Skrevet af: Torry Pedersen, 14. september 2014 kl. 10.13
Mere eller mindre er alle vores træer overbegroet med mos, om de står alene, eller skygge er det samme.
Vi har have små 200 m fra en mink farm, kan de have nogen indflydelse på dette. ??
Skrevet af: Tilde P., 14. september 2014 kl. 10.35
Hvordan er din placering i forhold til de mest alm. vindretninger?
Hvis du tit ligger i læ, kan der være en påvirkning af ammoniakfordampning.
Undersøg om gældende lovgivning er overholdt.
Skrevet af: Torry Pedersen, 14. september 2014 kl. 11.06
Hej Tilde
tak for input, det vil vi gøre.
Skrevet af: Tine Horsum, 14. september 2014 kl. 19.36
For nogen uger siden kørte der et svensk have program, i stil med Den store Bagedyst, bare hed det "Havedyst".
I en af konkurrencerne skulle deltagerne bestemme forskellige haveredskaber (små), herunder til min meget sore overraskelse en "mosbørste". Jeg sad sådan meget undrende? Hvad?!
Men der findes et redskab, og folk, der benytter dette, til at børste mos af træer og buske. Så lærte jeg noget ny også den dag.
Har du tænkt på- om du kan/vil åbne op mod de fremhrskende vindretninger? Læ er godt for haver, men man *kan* få lavet noget, der er for "tæt", ligesom med huse, der isoleres så tætte, at der kommer kondens og skimmelsvamp.
På landet- der kommer fluer og er en betydelig mængde kvælstof i luften, det kan man ikke gøre så meget ved, vi får mere alger. Minkfarme udleder mest ammoniak (NH3) (Og de er slemme med fluer), så her ville jeg måske (udover "mosbørsten") prøve at kalke jorden.
Få målt pH-værdien først.
Held med det!
Mvh
Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. september 2014 kl. 19.39
Mos vil som regel vokse på nordsiden.
Men hvad er problemet?
Skrevet af: Anonym bruger, 14. september 2014 kl. 19.46
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Horsum, 14. september 2014 kl. 20.22
Og jeg vrøvler- ammoiniak er *basisk*- så det er nok bedre at forsure jorden. Nu vil jeg ikke anbefale spaghnum, da det er et miljø/naturproblem i sig selv.
Undskyld!
Damn it.
(Til Jer mos tosser vil jeg anbefale en tur i godt mosbegroet skov. Der er Nord allevegne (ej, den har jeg ikke selv fundet på). Og evt læse Terry Prachett- "The light fantastic"- hvor Rincewind er strandet i Skund-skoven, og konkluderer: Allevegne er mod "Rim". Der er mos på alle sider af træerne. Men TP- er fantasisk morsom udover dette!)
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 14. september 2014 kl. 21.06
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. september 2014 kl. 8.22
hvor I dog vrøvler
Skrevet af: Tine Horsum, 17. september 2014 kl. 0.37
Ja, det er sikkert vrøvl. ;-)
Hvad, vil du selv foreslå Mogens Madsen?
(Ja, jeg har ikke selv mosbegroning som problem, og havde jeg fx lav- ville jeg være ret glad, da det tyder på en meget ren luft uden kvælstofforurening. Men jeg bor med landbrug og gylle, så det!)
Mos- trives i surt miljø i skygge.
Så lys og luft fra minkfarmen?
Mvh
Tine- ja, min have skal være lidt tæt, så der ikke er træk, og vi har hav på to sider så balancen mellem ting, fryser ihjel i forårets østenvind- eller dør i salt havvind resten af året er- en balance.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.