Forum

Æbletræ Mio æbler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svanlaug Árnadóttir, 8. september 2014 kl. 12.03

Hej! Er her nogen der ved hvor man kan få et æbletræ med æblesorten Mio? Jeg har nogle kerner fra et Mio-æble, men har læst mig til at det ikke vil give samme slags æbler? Hvordan skal man gøre for at få samme slags æbler som kernen kommer fra?

mvh. Svanlaug

1 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. september 2014 kl. 12.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svanlaug Árnadóttir, 8. september 2014 kl. 12.37

Haha ja de smager skønt!
Podning? Kræver det ikke at jeg har et æbletræ i forvejen og at jeg har adgang til det oprindelige træ? Jeg skal lige sige at jeg kan intet om æbletræer og dyrkning af dem :) Men er meget intresseret!

3 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. september 2014 kl. 13.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 8. september 2014 kl. 15.55

Til Svanlaug Arnadottir

Jeg har 2-års træer stående til salg af Mio, hvis du ikke selv vil prøve at pode.

mvh
Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svanlaug Árnadóttir, 8. september 2014 kl. 16.10

Hej Villy!
Det lyder spændende. Jeg kan se du er i Jylland. Jeg bor i Odense og har ikke bil. Kan træer sendes med post? Og hvad koster sådan et træ hos dig? Kan man plante dem ud nu? Jeg tænker i forhold til årstiden.

mvh. Svanlaug

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 8. september 2014 kl. 17.42

Hej Svanlaug

De er vokset godt til og er omkring 2 meter, så de er for store til at sende med både post og som bilpakke med fragtmand. Send mig en privat mail (klik på mit navn, så kan du se hvordan) og vi må prøve at finde ud af noget. 2-års træer i potter koster 248,00 kr.

mvh
Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2014 kl. 7.24

Ha ha- læste det også som en milion æbletræer! ;-D

Nu er det sådan, at æbletræet er moderen til æblerne (frugterne)- mens frø (kernerne)- altid er resultatet af en kønnet formering, dvs hvad BÅDE modertræet og faderen (bestøvertræ) leverer. Det samme gælder roser, blommer og en mængde andre planter.

Derfor er frøformering af frugttræer, rose mm oftest noget, man gør for sjov, da der i praksis skal mange (flere tusinde frøplanter til), der så skal dyrkes i x-antal år i flere generationer for, at man er sikker på, man har en ny sort, der er værd at sælge.

Podning er det mest sikre, men så er der jo det, der hedder en sport (spontan mutation af en knop/skud), det er der også kommet en del gode handelsplanter udaf i historiens løb.
---
De lyder til at blive store de der Mio, min Mio æbletræer?
Her ville jeg nok pode på en ikke så kraftigtvoksende stamme, som man tit gør i dag med frugttræer mm.

Mvh
Tine

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. september 2014 kl. 8.34

Til Tine
Jeg har oplyst om størrelsen på 2-års træer. Ud fra det kan du ikke umiddelbart antyde, at der er tale om et træ bliver stort. Om du poder på vildstamme, MM106 (M7), M26 eller M9, så er der ikke den store forskel på træerne efter 2 år, hvor de er blevet passet med gødning og vand.

Det du skal gå efter er træernes størrelse efter ca. 10 år og her kan jeg oplyse dig om, at mine udplantede træer af Mio på vildstamme har nået en højde på ca. 3 meter.

I øvrigt anbefaler jeg i langt de fleste tilfælde vildstammetræer til private haver, hvor træerne ofte plantes i en græsplæne. Efter 2-3 år gror græsset ofte helt ind til stammen. Her bliver der ikke meget næring tilovers til træerne og de står ofte og ser halvkedelige ud efter 5-7 år, hvis de er på svagere stamme.

mvh
Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2014 kl. 10.52

Nej, det kan jeg ikke vurdere. Jeg syne bare 2 års træer på to meter- virker til at være ganske høje?

Derfor spørger jeg!

Men derfor kan du vel klippe træet ned- ellers skal man alligevel gøre det nu. Inden plantning. Eller hvad?

Mvh
Tine

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. september 2014 kl. 12.54

2 meter er nu meget normalt for et 2 års træ. de 20 cm udgør potteklumpen. Hovedstammen skal ikke klippes tilbage før træet er godt i gang med at give æbler. På dette tidspunkt klippes toppen af over en passende grenkrans i den højde man ønsker træet.

Nyindkøbte træer med flere topskud beskærer man heller ikke hovedstammen på, men de øvrige 2-5 topskud skæres af over et udadvendt øje 15-20 cm fra stammen. Normalt så får frugttræer klippet topskuddet af i ca. 70 cm højde. Herefter udvikler de øverste 2-5 knopper som regel et topskud.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svanlaug Árnadóttir, 15. september 2014 kl. 12.08

Hej Villy,
Jeg skriver dig en e-mail vedr. køb af et Mio-træ.

mvh. Svanlaug

Nyt svar til emnet »Æbletræ Mio æbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbletræ Mio æbler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider