Forum

Små brune svampe i haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. oktober 2014 kl. 6.49

Nu har jeg godt nok læst mig til- at det er svampeår i år.
Og så vokser der en mio mia små brune svampe i min have, da de mugner lidt, stod jeg først sådan: Hvem hel--- har hældt kaninekskrementer ud i MIN have, for det lignede det. Mugne kaninekskrementer.

Det er nogen lamelhatte, og de forgår åbenbart hurtigt, de er små: 1 cm- højst hatten er mindre- og de er brune.

Er det psilopsybin- har jeg tusindvis af trips. Men det tror jeg nu ikke, det er. De vokser langs hækken og i min plæne- og hvor de dør- er jorden sort.

Et bud?

Mvh
Tine- jeg er smidt ud fra fugleognatur.dk- så der kan jeg ikke spørge. (Bare fordi en biskop sammenligner en sten med en phallos, så skal jeg ikke tro, jeg må det! Derfor!)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. oktober 2014 kl. 7.27

Det kunne måske også være nogle blækhatte? Men det er svært uden et foto.

Men der er også virkelig mange svampe i min græsplæne i år.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. oktober 2014 kl. 21.23

Jeg har hekseringe i græsplænen. Det siges at man kan spise disse svampe men jeg lader dem være jeg ved ikke ret meget om svampe og de få jeg kender og tør spise kan ikke forveksles med andre, der er bl.a kantareller,tragtkantaraller, rørhatte og østershatte .
Jeg savner en svampekender, for jeg kunne godt tænke mig at lærer dem bedre at kende .

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. oktober 2014 kl. 15.17

De her var nu ikke heksringssvampe, og da jeg endelig fik taget mig sammen, og skulle ud og fotografere, var de væk.

Nå, men det er ikke glimmerblækhatte- dem kender jeg. Og de smagte bare af svamp, ikke spændende ikke kedeligt. (Jeg tør godt dufte og smage på dem, jeg er ret sikker på -ikke er giftige! Ellers er det en dårlig idé!)

Det var så ikke psiliocybin! Jeg har ellers rådyr i haven, og deres ekskrementer skulle være guf for de der mere "spændende" svampe.

Mvh
Tine- og nej jeg er ikke til svampetrips- eller andet, som haven kan levere.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. oktober 2014 kl. 18.39

Jeg syntes at have læst at disse svampe kan gro i en almindelig havejord.
Men jeg vil tro at dem du kan købe på nettet kommer fra et laboratorie .

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Sand, 8. oktober 2014 kl. 15.30

Hej Jeg har fået svamp i græsplænen. For 5-6 år siden stod der et træ der blev rodfræset efter fældning. Lige der vokser svampene. Hvad kan jeg gøre for at få dem fjernet. Se FOTO.
Hilsen Erik

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. oktober 2014 kl. 16.21

Jeg tror bare, du skal lade dem være. De gør ingen skade, de vokser formentlig på rødderne/resterne af det træ, du har fået fjernet.

Paddehattene er kun frugtlemer ("blomsterne" om man kan sige det således"- resten af svampen (myceliet) er i jorden, og det kan man ikke gøre så meget ved.

Svampe i plænen er et kosmetsk problem- og egentlig skal man være lidt glad ved dem. De er ved at nedbryde noget, men de tilfører også næring, og mange træer er symbiotiske med svampe, ellers kan træerne ikke gro særlig godt.

Mvh
Tine

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. oktober 2014 kl. 20.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. oktober 2014 kl. 13.57

Den anden dag, da jeg var ude at køre, så jeg ellers de smukkeste knaldorange svampe (halloween-græskar-orange), i størrelse desserttallerken.

Men fik ikke lige set nærmere på dem.

Normalt siger man vist, at rørhatte som regel er ugiftige (spiselige), men man skal alligel passe på- selvom de fleste uspiselige bare smager kedeligt/grimt, så er der dog en art, der virker som antabus- så spis ikke svampe medmindre du er sikker på- de ikke er skadelige. Den der satans rørhat kan jeg ikke huske, jeg har set endsige hørt om?!

Lamelsvampe er mere tricky, der er de giftigste arter- og de mest spiste (champignoner og kantareller). Og så er der morkler.

Mvh
Tine

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. oktober 2014 kl. 16.11

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. oktober 2014 kl. 16.16

Nyt svar til emnet »Små brune svampe i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Små brune svampe i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider