Skrevet af: Ricco Simony, 13. september 2014 kl. 22.27
Hej
Jeg har købt mig en kolonihave hvor jeg der efter har rettet den af, da den var meget skrå (21°), men der er utrolig tung lerjord i haven, som nærmest er umulig at arbejde med, jeg har langt Ca 10 cm kompost jord på, som nok ikke er den bedste jord længere da den har lagt i Ca 2 år og fået vand.
Mit spørgsmål lyder derfor, kan jeg så græs i jorden som den er, altså i kompost jorden, eller hvad skal jeg gøre, tvivler nemlig på at jeg kan fræse det, da det virkelig er tung og våd lerjord,
På forhånd mange tak.
Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2014 kl. 23.04
Det bedste er nok, at du får lagt 10 cm (i højden) grus på, der så stikkes ned med greb. (Regn 10 kvadratmeter til 1 kubikmeter grus).
Lerjord er både godt og skidt, i tørrre perioder bliver det ligesom beton, i vådere er det noget væmmeligt klæg at gå/grave i. Grus er imidlertid rigtig godt til at gøre lerjorden lettere.
Hvis der er rodukrudt- skal du fræse hver uge hele sommeren over, ellers får du 10.000 tidsler, hvor der før var 100 + alle frø i jorden også siger JUHUUE!- og vokser. Fræsning er ikke en mirakelløsning- men det er nemmere end gammeldags reolgravning, hvis man endelig skal grave.
Min jord var også kedelig klæg lerjord sine steder, men der er efterhånden kommet ½ meter muld ovenover- og så er lerjord fint til at holde på fugten i dybden.
Kompost er fint- men kom grus på først. Planter har ikke problemer at vokse i grus, men grus holder ikke på væden.
Mvh
Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. september 2014 kl. 7.38
En fræsning en gang om ugen er da en sikker vej til at slå alle regnorme ihjel. De ville ellers være en hjælp til at få jorden "igang igen". Den slags jord skal tilfører organisk materiale, hvis I spørger mig - ikke kun grus. Det organiske materiale vil fremme mikro-makrolivet i jorden. Hvis du vil så græs, er en mulighed at hente kompost på genbrugsstationen om foråret. Den er findelt og god til topindkomst af græsset. Gerne i regnvejr, så det vaskes ned gennem græsset.
Skrevet af: Mogens; E., 14. september 2014 kl. 9.30
Da der er lagt 10 cm. muld ud ville jeg simpelthen så græs ud over det. Rødderne skal nok få fat og leret vil holde på fugten. Græs kan gro alle steder, selv op igennem asfalt og stabiltgrus.
Jeg anlagde min græsplæne for mange år siden under de samme betingelser med 10 cm. muld og den har det fint.
Med den hældning du har vil der med årene regne lidt jord ned af skråningen imellem græsstråene.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. september 2014 kl. 9.40
fræs endelig ikke - lerjord klasker utroligt meget sammen bagefter og så er der slet ingen luft i jorden - så du bare som det - er er der flerårig uønsket vegetation vil det dø når det bliver slået ofte
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2014 kl. 17.31
Jeg har været en tur på Færøerne og Island i år - og når man har set hvor grønt der kan være i foråret med næsten intet muldlag, vil jeg også holde på at 10 cm muld er ok til en græsplæne. Rullegræs er vist ikke engang så tykt som 10 cm.
Ja når græsset er kommet op, vil jeg nok en gang imellem lave nogle huller med en greb, så vandet ikke ligger ovenpå lerjorden, men har mulighed for at trænge længere ned. Du behøver jo ikke at perforere hele græsplænen på een dag :-) Når vi snakker kolonihave er plænen sikkert ikke større end at det er overkommeligt. Ellers har jeg på vores stive lerjord forbedret jorden ved simpelthen at lave en spagnum/sandblanding og fordelt den ud over græsplænen i et tyndt lag, som falder ned gennem græsset.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.