig selv efterfølgende uden pleje.

God vind med dit projekt.
Hilsen Jens

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2014 kl. 14.20

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. august 2014 kl. 21.11

Morten: start forfra. Lad dig inspirere af naturplanteskolen.dk andelshave - måske.
Det ligger i 'min baghave' - under 5 km - så jeg er med, og sponserer gerne frø mm.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 27. august 2014 kl. 11.02

Hej igen det ok at du er kritisk , kritiske folk kan jeg godt lide ;)

Men ja donere self også selv både planter , træer , frø , og fysisk arbejde :D

Ellers kunne jeg jo ligeså godt bare have lavet en skovhave på det jord jeg har allerede selv har , men meningen er at skabe i fællesskab, det hanler for mig om at åbne op for muligheden for gratis mad , ikke kun for mig men også for mange andre :)

Men det er fint du er kritisk , og at du hverken vil give like lommeuld eller andet er også ok.

Ha en god dag ;)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 27. august 2014 kl. 11.29

Freya Grossmann

Tak for din besked , send mig gerne en mail vil godt høre mere og lære nyt.

Ang og "starte forfra" så er projektet ikke engang 2 uger gammelt så alle muligheder er stadig åbne , jeg har bare lagt ideen ud.

Lige nu er vi 4 ud af 20-25 engegerrede personer , som er gået sammen for og skabe fundamentet :)

Men send gerne en mail med ideer og viden ;)

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 27. august 2014 kl. 11.38

Hej Jens spændende besked og tak for den.

Kan vi evt kan skrive på mail.

Jeg vil gerne høre mere også evt dele viden og ideer.

Morten123hansen@hotmail.com

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. august 2014 kl. 19.40

Det er lettere, at du skriver til Aiah på naturplanteskolens adresse. Et andet fællesskab, du kan lade dig inspirere af er permahaven Gule Reer. De har lavet det, du sikkert efterspørger, for 25 år siden.

www.permahaven.dk - men det er også lettere, de forklarer deres ide for dig, men det er temmelig fint beskrevet på hjemmesiden, og ellers kan du jo aflægge dem et visit - de er der om søndagen.

Nyt svar til emnet »Den fælles skovhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Den fælles skovhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider