Forum

Syltede grønne tomater

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. oktober 2014 kl. 17.00

Jeg gider dem ikke. Er der andre anvendelsesmuligheder til grønne tomater? Mine er meget store. Jeg synes ikke, de smager af noget, når de modner i vindueskarmen eller på anden vis.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. oktober 2014 kl. 17.38

Hej Anette Lundgaard

Nej, tomater skal modne naturligt!

Jeg har de sidste to år lavet pickles, hovedsagelig fordi jeg har haft nogle grønne tomater. Ud over grønne tomater putter jeg blomkål, gulerødder og grønne bønner i. Jeg synes, at pickles smager godt til kogt eller stegt kød.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. oktober 2014 kl. 17.44

Tak for svaret. Det er en god ide, men mine er meget store. Jeg tror, små tomater er mere lækre.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. oktober 2014 kl. 17.47

Hej Annette
Grønne tomater, agurker, hvidkål og løg er hovedingredienser i vores hjemmelavede remoulade, så når vi får tusket nogle grønne tomater, får de en tur gennem kødhakkeren og efter afdrypning kommer de i fryseren og ligger der, til vi får tid at lave en ordentlig grydefuld remoulade snask. Jeg siger ikke hvad det ligner, men det smager virkelig af noget og vi laver gerne til et par år ad gangen, for det det tar en halv dag at få det hakket, kogt sammen og puttet på glas.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. oktober 2014 kl. 17.51

Hej Boi
Tak for ideen. Jeg bliver så nok nødt til at bede om en opskrift, for remoulade har jeg godt nok aldrig lavet :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 6. oktober 2014 kl. 19.53

Stegte grønne tomater er vel en mulighed når de er store og kan skæres i skiver. Venlig hilsen K langgaard

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. oktober 2014 kl. 20.11

Mon det smager godt? Tak for tippet. Jeg kommer til at tænke på filmen af samme navn :-)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 7. oktober 2014 kl. 6.52

Jeg har googlet opskrift på stegte grønne tomater, det lyder lækkert, ligesom det ser lækkert ud i filmen. Jeg har ikke smagt det, for mine grønne tomater har altid været så små. Venlig hilsen K

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. oktober 2014 kl. 8.26

Hej Annette og alle andre der vil udnytte grønne tomater til noget, der i vores familie virkelig bliver brugt.
Remoulade hjemmelavet
2 kg grønne tomater, 1½ kg agurk, 1½ kg pillede løg, 1/4 hvidkål. Skæres i passende stykker og hakkes i kødhakker. Røres med 1 håndfuld salt, det skal så stå mindst ½ time, gerne mere, væsken hældes væk og resten koger i 20 min. med ½ liter vand og 1 kop eddike, væsken sies fra igen.
Så blandes 3/4 liter eddike, 3/4 kg sukker, ½ kop sennepspulver, 3 tsk. karry, 1 kop mel i og koges under konstant omrøring i 20 minutter, husk langsomt i kog, det brænder utrolig nemt på.
Massen kan kommes på glas hvis der kommes atamon i - alternativt kan det fryses. Portionen giver cirka 9 almindelig champignon glas fulde.
Når vi skal bruge det, blandes en portion til en uges brug i særskilt bøtte med let mayonaise eller et surmælksprodukt, glasset med rå-remouladen sættes i køleskabet, og der skal den rørte remoulade også være.
P.s. dette er standard opskriften, men den kan varieres i det uendelige, afhængig af hvad vi har af grønt, dog er vi aldrig gået på kompromis med mængden af grønne tomater og løg.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 7. oktober 2014 kl. 17.19

Hej Boi
Tusind tak for opskriften. Jeg glæder mig til at prøve den. :-)

Nyt svar til emnet »Syltede grønne tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Syltede grønne tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider