Forum

Typer af røn – rønnebær gele?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Rasmussen, 4. september 2014 kl. 18.20

Hej! :0)

Jeg vil gerne lave rønnebær gele for første gang, og kan se, at der er et hav af rønnebær typer i DK, bl.a. Bornholmsk røn og Pyrenæisk Røn, som jeg tror jeg måske er støt på her i omegnen, hvor der ikke er så meget alm. røn at hitte.

Min søgen på Internettet giver mig ikke mistanke om, at der skulle være "forkert røn" mht. gele, men er der nogen der ved, om der er røn typer, som jeg bør undgå?
Endvidere om det helst skal være alm. røn til gele?

Desuden: Er der bær, som er lette at forveksle med røn, og hvor jeg skal passe på ikke at plukke noget forkert? Alm. røn er let at kende, ja, men hvis jeg går efter nogen af de andre typer?

mvh. Tine

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. september 2014 kl. 19.36

Den bedste gele får du af alm. skovrøn Sorbus aucuparia.
Mange af de melede typer duer ikke: sølvrøn,bornholmsk,seljerøn o.fl.
Du kan ikke forveksle rønnebær. Husk at blande ca.1/3 sure madæbler i saften til gele.
Hilsen
Anne Marie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Rasmussen, 4. september 2014 kl. 20.02

Tak Anne Marie :-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. september 2014 kl. 2.24

Bornhomsk røn- aka Seljerøn- ville jeg ikke bruge, den er til fugle og dyr- og er uegnet til menneskeføde.
Pyrennæisk røn kender jeg ikke.

Almindelig rønnebærtræ- kan man fint lave gelé og snaps af. Æblegelé kan man også lave med et skud rønnebær i. Eller lidt timian.

Mvh
Tine
Alt er natur- men ikke alt fra naturen kan spises!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. september 2014 kl. 9.13

De melede rønnetyper er fine som rå, hvis man kan lide smagen. Jeg spiser rigtig mange i dagligdagen, når jeg kommer forbi nogle modne i hegnene.
De er i fordums dage brugt tørrede som rosiner. Ingen røn er giftige.
Hilsen
Anne Marie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Rasmussen, 5. september 2014 kl. 11.25

Mit opsøgende arbejde på Internettet gav heller ikke grund til at tro, at der var giftige røn, når de vel og mærke er tilberedt korrekt. Men ud fra Anne Maries anbefalinger, så er alm. røn det bedste at anvende, så det vil jeg gøre, hvis jeg da kan finde nogen, der er flere af de andre typer, synes jeg.

Mvh. Tine R.

Nyt svar til emnet »Typer af røn – rønnebær gele?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Typer af røn – rønnebær gele?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider