Skrevet af: Lene Johnsson, 10. september 2014 kl. 16.16
Hej - jeg vil meget gerne have en prof vurdering af denne opgave. Jeg kontaktede en prof gartner - han skulle beskære de bagerste store Dronningbuske.
Jeg fik et chock da jeg kom hjem. Han har savet det hele ned. Selv de to forreste små, som jeg selv beskar sidste år, har han savet ned. (før billederne - kan man se dem bag den pink lille Rhododendron).
Er det et prof arbejde????
Jeg vil mene at hvis det er rigtigt at skære dem ned til 30-40 cm - vil man måske skære halvdelen det ene år og den andenhalvdel det andet år.
I kan se før og efter billeder. Hvad gør jeg?
Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2014 kl. 17.19
Min erfaring siger mig at man skal være varsom med netop denne busk da tilvæksten er lille . Jeg ville foreslå ham at han tynder ud i den .
Skrevet af: Lene Johnsson, 10. september 2014 kl. 17.30
Tak Søren - de mente jeg også. Det var det, jeg havde læst mig til. Desværre kan du ikke se billederne, har sendt dem til Havenyt.dk
Han har simpelthen skåret alt ned. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2014 kl. 18.08
Jeg har selv en som gennem årene har været klippet kuglerund og som står med en masse stritter . Jeg ville gerne kunne klippe den ned så den starter på ny men hvis den ikke kommer eller det tager år, ved jeg ikke hvad der er smartest .
Jeg tror ikke at du kan gøre ret meget når han har klippet det ned.
Jeg vil nok være mere nervøs for hvad han ellers kunne finde på.
Skrevet af: Mogens; E., 10. september 2014 kl. 19.47
Jeg har en gammel ca. 2½m. høj dronningebusk som jeg klipper lidt i hvert år for ikke at den skal blive for høj og bred.
Medens den er i blomst, er der en hel del skud uden blomster, både på siderne og i toppen. Dem klipper jeg af.
Det går ikke ud over næste års blomstring som altid har været helt utrolig flot hvert år.
Skrevet af: Mogens; E., 10. september 2014 kl. 19.51
Glemte lige.
Lene dine dronningebuske skal nok komme igen med nye skud til foråret. De har fået en alt for hård behandling.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2014 kl. 20.18
Mogens
Tilvæksten er meget lille i netop denne busk, ikk.
Vil du ikke mene at man skal tynde ud i den af nogle omgange så man tvinger busken til at lave nye skud .
For en del år tilbage beskær jeg en hjemme hos en ældre dame, ved at udtynde den. Men jeg kunne ikke få den til at skyde forneden eller skyde fra stabbene . Det har siden undret mig for hvis jeg planter et lille eksemplar vil det vokse sig stor .
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. september 2014 kl. 20.27
Dine buske skal nok komme igen. Dronningebuske har en kraftig tilvækst, så den tåler fint at blive beskåret hårdt. Men den vil reagere med en masse tynde årsskud, som du skal klippe halvt ned midt sommer.
Næste år vil disse blomstre, men igen sætter den lange årsskud, som skal holdes i halv længde, så får du en tæt blomstrende busk.
Gør som Mogens : studs de lange grene under blomstringen, så holder den størrelsen.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2014 kl. 21.15
Kan fejlen så være at jeg ikke har skåret nok af , så planten derfor ikke har skudt som den burde.
Skrevet af: Lene Johnsson, 11. september 2014 kl. 9.13
Tak for alle jeres gode råd. Dem tager jeg bestemt til mig. Men jeg er ked af, at billederne ikke kunne vedlægges - for jeg var ude efter ekspertudsagn om at Gartneren har vandaliseret min skråning med Dronningbuske.
Jeg gemmer alle jeres råd, tak.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. september 2014 kl. 9.18
Din skråning skal nok blive tæt igen, men vil du ikke have dem så voldsomme (2½m) må du studse årsskuddene undervejs.
Søren, vi kører af og til vore buske over med en motorsav, for at få luft og nyvækst. Det virker på næsten alle kraftige blomsterbuske.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Mogens; E., 11. september 2014 kl. 21.33
Anne Marie.
Hvor høje er buskene så, når de har fået med motorsaven.
Min dronningebusk og nogle forsythia er blevet for store.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. september 2014 kl. 9.16
Ca.4o cm efter motorsaven i vintertiden(det er ikke pænt, men effektivt).
Somme tider beskæres med ørnenæb i forskellige højder(30-100cm) i væksperioden.
Det giver en moderat tilvækst af vanris (sommerskud), som derefter holdes i ønskede højde.
Sommerbeskæring giver mindre tilvækst.
Vinterbeskæring(styning) giver en kraftig nyvækst af lange sommerskud på de fleste træer og buske.
Så ud og i gang med ørnenæbbet. Motorsaven bruger vi om vinteren.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Mogens; E., 12. september 2014 kl. 20.29
Tak for svaret Anne Marie.
Jeg har lige set din hjemmeside. Du har da den flotteste have jeg længe har set, med smukke gamle træer og buske. Og sikke et enormt udvalg af planter du har. Respekt.
En skam man bor så langt væk og har så lidt plads i parken.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. september 2014 kl. 9.20
Tak for de pæne ord.
De gamle træer er plantet i 1850, så det er ikke bare vores fortjeneste.
Når ens lidenskab bliver ens erhverv, får det aldrig ende:o)
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.