Forum

HASTER – Lavendelkrans/hjerte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. september 2014 kl. 20.04

Hej - Jeg er lidt i knibe med at lave et meget stort hjerte, som skal hænges på døren ved en festsal. Jeg har allerede for længere tid siden lavet selve "stativet" - altså grundformen til hjertet af meget lange ligusterskud, som jeg ugen efter har viklet lavendelgrene om. Det er også fint. Men nu skal jeg binde sidste pyntelag omkring hjerteformen. Dog skal hjertet først bruges næste lørdag, og jeg har ikke mulighed for at binde det før en gang i næste uge. Alle små lavendelskud som er flot grøn/hvide er forberedt. Men hvordan holder jeg disse skud nogenlunde friske indtil jeg skal binde? Jeg har også været så heldig at nogle lavendler blomstrer 2. gang. Kan disse blomster holde sig ca. 8 dage? Skal de i vand - eller skal jeg bare lade dem tørre? De må helst ikke tørre så meget at de knækker, når jeg binder dem på med myrtetråd. Billedet viser en "prøve", fordi jeg skulle bruge en del af hjertet til en guirlande til en sang.
Mange hilsner
Ingeborg

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. september 2014 kl. 20.10

Hvis nogen er interesseret, er her et billede af hjertets start.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. september 2014 kl. 20.11

Og her den færdige hjertebund med lavendelgrene

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. september 2014 kl. 21.42

Hej Ingeborg en lille flamingokasse uden huller med max 10 mm vand vil være egnet til dine små "stiklinger" sæt dem enkeltvis på højkant, så alle har mulighed at kunne trække vand, kassen stilles køligt i skyggen under tag (intet vand ovenfra). Henry G.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2014 kl. 0.16

Tak for svaret Henry. Jeg har desværre ingen flamingokasse - og har her på falderebet heller ikke tid til at skaffe en. Men du har bragt mig på en ide, så nu sætter jeg "stiklingerne" i våd oasis. Hvis det mislykkes, må jeg se at finde noget andet ude i "sommerhusnaturen". Jeg synes selv at lavendelblade er kønnere end gran, buksbom (mine buksbom stinker som kattetis) og andre stedsegrønne. Kristtorn synes jeg var for juleagtigt. Jeg krydser fingre for at det går. Hvis jeg havde tænkt mig lidt om tidligere kunne jeg have afprøvet det inden "premieren".
Mange hilsner
Ingeborg

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. september 2014 kl. 10.39

Hej Ingeborg du kan jo også bruge en bradepande, læg f.eks. et sammenrullet håndklæde langs kanten til at støtte "stiklingerne" så de kan stå lodrette. Hilsen Henry G.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. september 2014 kl. 16.21

Hej

Mine lavendelgrene fyldte desværre alt for meget - og jeg kan kun bruge de yderste ca. 8 cm. Jeg var ved at komme i tidsnød så det hele - ca. 200 stk. afklip kom bare i en plasticpose med god luft. Og blev derefter opbevaret i køleskabet.
Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. oktober 2014 kl. 21.11

Lige en opdatering:
Mine lavendelstiklinger (topskud på ca. 8-10 cm) har overstået 7 dages opbevaring i køleskab og var anbragt løse i en plasticpose. De er som da de var friske og jeg kunne bruge dem.
Måske kan andre bruge ideen også med andre planter.
Ingeborg

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2014 kl. 16.52

Nu er sølvbrylluppet og arbejdet med hjertekransen overstået. Lavendelstiklingerne var fine efter et ophold i køleskabet på 6-7 dage. Jeg monterede hjertet med fundne blomster fra strand og veje ved sommerhuset. Røllike, kaprifolier, græs og sølvpoppelblade og nogle saftige grønne "urter". Dagen efter monterede jeg 30 røde roser, som jeg havde bundtet med poppelblade og røllike.
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at spørge privat.
Mange hilsner
Ingeborg

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2014 kl. 16.54

Hov - jeg glemte at nævne blomsterstandene fra vedbend. Hjertet var ret stort og kunne lige være i bagagerummet på bilen.
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. oktober 2014 kl. 19.07

Tillykke til Per og Berit - det blev en smuk krans.

Nyt svar til emnet »HASTER – Lavendelkrans/hjerte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > HASTER – Lavendelkrans/hjerte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider