Forum

Indglasset altan – hvilke planter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus Dahl, 6. august 2004 kl. 14.34

Hej...

Jeg har en indglasset altan på en 5–6 kvadratmeter. Den er temmelig kedelig, og jeg vil gerne gøre den grønnere og kønnere – men hvilke planter kan jeg vælge, der kan klare at stå der hele året?

I og med den er indglasset, virker den som et drivhus, hvor temp. om sommeren sagtens kan nå omkring 40 grader, emns der ikke er helt frosfrit om vinteren. Altanen er Vestvendt, så om sommeren er der sol på fra kl. ca 13 til solnedgang.

Det må meget gerne både være noget med blomster, men også grønne planter...

Er der nogen der kan hjælpe?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 7. august 2004 kl. 9.40

Jeg vil forslå dig at åbne op for alle vinduer om sommeren, da planter let bliver svidt gennem glasset.

Mig bekendt er det de færreste blomster der overlever vinteren på en altan udover forskellige krydderurter i en stor krukke, men du kan tage frø fra de sommerblomster du vælger & så' igen til næste forår.

Om sommeren kunne du f.eks plante blå hænge- & kant lobelia med f.eks pelargonier imellem (kan stiklinge formeres.

Flittiglise findes i mange smukke farver og er lavttydende.

Tagetes (frøformering) & enkelt kæmpevalmue (frøformering), ja alverdens duftende og farverige sommerblomster, både i altankasser,krukker og hængende i kurve på væggen.

Op ad en endevæg kunne du så ærteblomst, de dufter simpelthen helt forrygende.(Frøformering)

Roser vil du kunne få til at overleve under de rette pasningsforhold, men de går også i hi til vinteren.

På nedenstående link vil du finde ideer til vinter altanen:

www.havesider.dk/planteleksikon/havt14.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Dahl, 13. august 2004 kl. 10.46

Nu har jeg både stol og sofa på altanen, så jeg kan ikke have vinduerne frarullet når jeg ikke er hjemme – hvis det nu bliver møgvejr.

Men altanen kan jo delvis skyggelægges lidt, vil det så ikke forhindre planterne i at blive svedet af?

Som jeg læser dit indlæg, foreslår du hovedsageligt et-årige sommerblomster, ikk?

Mange tak for hjælpen!

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 13. august 2004 kl. 11.15

Pelargonie kan sagtens overvintre udover at den kan stiklingeformeres.

Den vil dog alligevel visne ned og skal stilles mørkt og køligt (frostfrit) hele vinteren. Gerne i den krukke de er plantet i.

Roser, flerårige er modtagelige for bladlus, men det er der råd for.

Planter er forskellige. Nogle ynder fuld sol, halv til hel skygge, let fugtigt eller tåler tørke. Andre igen kræver specielle jordforhold.

Bag på f.eks. frøposer er der altid så- og pasningsvejledning, både til et- og flerårige.

Selvom du vil vælge etårige planter/blomster er det jo en god ide at plante frøformerende, synes jeg.

På den måde kan man være selvforsynende og nyde egen indsats, om ikke andet. Jeg tør godt kalde det "flerårige" ved egen indsats, men kræver jo lidt ekstra forberedelser og gøren.

Prøv dig frem. Skriv evt. ned hvordan dine planter/blomster reagerer på forskellige pasningsforhold.

Sol og luft – Skygge og "drivhus"... For 40 grader er en hel del i lukkede forhold.

Dog har jeg god erfaring med forskellige krydderurter. De blomstre også og duften og smagen er ikke til at tage fejl af. Flest af dem alle er flerårige.

Nyt svar til emnet »Indglasset altan – hvilke planter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Indglasset altan – hvilke planter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider