Skrevet af: Heidi Timm, 3. oktober 2014 kl. 10.12
Hvilket træ er dette ?
Vi har tænkt Japansk ahorn pga. af bladenes form. Men stilken ser ud til at udgå fra midten af undersiden på blade, i stedet for fra roden af bladet.
Og så er der de små røde blomster i klaser.
Håber I kan hjælpe.
Skrevet af: Søren S Duun, 3. oktober 2014 kl. 10.47
Den hedder Ricinus communis. Amerikansk olieplante.
Den er etårig og giftig .
Skrevet af: Heidi Timm, 3. oktober 2014 kl. 10.54
Tusind tak, Søren :)
Skrevet af: Tom Andersen, 3. oktober 2014 kl. 16.18
Hej Heidi
Som Søren skriver er planten giftig og det er der jo rigtig mange planter der er, uden at vi skal bekymre os om det, men...
denne plante er EKSTREMT GIFTIG, især frøene slår let et menneske ihjel!
Så pas lige lidt på med den ;-)
Skrevet af: Heidi Timm, 3. oktober 2014 kl. 17.07
Tak for informationen Tom.
Det er rigtigt godt at vide :)
Skrevet af: Søren S Duun, 3. oktober 2014 kl. 20.40
Før i tiden kunne daginstitutionerne købe frøene og lave halskæder af dem . Frøene er utrolig flotte og ikke to frø er ens. Men jeg kan ikke menes om at jeg på noget tidspunkt har læst om forgiftningstilfælde med disse frø . Det kan godt undre en når man tænker på at børn som oftest bider i mange ting., at det så ikke er gået galt.
Skrevet af: Freya Grossmann, 4. oktober 2014 kl. 8.56
Da jeg havde botanik på Landbohøjskolen i 90'erne, blev vi kraftigt advaret mod at smage på frøene af olieplanter, da de tidligere havde måttet sende studerende på hospitalet med forgiftninger. Der var åbenbart gået "sport" i at lære at genkende planterne på deres smag blandt en gruppe studerende.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.