Skrevet af: Lone Svendsen, 22. september 2014 kl. 11.04
Jeg har lige fået foræret en masse hvide høstanemoner. Men nu har jeg læst flere forskellige steder, at de har svært ved, at overleve vinteren (må først plantes ud i foråret). Hvad gør jeg så? Kan de opbevares i krukker inden dørs??
Jeg håber virkelig, at der er nogen som kan komme med et bud.
Vh
Lone
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. september 2014 kl. 12.28
De kan sagtens plantes ud nu og klare sig fint :)
Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2014 kl. 12.54
De er nogle sejlivede nogle. Mine kom også i græsplænen og selvom de blev slået kom de trofast igen . Så dem skal du ikke være bekymret for .
Skrevet af: Lone Svendsen, 22. september 2014 kl. 13.06
Der er godt nok delte meninger om høstanemoner. Jeg tror, at jeg tager chancen og håber på det bedste. Mange tak fordi I har givet jer tid til, at svare på mit indlæg. Vh Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2014 kl. 19.19
Hej Lone
Vi var også vældig forvirrede da vi skulle have de første Høstanemoner. Jeg tror forklaringen er, at der er forskel på at udplante en "bette ny i en bette pot" fra planteskolen og en stor tilvokset plante med et godt rodnet.
Gartneren/ indehaveren i langeskov Planteskole anbefalede os at komme igen til foråret, hvad vi så gjorde forrige år og de kom rigtig godt igang. At de er lidt tilbage nu skyldes at sneglene fik tid til at æde dem igen og igen :(
Men i live endnu er de da :)
Så, hvis du står med kraftige planter og gør arbejdet med plantehullet godt og måske vinterdækker lidt når deres første vinter hos dig melder sin ankomst, hvis du bor udsat, så burde de komme fint til foråret.
Held og lykke med dem!
Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2014 kl. 20.20
Problemet ligger i at få dem flyttet, da de har en pælerod som man ikke skal hugge af. Men når de så først er kommet i gang så volder de som regel ingen problemer . Det er bedst at flytte dem om foråret hvor de ikke er så lang fremme. Jeg var nød til at flytte mine i juni måned og det duer ikke. Det tog livet af dem.
Skrevet af: Bente Madsen, 22. september 2014 kl. 20.33
Jeg synes faktisk de hvide høstanemoner er lidt besværlige. Jeg har mistet en plante. Hvorimod de helt almindelige lyserøde er meget nemmere og livskraftige. Er der andre der har oplevet den forskel?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2014 kl. 23.41
Undskyld at jeg svarer som jeg gør: Høstanemoner af den gængse rosa slags breder sig som skvalderkål. Jeg har for nogle år siden begrænset dem ved at plante dem i bundløse sorte spande. Men der kommer stadigvæk nye planter op i det bed, hvor jeg troede at jeg havde gravet hver eneste stump rod op. Så...........
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. september 2014 kl. 14.44
@Søren Duun
Ifølge Wikipedia har høstanemone:
"Planten har et kraftigt rodnet, som udgår fra lange, underjordiske stængler" og ikke en pælerod som du skriver. Og af denne grund breder den sig som skvalderkål.
Ingeborg
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 23. september 2014 kl. 22.03
Jeg har nogle lyserøde, som jeg fik foræret midt i juni. De var gravet godt op, så man kunne se deres lange, sorte, krybende rødder. Planterne kom i jorden midt i heden og fik lidt vand i ny og næ og har det glimrende nu. De blomstrer flot (samme slags som Ingeborgs). Måske er der faktisk forskel på de lyserøde og hvide. De hvide er også flotte...
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Tom Andersen, 23. september 2014 kl. 22.09
Er der nogle som kender sortsbetegnelser på de typer som breder sig mest?
Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2014 kl. 10.05
Ok, det må være nogle kraftige rødder jeg har forvekslet med pælerødder. Så den tager til mig. Jeg undre mig over at rødderne ikke var bedre på det store eksemplar jeg havde . Men sådan er der så meget .
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 25. september 2014 kl. 22.40
'Königin Charlotte' er navnet på den helt almindelige lyserøde Høstanemone.
Jeg kan også tilslutte mig, at mine erfaringer også sige, at den også almindelige hvide sort 'Honorine Jobert' er mindre agressiv i sin vækst end 'Königin Charlotte'.
Men det er jo blevet en stor høstanemone-verden i de senere år med mange nye sorter.
Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2014 kl. 6.42
Hej Kristian
Ved du om det er "Königin Charlotte", som breder sig kraftigt og kan klare sig blandt Skvalderkål?
Jeg har lidt "skovhave" hvor Skvalderkål dækker bunden blandt store Hosta og Tusindstråle og ville gerne supplere med Høstanemone der, hvis det kunne lade sig gøre.
Honorine Jobert har vi andet sted i haven, men den kan ikke klare Løvefod, så kampen mod Skvalderkål kan dén slet ikke klare...
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. september 2014 kl. 7.25
Den kan ikke udkonkurrere skvalderkål, Tom - og jeg taler af erfaring :)
Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2014 kl. 8.15
Anja, det ønsker jeg heller ikke - den skal bare kunne klare sig blandt skvalderkålen. Tusindstråle og en Hosta (jeg kender ikke lige sorten, men den er stor) kvæler skvalderkål i det omfang der skal til, for at de selv kan være der.
Ved du om de kan klare sig _med_ skvalderkål.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2014 kl. 9.24
Jeg fandt dette svar hos Haveselskabet:
haveselskabet.dk/artikel/h%C3%B8stanemoner-mod-skvalderk%C3%A5l
så jeg tror, at jeg vover forsøget til foråret og investerer i en stak.
Som sagt har jeg ingen plan om at udrydde Skvalderkålen, men søger lidt mere selskab til den :)
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 28. september 2014 kl. 19.22
Hej Tom. 'Königin Charlotte' er i hver fald den af sorterne jeg kender, som bedst ville kunn klare sig omgivet af skvalderkål. Med en enkelt lugning om foråret, så tror jeg de vil klare sig fint. De skal dog lige hjælpes ekstra i de første par etableringsår.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2014 kl. 20.24
Hej Kristian
Rart at høre fra en professionel :)
Jeg vil helt sikkert investere i en portion til foråret så!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.