Forum

Hestemøg som jordforbedrer?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 17. oktober 2014 kl. 19.45

jeg har en mark på 1,4 hektar som primært er silt dog med lidt sand i og jeg skal så vinterrug snarest, men jeg er bange for at jorden er for iltfattig så jeg vil prøve at sprede noget hestemøg ud over marken og bagefter pløje og harve og så vinterrug..

ville i foreslå hestemøg til dette formål?

jeg er ikke særlig interesseret i at bruge ikke-økologisk møg på min mark, men det er svært at finde noget økologisk møg i nærheden..
men hvis det er hestemøg er der vel lavere risiko for at de er blevet fodret med genmodificeret mad, og sprøjtet mod alle mulige sygdomme ligsom f.eks. mælkekøer har?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. oktober 2014 kl. 20.16

Daniel, du forbedrer ikke iltforhold ved tilførsel og nedpløjning af organisk materiale - tvært imod. Jeg går ud fra, at du måske tænker på at modvirke en tætpakket jord og bedre iltens (luftens) adgang og der er møg en rigtig god idé - bl.a. af den grund, at du får lidt liv tilbage (regnorme m.m.), som er med til at lufte jorden dybere end pløjelaget.

I mangel af økologisk møg, ville jeg i din situation ikke betænke mig på at bruge konventionelt møg.....det er vigtigt at få startet den udvaskede jords humus- og mulddannelse op.

Det er umuligt at være perfekt i alt fra start af - og så kan du i vinterens løb finde ud af hvordan du selv vil få produceret noget møg :)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. oktober 2014 kl. 20.42

Lad være med at vælge møg fra konkurrenceheste.
De får meget medicin, men nok ikke GMO-foder, Da man ikke fodrer heste med soya.

Halmen kan være sprøjtet, men der findes forskellige størrelser til heste.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. oktober 2014 kl. 10.47

Tom Andersen

så du mener at det gør mere skade end gavn at pløje hestemøg ned lige før såning?

det med at få mere liv i jorden, og få bedre luftilgang osv. er også planen både med møget og grøngødningen, men mit opslag lige nu handler bare om hvordan jeg bedst forbereder et såbed til vinterrug..

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. oktober 2014 kl. 11.03

Freya Grossmann

hvordan kan jeg vide om den hestegård jeg har fundet har konkurrenceheste?

du kan se deres hjemmesider her:
www.ryttersrideudstyr.dk/
www.romlunddyrehospital.dk/

jeg gider ikke spørge mere ind til om de har fodret deres heste med GMO eller så noget fordi det svarede ikke på det sidst jeg spurgte over mail..

"Halmen kan være sprøjtet, men der findes forskellige størrelser til heste."
hvad mener du med forskellige størrelser? størrelser af hvad?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2014 kl. 12.10

Daniel, jeg mener, som jeg skriver, at det vil være en god ide med møg - basta bum!
Du er selv (uden at beskrive det nærmere) bange for "iltmangel" i jorden og skulle det være tilfældet (hvad jeg ikke tror), så vil det ikke hjælpe på kort sigt at tilføre organisk materiale, da det forbruger ilt under nedbrydningen i jorden.

Og jeg tror at Freya mener forskellige typer af strøelse....og så har ordbogen i en smartphone lavet lidt om på meningen :)

Hvis du vil sprede hestene på marken er det nok lettest med de små størrelser :-D

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. oktober 2014 kl. 14.06

Tom Andersen

okay tak for svaret..

men har du nogle andre ideér til hvad man kan pløje ned i jorden hvis man ikke kan finde noget møg?

havde tænkt på at slå en annonce op om at folk kan komme og læsse deres haveaffald af, men man ved jo aldrig hvad der kan være i det..

hvad er næstbedst efter hestemøg til at lave struktur i jorden? komøg er vel for smattet til det formål medmindre det er komposteret?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. oktober 2014 kl. 21.13

Hestemøg er udmærket gødning, og nu om stunder står ikke alle heste på halm! En del står på spåner, træpiller eller spaghnum. Nogen står på snittet halm eller endda hør.

Det vigtigste er- at møget skal komposteres- gerne med kompostorm, og at man undgår møg, hvor hestene får hele kerner (havre og den slags), da dette vil spire.

Ellers er hestemøg super til haven, og man kan jævnligt finde annoncer på nettet, hvor møddinger bortgives. Bare man selv kan hente dem. Kig fx på diverse fora om heste (hestenettet.dk) fx.

Mvh
Tine- der kun har cykeltrailer- ellers kunne jeg have fået en del møddinger

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 19. oktober 2014 kl. 11.43

Tine Andersen

hvorfor er det vigtigt at møget bliver komposteret?
i dette her tilfælde kan jeg ikke nå at kompostere det da det skal pløjes ned i jorden så snart jeg får fat i det..

det med at der kan være havre kerner som spirer gør ikke så meget for som sagt er det bare til grøngødning så det er bare ekstra gratis frø..

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. oktober 2014 kl. 21.39

Halm er op til 5 år om at blive nedbrudt, det går hurtigere, hvis der tilføres kvælstof.
Og halm- tjah, det flyver nu godt rundt. Hvis det bare ligger.

Havre: Der kan være flyvehavre i møget, og det er såvidt jeg ved, særdeles uønsket. Nogen i min familie købte engang en gård, hvor der var flyvehavre, det vidste de godt, det stod i papirerne. Men min søster sagde efterfølgende, der burde have stået "befængt med flyvehavre"- fremfor at det bare var der.

Kompostorme elsker møddinger med hestemøg, og de omsætter dem som et lyn. Uanset strøelsestypen.

Jeg ville ikke grave det ned- omsætningen sker i meget høj grad i de øverste jordlag/overfladen.

Mvh
Tine- jeg havde kaniner på byghalm- derfor!

Nyt svar til emnet »Hestemøg som jordforbedrer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hestemøg som jordforbedrer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider